Navike u poslovanju promenile su se, zbog pandemije, svuda u svetu, pa tako i u Srbiji. Već smo navikli da nam na šalterima banaka ili u pošti sugerišu da plaćamo račune onlajn i podižemo novac na bankomatu. Ali pitanje je da li zbog aktuelne situacije odlazak u banku uskoro neće ni biti moguć.
S tim problemom nedavno se suočila Beograđanka Ružica M. (38) koja je čekala da podigne novac na šalteru banke čiji je klijent. Tada su joj službenici banke rekli da od januara sledeće godine neće moći da koristi šalter, već samo bankomat. S obzirom na to da u banci nisu hteli dalje da objašnjavaju situaciju, naša sugrađanka obratila se Portalu 24sedam, a mi smo odgovor potražili u banci čiji je Ružica klijent, ali i u još nekoliko poslovnih banaka, kao i u Narodnoj banci Srbije.
Iako su u centralnoj banci istakli da nema razloga za bojazan da će razvoj digitalnog i elektronskog bankarstva negativno uticati na tradicionalne vidove komunikacije i pružanje usluga u bankama, zbog pandemije može doći do nekih promena.
– Ipak, uzimajući u obzir potrebe klijenata i trenutne okolnosti u vezi sa pandemijom, može se očekivati da banke uvrste u svoju ponudu dodatne usluge, koje će korisnicima omogućiti da svoja plaćanja izvrše na još jednostavniji i efikasniji način, ne odustajući od tradicionalnih kanala komunikacije – naglašavaju u NBS.
Kako dodaju, kanali komunikacije sa klijentima i način pružanja usluga svakako, kao i do sada, zavise i od poslovnih politika banaka.
– Bez obzira što NBS ohrabruje primenu novih tehnologija u bankarstvu, o čemu svedoče uvođenje sistema instant plaćana, obezbeđivanje zaštite korisnika kod zaključenja ugovora o finansijskim uslugama na daljinu ili omogućavanja uspostavljanja poslovnih odnosa sa klijentima putem video-identifikacije, očekivanje NBS je da će i dalje svi tradicionalni kanali komunikacije biti na raspolaganju klijentima, te da primena tehnoloških promena neće umnogome uticati na rad ekspozitura banaka i u tom pogledu ne očekuju se bilo kakve značajnije promene u poslovnoj politici banaka početkom naredne godine – istakli su u NBS.
Međutim, i oni kažu da su “u praksi moguće pojedinačne promene u radu organizacionih delova pojedinih banaka u cilju unapređenja efikasnosti poslovanja”.
– U zavisnosti od poslovne politike tih banaka u takvim situacijama NBS očekuje oprezno, proaktivno postupanje banaka uz poštovanje regulative NBS i blagovremeno informisanje klijenta o svim eventualnim promenama u radu – naglašavaju u centralnoj banci.
Oni navode i da NBS pažljivo prati nove trendove u razvoju bankarstva.
S druge strane, u nekoliko poslovnih banaka koje smo kontaktirali, uveravaju da za sada nemaju u planu zatvaranje filijala i ukidanje šaltera, i da sve funkcioniše kao i ranije, uz određene mere zbog pandemije.
– Samo u slučaju kada u nekoj filijali imamo među zaposlenima obolele od kovid 19, onda zatvaramo privremeno taj objekat. Obavlja se detaljna definfekcija, a ekspozitura se otvara za klijente tek nakon nekoliko dana – navode u jednoj stranoj banci.
Slične odgovore dobili smo i od drugih, s tim da odgovor iz banke čiji je Ružica M. klijent do sada nije stigao.