Privredna komora Srbije pripremila je dokument u kome su definisana ključna pitanja, nedoumice kao i predlozi od značaja za kvalitetnu izradu akata Vlade Republike Srbije neophodnih za brzu implementaciju mera podrške privredi:
IMPLEMENTACIONI TIM
Program ekonomskih mera – pitanja i komentari privrede
1. Mere koje se odnose na odlaganje plaćanja poreza (i
doprinosa za obavezno socijalno osiguranje) 1.1. Odlaganje plaćanje poreza na
zarade i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje uz isplatu zarade za mart
2020. godine
1.2. Odlaganje plaćanja akontacija poreza na dobit pravnih
lica
Pitanje: Da li su poslodavci u obavezi da prilikom isplate
zarade za mart 2020. godine obračunaju i plate porez na zarade i doprinose za
obavezno socijalno osiguranje. (ukoliko je isplata martovskih primanja u toku
aprila)
Pretpostavljajući da nedoumica u osnovi svih pitanja na ovu
temu leži u tome što se u objavljenom Programu ekonomskih mera za smanjivanje
negativnih efekata prouzrokovanih pandemijom virusa Kovid-19 i podršku privredi
Srbije kao mera navodi odlaganje plaćanja poreza na zarade i doprinose za
privatni sektor, tokom trajanja vanrednog stanja, uz kasniju otplatu nastale
obaveze u ratama sa početkom najranije od 2021. godine, razjašnjenje objavljene
mere je neophodno. S tim u vezi, mišljenja smo da ne postoji osnov za primenu
predmetne mere pre njenog zvaničnog objavljivanja u Službenom glasniku
Republike Srbije, odnosno pre njenog stupanja na snagu – neophodna nam je
potreba ovakvog razumevanja.
Predlog: potrebno je obezbediti primenu ove mere na jednak
broj mesečnih zarada i za one privredne subjekte koji su zarade za mart 2020.
godine već isplatili uz plaćanje poreza na zarade i doprinose za obavezno
socijalno osiguranje, kao i za one koji će isplatu zarade za mart 2020. godine
izvršiti tek po stupanju na snagu predmetne mere.
Pitanje: Kako će se definisati rok otplate odloženih obaveza
po osnovu poreza na zarade i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje u
smislu perioda otplate i da li će se na odložene obaveze u reprogramu
obračunavati kamata?
Pitanje: Da li će poslodavac koji se odluči da isplati samo
neto zarade zaposlenima, bez plaćanja pripadajućih poreza i doprinosa
obračunatih na te zarade, u periodu do usvajanja najavljenih mera, biti u
poreskom prekršaju, da li će se na te poreske obaveze obračunavati kamata, i da
li će se te poreske obaveze naplaćivati prinudnim putem?
Pitanje: Da li će se poreske prijave PPP-PD popunjavati na
isti način prilikom isplate zarada u periodu primene mere odlaganja plaćanja
poreza na zarade i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje?
Pitanje: Da li se najavljena mera odlaganje plaćanja
akontacija poreza na dobit u drugom kvartalu odnosi na akontacije koje
dospevaju za plaćanje u drugom kvartalu (15. april, 15. maj i 15. jun) ili se
najavljena mera odnosi na akontacije poreza na dobit za drugi kvartal (koje
dospevaju 15. maja, 15. juna i 15. jula).
Predlog: Imajući u vidu da je u predstavljenom Programu mera
ekonomske politike već navedeno da mera ima za cilj povećanje likvidnosti
poreskih obveznika putem odlaganja plaćanja akontacija za porez na dobit za
2020. godinu koje dospevaju u drugom kvartalu 2020.
godine, mišljenja smo da je u Programu već sadržan odgovor
na postavljena pitanja, ali nam je potrebna potvrda ovakvog razumevanja.
2. Mere koje se odnose na isplatu i uslove za isplatu
direktne pomoći
2.1. Kakav je mehanizam isplate direktne pomoći, da li će se
pomoć isplaćivati poslodavcima ili direktno zaposlenima, neophodna su dodatna
pojašnjenja u pogledu isplate direktne pomoći, kao i kakav je poreski tretman dobijene
pomoći sa aspekta poreza na dobit pravnih lica
Pitanje: Na koji će se način vršiti isplata direktne pomoći
preduzetnicima koji se paušalno oporezuju i koji plaćaju porez na stvarni
prihod, mikro, malim i srednjim preduzećima u privatnom sektoru – uplata pomoći
u visini minimalne zarade (za vreme trajanja vanrednog stanja), kao i za velika
preduzeća uplata pomoći u visini 50% minimalne zarade za zaposlene kojima je
rešenjem utvrđen prestanak rada (član 116. i 117. Zakona o radu).
Pitanje: Kako bi poslodavci trebalo da postupaju prilikom
isplate zarade zaposlenima za koje će ostvariti pravo na direktnu pomoć –
konkretno, da li se prilikom isplate neto zarade za april 2020. godine (koja bi
mogla da usledi pre isplate direktne pomoći) zaposlenima umanjuje zarada za
iznos direktne pomoći koja će naknadno biti isplaćena iz Budžeta Republike
Srbije? Da li će direktna pomoć, koja bi po svojoj suštini trebalo da finansira
zarade zaposlenih, biti predmet poreza na zarade i doprinosa za obavezno
socijalno osiguranje?
Pitanje: Da li se direktna pomoć po zaposlenom isplaćuje u
punom iznosu i za zaposlene koji rade se nepunim radnim vremenom ili se ona za
te zaposlene utvrđuje u srazmernom iznosu?
Pitanje: Da li će se prethodno pomenuta direktna pomoć
privatnom sektoru smatrati prihodom koji se uključuje u oporezivu dobit
primalaca direktne pomoći za 2020. godinu (usled čega bi privredna durštva
platila porez na dobit po stopi od 15% na iznos primljene pomoći)?
2.2. Dodatna pojašnjenja uslova za dobijanje direktne pomoći
i ostalih najavljenih mera koji se odnose na smanjenje broja zaposlenih
Programom ekonomskih mera predviđeno je da se mere ne
primenjuju na privredne subjekte koji su tokom vanrednog stanja umanjili broj
zaposlenih za više od 10% (ne računajući zaposlene na određeno vreme kojima
ugovor ističe tokom vanrednog stanja). Jasna je namera da se na ovaj način želi
sprečiti otpuštanje zaposlenih.
Predlog: Imajući u vidu da zaposleni mogu da napuste
poslodavca i svojom voljom (npr. jednostranim otkazivanjem ugovora o radu i
zasnivanjem radnog odnosa kod drugog poslodavca), te da usled takvog odlaska
zaposlenog (ili više njih) poslodavci mogu smanjiti broj zaposlenih ispod
predviđenog praga za dobijanje prava na direktnu pomoć, odnosno korišćenje
ostalih pogodnosti predviđenih Predlogom ekonomskih mera, mišljenja smo da je
neophodno propisani uslov operacionalizovati na način da se uslov u pogledu
zadržavanja broja zaposlenih ne odnosi na one zaposlene koji svojom voljom
otkažu ugovor o radu kod poslodavca. Dodatno, imajući u vidu da se na radne
odnose tokom trajanja vanrednog stanja primenjuju opšte odredbe Zakona o radu,
prilikom daljeg preciziranja napred pomenutog
2.3. Kriterijumi za razsvrstavanje pravnih lica
uslova, smatramo da je potrebno uzeti u obzir i sve druge
slučajeve u kojima poslodavac raskida ugovor o radu sa zaposlenim usled krivice
zaposlenog (član 179. Zakona o radu).
Pitanje: Primene mera u pogledu zaposlenih na određeno
vreme, da li otkazivanje ugovora o radu na određeno vreme za vreme vanrednog
stanja, a pre isteka perioda na koji je taj ugovor zaključen, ima uticaja na
uslov u pogledu smanjenja zaposlenih (naša je pretpostavka da se ti zaposleni
izjednačavaju sa zaposlenima na neodređeno vreme u pogledu ispunjenja uslova za
neumanjivanje broja zaposlenih)
Pitanje: Da li se i za zaposlene koji su sa poslodavcem
zasnovali radni odnos na određeno vreme primenjuju mere u pogledu isplate
direktne pomoći (naše razumevanje je da se najavljenim merama ne pravi razlika
između zaposlenih na neodređeno i određeno vreme u pogledu ostvarivanja prava
na direktnu pomoć), neophodna su razjašnjenja privredi u pogledu primene mera
na zaposlene koji su sa poslodavcem zasnovali radni odnos na određeno vreme.
PODRŠKA U NAJUGROŽENIJIM SEKTORIMA – npr. TURIZAM. U ovom
sektoru bi se moglo razmisliti o dodatnim olakšicama: Zbog specifičnosti
zapošljavanja u ovom sektoru – poslodavci u jeku sezone angažuju dosta radnika
na određeno koji u ovom trenutku nisu potrebni. Popust za plaćanje komunalija
50 % ako se obaveza izmiri odmah ili pun iznos po otvaranju granica EU. Takođe
mera subvencionisanja minimalca, odlaganje poreza i doprinosa do otvaranja
granica EU.
Pitanje: Da li i privredna društva bez zaposlenih mogu da
računaju na mere direktne pomoći ili na neke od preostalih najavljenih mera?
Pitanje: U vezi sa preduzetnicima koji su kod Agencije za
privredne registre registrovali prekid obavljanja delatnosti (u smislu odredbi
člana 90. Zakona o privrednim društvima) nakon proglašenja vanrednog stanja.
Pitanja se odnose na to da li su oni dužni da prijave nastavak rada Agenciji za
privredne registre kako bi imali pravo na direktnu pomoć iz Programa ekonomskih
mera.
Pitanje: Veliki broj preduzetnika koji nemaju zaposlene i
plaćaju porez na prihode od samostalne delatnosti na procenjeni prihod
(paušalci) nije siguran da će se najavljene mere direktne pomoći odnositi na
njih (premda ne vidimo razlog za takvu bojazan)
Pitanje: U slučaju da je poslodavac već otpustio izvestan
broj radnika od dana uvođenja vanrednog stanja, postoji li mogućnost da
ponovnim zapošljavanjem radnika ispuni uslov za korišćenje najavljenih mera?
Pitanje: Najavljena direktna pomoć u vidu isplata minimalne
zarade zavisi od veličine pravnog lica (od uticaja je naročito razvrstavanje u
srednje, odnosno veliko pravno lice),
Predlog: Neophodno je definisati koji se podatak koristi za
primenu najavljenih mera direktne pomoći – podatak o razvrstavanju za 2019.
godinu (dostavljen uz finansijske izveštaje za 2018. godinu) ili podatak o
razvrstavanju za 2020. godinu, koji će se tek dostaviti uz finansijske
izveštaje za 2019. godinu.
3. Pitanja u vezi sa omogućavanjem pristupa povoljnim
kreditima
3.1. Da li će za najavljene ekonomske mere postojati neki
vremenski uslov u pogledu dužine obavljanja delatnosti ili neki drugi uslov
U Predlogu ekonomskih mera najavljeno je da se mere ne
primenjuju na privredne subjekte koji su:
• tokom vanrednog stanja umanjili broj zaposlenih za više od
10% (ne računajući zaposlene na određeno vreme kojima ugovor ističe tokom
vanrednog stanja), i
• privremeno prekinuli poslovanje pre proglašenja vanrednog
stanja, odnosno pre 15.03.2020. godine.
Pitanje: U vezi sa dostupnošću povoljnih kredita, u praksi
poslovne banke odobravaju kredite isključivo pravnim licima koja postoje pune
dve godine. Ukoliko pravno lice ima dva pozitivna bilansa, banke i pored toga i
dalje insistiraju na pune dve godine postojanja pravnog lica. Da li će za ovu
vrstu kreditiranja banke prihvatiti da odobre kredite za likvidnost na osnovu
dva pozitivna bilansa?
Pitanje: Da li će kao uslov za pravo na poreske olakšice,
direktnu pomoć i pristup povoljnim kreditima povodom najavljenih mera biti
propisano i to da privredno društvo nije bilo u „blokadi“ na dan proglašenja
vanrednog stanja?
3.2. Uslovi i mehanizam za pristup povoljnim kreditima
Pitanje: Ukazano nam je na to da Fond za razvoj insistira da
menicu za kredit potpiše vlasnik preduzeća, što kod pravnih lica čiji je
osnivač fizičko lice – stranac, u slučaju da mera zabrane ulaska stranih
državljana ne bude ukinuta, neće biti moguće. Da li će u tom slučaju biti
omogućeno da direktor pravnog lica potpiše menicu kao garanciju umesto
vlasnika?
4. Ostala opšta pitanja u vezi sa Predlogom ekonomskih mera
i dodatna razmatranja
4.1. Postojanje potrebe za primenom mera i na pojedine
privredne subjekte u potpunom ili delimičnom vlasništvu Republike Srbije
Pitanje: S obzirom na činjenicu da se predložene ekonomske
mere odnose samo na privredne subjekte u privatnom vlasništvu, ukazujemo da će
na taj način iz primene najavljenih mera biti isključena privredna društva čiji
je osnivač Republika Srbija, a naročito ukazujemo na preduzeća za profesionalnu
rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom koja su u takvom statusu,
a kojima je pomoć u ovom trenutku neophodna.
Pitanje: Imajući u vidu da se Predlogom ekonomskih mera
naglašava pomoć privatnom sektoru, da li se te mere odnose i na preduzeća u
mešovitom vlasništvu, kod kojih Republike Srbija ima određeni vlasnički udeo?
4.2. Proširivanje kruga subjekata kojem će biti omogućeno
korišćenje mera
Predlog: Pri definisanju kvalifikovanja za predloženi paket
mera, potrebno je omogućiti da za mere iz paketa pomoći mogu da apliciraju i
poslodavci koji u Srbiji posluju kao ogranak ili predstavništvo stranog pravnog
lica, kao i nevladin sektor.
4.3. Primena mera na agencije za privremeno zapošljavanje
Privrednoj komori Srbije je stigao veći broj upita na temu
primene najavljenih mera na agencije za privremeno zapošljavanje. Naime,
agencije za privremeno zapošljavanje posluju u skladu sa Zakonom o agencijskom
zapošljavanju koji je na snazi od 1. marta 2020. godine i imaju u radnom odnosu
lica zaposlena na određeno vreme i one koji su zaposleni na neodređeno vreme, a
koje ustupaju poslodavcima – korisnicima. Usled smanjenja obima poslovanja kod
poslodavaca – korisnika usled aktuelnih okolnosti, dolazi do „vraćanja“
ustupljenih zaposlenih agencijama za privremeno zapošljavanje. Usled napred
pomenutog, agencije za zapošljavanje su pod velikim pritiskom aktuelnih
okolnosti, suočene sa velikim brojem zaposlenih za kojima je prestala potreba
kod njihovih klijenata, poslodavaca – korisnika. Imajući sve prethodno u vidu,
agencije za zapošljavanje očekuju da će najavljene mere moći da se primene i na
njih.
4.4. Da li preduzetnici koji su istovremeno u radnom odnosu
kod drugog poslodavca imaju pravo na najavljenu pomoć, odnosno olakšice
Pitanje: U vezi sa situacijama kada je isto lice zaposleno u
privatnom preduzeću na neodređeno vreme, ali istovremeno i vlasnik
preduzetničke radnje u kojoj jedini obavlja posao kao dopunsku delatnost. Firma
čiji je vlasnik je u sistemu PDV-a i poreski je obveznik po osnovu prihoda od
samostalne delatnosti. Da li se najavljene mere odnose i na firmu čiji je
vlasnik, budući da je istovremeno zaposlen i u drugom preduzeću?
Pitanje: Da li preduzetnici koji su ujedno i radnici
ostvaruju pravo na isplatu tri mesečne zarade ili to pravo imaju samo radnici
zaposleni kod preduzetnika?
4.5. Oslobađanje davalaca donacija od obaveze plaćanja PDV-a
Najavljenom merom trebalo bi da se obaveze plaćanja PDV na
davanje dobara bez naknade oslobode oni donatori koji svoje proizvode, odnosno
proizvode čijim prometom se bave doniraju ustanovama koje su neposredno
uključene u aktivnosti koje imaju za cilj sprečavanje širenja i lečenje građana
od bolesti Kovid-19,
Pitanje: dobili smo već broj zamerki da su na taj način
donatori koji ne doniraju sopstvene proizvode ili proizvode čijim se prometom
bave stavljeni u nepovoljniji položaj – npr. kupovina medicinske opreme i
doniranje iste naznačenim ustanovama od strane lica koja se ne bave
proizvodnjom i prometom medicinske opreme ne bi potpadala pod predmetno poresko
oslobođenje.
4.6. Moratorijum na isplatu dividendi do kraja 2020. godine,
osim za javna preduzeća
Pitanje: U vezi sa najavljenom merom uvođenja moratorijuma
na isplatu dividendi, da li će biti propisan izuzetak od ove zabrane za isplatu
dividendi između rezidentnih privrednih društava? Kako se gleda na pravna lica
koja su isplatila dividendu u januaru i februaru 2020. pre stupanja na snagu
VS.
Pitanje: Da li se ova zabrana odnosi i na ona privredna
društva koja nisu korisnici predloženih mera?
4.7. Razmatranja za dodatnu meru (koja ne utiče na prihode
Budžeta Republike Srbije)
Pitanje: (koje nije u neposrednoj vezi sa Predlogom
ekonomskih mera) Koji su rokovi za predaju finansijskih izveštaja za 2019.
godinu, odnosno insistiranje da ti rokovi budu produženi (predlog je da to bude
30 dana od ukidanja vanrednog stanja, pod uslovom da vanredno stanje ne bude
ukinuto do 1. juna)
INICIJALNI KOMENTARI U VEZI SA OPERACIONALIZOVANjEM PROGRAMA
EKONOMSKIH MERA
1. Opšti uslovi
Klasifikacija privrednih subjekata (na mikro, mala, srednja
i velika preduzeća) da se vrši na osnovu kriterijuma iz propisa o
računovodstvu, a ne datum poslednjeg redovnog godišnjeg finansijskog izveštaja
(na primer, za društva koje imaju kalendarsku godinu kao izveštajni period, to
bi bila 2018. god.).
Potrebno je precizirati period važenja mera (za vreme
vanrednog stanja, od 15.03.2020, a sa primenom od dana objavljivanja Uredbe u
Sl. Glasniku RS)
Potrebno je propisati jasne kriterijume na osnovu kojih se
utvrđuje broj zaposlenih, i to na osnovu zaključenih ugovora o radu (na
neodređeno i određeno vreme).
Može se razmotriti, u kontekstu predviđene diskvalifikacije
u smislu smanjenja broja zaposlenih za više od 10%, da se određeni specifični
razlozi kao što je na primer otkaz od strane zaposlenog, izuzmu.
Od izuzetnog praktičnog značaja je definisati kako se
obračunava procenat smanjenja broja zaposlenih. U tom pogledu, može da se
odredi početan broj zaposlenih, na određeni datum, na
primer 15.03.2020., i da se sa tim datumom upoređuje ukupan
broj zaposlenih, bilo svakog pojedinačnog meseca, bilo na kraju perioda (na dan
prekida vanrednog stanja).
Omogućiti što jednostavniji način administriranja, tako što
se pretpostavi da će svi subjekti koristiti mere, a da se omogući onima koji ne
ispunjavaju uslove ili iz drugih razloga ne koriste mere, da se „izuzmu“.
Imajući u vidu da se pretežni deo mera tiče zarada i zaposlenih, može da se
iskoristi postojeći način izveštavanja Poreske uprave kod obračuna i isplate zarada,
pri čemu u već predviđenim obrascima postoje adekvatni podaci: mogućnost da se
unese datum dospeća, za potrebe odlaganja, postoji informacija o broju
zaposlenih itd.
2. Odlaganje poreza i doprinosa na zarade
Precizirati da mera obuhvata sve pripadajuće poreze i
doprinose na zarade, pri čemu definicija oporezivog prihoda bi se određivala u
skladu sa postojećim poreskim propisima kojima se uređuje oporezivanje porezom
na zarade.
Treba imati u vidu da se zarade ne isplaćuju istovremeno,
već da je dosta privrednih subjekata isplatilo zarade za mesec mart krajem
tekućeg meseca ili početkom narednog meseca, dok će neki da izvrše isplatu do
kraja aprila što je i zakonom utvrđen rok za isplati. Stoga, važno je da se
merama svim subjektima omogući podjednako korišćenje mogućnosti odlaganja
poreza i doprinosa. Sa druge strane, po važećim zakonima porezi dospevaju na
dan isplate zarade, pa bi bilo veoma komplikovano da se onima koji su već
isplatili retroaktivno omogućava povraćaj i slično. Za te svrhe, može da se
uspostavi fleksibilan sistem, pri čemu će se svima omogućiti maksimalni broj
isplata bez poreza i doprinosa na koje imaju pravo (tri, obzirom da je
najavljeno najmanje 90 dana), a bez obzira da li je neka isplata pre uvođenja
mera ili čak nakon ukidanja vanrednog stanja.
Redovna poreska prijava sa obračunatim porezima i
doprinosima na zarade može da se smatra validnom aplikacijom za potrebe ove
pogodnosti.
Obračunati, prijavljeni, a odloženi porezi i doprinosi ne
trebaju se smatrati dospelim u knjigovodstvu Poreske uprave, bez obzira na 0%
kamate, tj. važno je da isti budu „reprogramirani“ i evidentirani sa adekvatnim
dospećem na predviđene rate. Takođe, potrebno je da se omogući redovno
evidentiranje staža za osiguranike u PIO fondu za mesece za koje je odloženo
plaćanje.
Rashodi po osnovu odloženih poreza i doprinosa, bi trebalo
da zadrže postojeći režim i da budu priznati troškovi za potrebe poreskog
bilansa i poreza na dobit, pod uslovom i u periodima u kojim se isti
evidentiraju kao rashodi u bilansu uspeha društava.
Predvideti da korišćenje pogodnosti odlaganja ne utiče
(negativno ili pozitivno) na postojeće poreske olakšice ili pogodnosti koje
društva mogu da koriste (npr. troškovi istraživanja i razvoja, u čiju vrednost
ulazi trošak plata).
3. Direktna davanja privredi
Kada je reč o najavljenoj državnoj pomoći u formi direktnih
davanja, postoji potreba da se precizno definišu primaoci (poslodavci i/ili
zaposleni). Činjenica je da se ova državna pomoć obračunava i određuje imajući
u vidu broj zaposlenih, iznosa minimalne zarade u Republici, a da se uslovljava
sa održavanjem nivoa zaposlenosti. Iz toga proističe da je, između ostalog,
cilj iste da snažno podrži privredu u borbi očuvanja radnih mesta za vreme
vanrednog stanja. Ovde treba takođe uzeti u obzir okolnost da će državna pomoć
verovatno biti
realizovana kasnije u odnosu na vreme u koje se stvarno
isplaćuju zarade (čija se isplata suštinski pomaže). Na primer, zarade za mart
će biti isplaćene najkasnije do kraja aprila, dok će državna pomoć obračunata
po tom osnovu biti realizovana najranije u maju, i tako i u narednim mesecima.
Imajući u vidu sve navedeno, po viđenju PKS, važno je da se Uredbom jasno
definiše:
da su primaoci ove državne pomoći privredni subjekti, pri
čemu se ista koristi namenski, tj. koristi se za pokriće (dela) troškova
zarada. Ovo je od izuzetnog značaja za privredna društva, da državna davanja
imaju karakter prihoda društva. Smatramo da alternativni model, da društva budu
„posrednik“ između države i zaposlenih u prenosu pomoći, bio bi tehnički
komplikovaniji, praktično neizvodljiv, a i zahtevao bi snažne intervencije u
drugim propisima (pre svega, u sferi radnog prava, jer bi onda trebalo pronaći
mehanizam da poslodavac isplati „manju“ zaradu radnicima, za iznos isplaćene
pomoći).
Da se odredi i tehnički definiše jasna veza između
isplaćenih zarada i državne pomoći, tako što će se obračun i isplata državne
pomoći vršiti na temelju podnetih poreski obrazaca PPP-DG, u kojima je iskazan
obračun zarada i broj zaposlenih (tj. da navedeni obrazac/obrasci služe kao
validan dokument u tom smislu), uz, po viđenju PKS, razumnu pretpostavku da su
obračunate neto zarade (već) isplaćene, ili će biti isplaćene, a naročito
uzimajući u obzir da je i teret poreza i doprinosa s tim u vezi takođe odložen
u najvećem broju slučajeva.
Namensko korišćenje ove državne pomoći se može dodatno
usloviti u smislu da privredni subjekti koji ne isplate (deo) zarade u visini
primljene državne pomoći, u roku od određeni broj dana od dana prijema novčanih
sredstava, mogu da budu rigorozno sankcionisani, ne isključujući krivičnu
odgovornost.
Kako je očekivanje da će veliki deo privrede da prihvati
ponuđenu državnu pomoć, bilo bi uputno uspostaviti proceduru u kojoj se to
pretpostavlja (dok bi se izuzeci odnosili na subjekte koji ne ispunjavaju
uslove, ne planiraju da ih ispune, ili iz drugih razloga nisu primaoci državne
pomoći). Tehnički, to bi moglo da se izvede tako što bi se podneti obrazac sa
obračunatim zaradama PPP-DG, po kojem se i odlažu porezi i doprinosi, istovremeno
smatrao podnetim zahtevom za državnu pomoć, uz mogućnost naknadnih korekcija na
zahtev privrednog subjekta.
4. PDV na donacije
Kod prometa dobara i usluga kao donacija, odrediti režim
poreskog oslobođenja sa pravom na odbitak prethodnog poreza, pri čemu mogu da
se precizno definišu kvalifikovani primaoci.
Predviđenom merom mogu da se obuhvate i prometi koji se
finansiraju po osnovu donacija, takođe kvalifikovanim primaocima, pri čemu može
da se dodatno definišu uslovi kako bi se izbegle zloupotrebe.
5. Odlaganje akontacija poreza na dobit
Način na koji je najavljen model, može da ima karakter samo
kratkoročne mere, pod pretpostavkom da će se finansijski i poreski izveštaji za
2019. godinu u najvećem broju podnositi 30. juna 2020. godine, što znači da će
konačna poreska obaveza da dospe na dan podnošenja.
Imajući u vidu da je veoma izvestan pad prihoda i dobiti kod
privrednih društava u 2020 u odnosu na 2019 godinu, može da se razmotri da se
poreskim obveznicima omogući da se akontaciona prijava za 2020. godinu (koja je
inače deo konačne prijava i sastavlja se na temelju rezultata za prošlu, 2019.
godinu) zasniva na predviđanju prihoda i rashoda od strane društava (a na način
kako je to propisano za podnošenje akontacione prijave za novo osnivana društva).
Iako postojeći zakon omogućava promenu akontacione prijave u toku godine, tako
što se sagledaju tekući rezultati i sastavi poreski bilans, smatramo da bi ovaj
predlog bi predstavljaju takođe značajnu pogodnost za likvidnost, čak i sa
administrativne strane. Po postojećem modelu, društva bi bila u poziciji da
„finansiraju“ državu, a da se pri tom očekuje da će kod konačnog obračuna, to
imati u mnogim slučajevima karakter pretplate i mogućnost povraćaja poreza.
6. Moratorijum na isplatu dividende
Definisati da se predviđena mera odnosi samo na korisnike
državne pomoći i pogodnosti, a ne na sva privredna društva
Definisati, veoma precizno, vreme trajanja ove mere, npr. za
vreme vanrednog stanja, ili određeno vreme nakon ukidanja vanrednog stanja. Takođe,
razmotriti da, ukoliko se moratorijum na isplatu dividendi zaista i uvede, da
se isti primenjuje samo na one privredne subjekte koji su koristili pogodnost
odlaganja plaćanja obračunatih poreza i doprinosa na zarade i/ili akontacije za
porez na dobit (jer korišćenje državne pomoći u vidu pokrića dela troška zarade
ne bi trebala da predstavlja osnov za zabranu isplate dividende).
Obzirom na očekivane budžetske rashode po ovom osnovu, može
da se još jednom razmotri svrsishodnost i ukupan efekat ove mere, koja je po
prirodi restriktivna, naročito imajući u vidu pretežnu strukturu kapitala u
privredi (a takođe imajući u vidu brojne validne i legalne načine prenosa
novčanih sredstava između društava, ili između društava i vlasnika-fizičkih
lica, od kojih su mnogi i neoporezivi, postavlja se pitanje u kojoj meri bi
moratorijum bio efikasan)
7. Garantni fond i krediti privredi
Skrećemo pažnju na ukupan pristup prema velikim pravnim
licima u predloženim merama, pri čemu su državna davanja ograničena na zaposlene
poslate na prinudni odmor. Sa jedne strane, činjenica je da veći privredni
subjekti imaju „bolji imunitet“ u odnosu na druga pravna lica, te se razumno
pretpostavlja da nisu oni kojima je neophodna hitna državna pomoć.
Sa druge strane, ako je meriti sa stanovišta ekonomske štete
i gubitaka, verovatno je da će gubici kod velikih preduzeća u apsolutnom iznosu
nadmašiti ostale gubitke. Isto tako, ekonomska moć velikih preduzeća značajno
utiče i na poslovanje malih i srednjih. U odnosu na državni budžet, velika
društva takođe imaju veće učešće.
Kratka ilustracija gore navedenog, kroz dva primera:
Domaće veliko preduzeće, koje proizvodi i distribuira robu
široke potrošnje, angažuje kao dobavljače poslovne partnere koji su mahom mala
i srednja preduzeća (marketinške agencije, prevoznici, „merčendajzeri“,
revizori, advokati, agencije za istraživanje tržišta i promovisanje itd.). U
situaciji u kojima padaju promet i prihodi, za očekivanje je da će uprava
društva da takav pritisak prenese i na svoje dobavljače.
Domaće veliko preduzeće, koje uvozi i distribuira robu
široke potrošnje, da bi se „vratilo u život“, biće mu neophodna veća sredstva
(od uobičajenih) da realizuje uvoz robe. Imajući u vidu
dažbine koje su plative odmah kod uvoza, veliki deo ukupnih
sredstava predstavljaju direktna finansijska podrška budžetu Republike.
Nadalje, koncept izdavanje „korporativnih obveznica“ je u
načelu dobar ali za punu implementaciju treba vreme u cilju donošenja
adekvatnog zakonodavnog okvira, podzakonskih akata o primeni kao i koraka koja
veliki privredni subjekti moraju preduzeti da bi ispunili uslove za izdavanje
obveznicima (a postavlja se i pitanje njegove adekvatnosti/mogućnosti upotrebe
od strane svih velikih privrednih subjekata). U kontekstu duha predloženi mera
a to je brza reakcija i „upumpavanje“ novca u privredu, izdavanje korporativnih
obveznica može da „oduzme“ preko potrebno vreme. Stoga je predlog da se
razmotri da i veliki privredni subjekti imaju mogućnost dobijanja povoljnijih
uslova finansiranja, kao što su predviđeni zajmovi i garantni fond tj.
dobijanja kredite preko svojih poslovnih banaka uz garancije države. Ovim
potezom bi veliki provredni subjekti pravovremeno dobili svež kapital potreban
za oživljavanje proizvodnje/prometa/celokupnog lanca snabdevanja. Finalno, time
bi kroz plaćanje PDV-a (i carine), deo novca bio ekspresno „vraćen“ u budžet.
Obezbediti da se mere odnose i na poslovna udruženja,
ogranke i predstavništva stranih pravnih lica, jer su takođe poslodavci a trpe
posledice epidemije
Mera: Moratorijum na isplatu dividendi do kraja godine, osim
za JP i gubitak poreza na dividende po tom osnovu
Potrebno je precizirati da se zabrana isplate dividendi
odnosi na ona društva koja koriste bilo koji od vidova državne pomoći
(odlaganje poreza, direktne subvencije ili garantne šeme).
Precizirati da se moratorijum isplate dividendi ograničava
samo na isplatu u novcu (a ne i u akcijama društva).