U okviru svog “Podruma Živković”, u selu Malošište kod Doljevca, Ljubinko Živković je sagradio modernu distileriju u kojoj se proizvode voćne rakije dunjevača, kajsijevača, šljivovica i druge ali se izdvaja jedinstvena travarica pod nazivom “sante“.Ova travarica pravi se po vek i po starom receptu od destilata grožđa, a izdvaja se kvalitetom i specifičnom aromom za koju je zaslužno 27 lekovitih trava, prenosi Agro TV.
Živkovići su odlučili da ona bude prepoznata na tržištu kao rakija vrhunskog kvaliteta. Nisu žalili ni vremena ni truda da usavrše svoja znanja ali i sprovedu detaljnu proceduru i ispoštuju sve propisane obaveze, od registracija do analiza rakija, od kojih svaka košta barem 50 evra.
Na kraju je stigla i primena HACCP sistema. Do tada su Živkovići sve administrativne poslove oko registracija i analiza radili sami a za ovaj svetski priznat standard angažovali su posebnu agenciju. No, ni taj “svetski žig“ nije preskup, i samo njegovo dobijanje, kada se ispune svi uslovi, košta 100 evra.
Kada se primene sve metode struke, ni nagrade ne izostaju, tako je i “sante“ prikupila brojna priznanja na sajmovima na kojima je učestvovala. Put do toga nije bio ni lak, ni brz, ni jeftin.
– Oni su sukcesivno ulagali da dođu na ovaj nivo. Kao i kod svih ulaganja u proizvodnju, količina novca zavisi od toga šta mi hoćemo da dobijemo na kraju. Minimalna ulaganja za ovakvu proizvodnju su desetak hiljada evra, a ovde kod Živkovića se odmah vidi da imaju dobru opremu i da im je cilj bio visok – ističe profesorka Dragana Stanisavljević sa Akademije strukovnih studija Južna Srbija.
Samo kazan za destilaciju zapremine 500 litara je Živkoviće koštao 20.000 evra.
– On je najskuplja stavka u distileriji ali je savremen, sa kolonama i omogućava da se proizvodi odlična rakija. Za celu opremu je dato oko 30.000 evra. Naravno, ne odjednom nego kroz ovih 30 godina postojanja firme – objašnjava Živković.
Ali, dobra oprema nije i garancija bezuslovno dobrog kvaliteta.
– Potrebne je imati i dobru sirovinu i pravilno vođenje tehnološkog procesa proizvodnje. Za uspešan plasman potrebno je i dobro pakovanje, uočljiva deklaracija i na kraju marketing i promocija jer za proizvod se mora čuti da bi dobio vetar u leđa za prodaju – ističe profesorka Stanisavljević.
Upravo na dizajnu flaše i pakovanja Živkovići su dosta poradili jer su svesni koliko to doprinosi pravom prepoznavanju kvaliteta koji njihov proizvod nosi.
U tom delu posla koji vodi sin Milan, angažovali su stručnjake u ovoj oblasti i dizajnere da bi dobili finalni proizvod čijeg se izgleda ne bi postidele ni mnogo veće kompanije i proizvođači luksuznih pića.– To je dobar primer kako i mali proizvođači mogu da sa kvalitetnim proizvodom budu prepoznatljivi na tržištu. To je i smisao današnje proizvodnje, da imamo što veći broj malih proizvođača sa karakterističnim proizvodima – zaključuje profesorka Dragana Stanisavljević za Agro TV.