U Srbiji ima više od 60 proizvoda s geografskim poreklom, a Evropska banka za obnovu i razvoj (EBRD) najavila je aktivnu podršku u promociji ariljske maline i oblačinske višnje na evropskom i drugim inostranim tržištima.
EBRD i kompanija Nectar organizovali su u hotelu Hilton promociju ta dva proizvoda sa zaštićenim geografskim poreklom i na skupu je istaknuto da je geografsko poreklo “znak kvaliteta, tradicije, porekla, kolektivne snage i ponosa”.
U taj projekat su uključeni i FAO, Udruženje ariljske maline i Udruženje oblačinske višnje, kao i Ministarstvo privrede.
Šef za agrobiznis EBRD-a za region Jugoistočne Evrope Miljan Ždrale ocenio je da je to veoma interesantan projekat u cilju promocije dva proizvoda koji imaju registrovano geografsko poreklo.
“Nadamo se da ćemo pomoći većoj prepoznatljivosti i konkurentnosti tih proizvoda, želimo da pomognemo malim i srednjim proizvođačima da bolje plasiraju proizvode ne samo u Srbiji već i u inostranstvu. Pokušaćemo da ova dva proizvoda budu registrovana kao intelektualna svojina na nivou EU, što će omogućiti veću prepoznatljivost kod potrošača na sve konkurentnijem tržištu EU”, rekao je Ždrale.
On je najavio održavanje skupa Consumer Rules Summit, najveće regionalne konferencije u organizaciji EBRD-a, 30. septembra i 1. oktobra, a koja će biti posvećena poljoprivredi, robi široke potrošnje, maloprodaji i distribuciji, na kojoj će biti kompanije iz EU i iz regiona i EU.
“Pokušaćemo da razmenimo ideje i trendove i planove šta ćemo raditi u Srbiji po pitanju investicija u sektoru agrobiznisa, jer želimo da napravimo novi iskorak u doba sve zahtevnijih potrošača”, rekao je Ždrale.
Državni sekretar u Ministarstvu poljoprivrede Senad Mahmutović rekao je da u Srbiji ima više od 60 proizvoda sa oznakom geografskog porekla i da ti proizvodi predstavljaju i naš identitet.
“To su proizvodi koji imaju određene karakteristike, imaju višu cenu, bolji plasman, na njima je veća zarada i potrošači sa oznakom geografskog porekla stiču još veće poverenje i više se vezuju za njih”, naveo je Mahmutović.
Cilj ministarstva je da kroz različite obllike pomoći afirmiše proizvode s geografskim poreklom, dodao je Mahmutović. Direktor Nektar grupe Mihailo Janković je rekao da ta kompanija ima poizvode sa zaštićenim poreklom: ariljska malina i oblačinska višnja, i da žele da brendiraju i promovišu voće i proizvode iz Srbije.
“Da pojačamo tako konkurentnost sprskih proizvoda u izvozu. Nektar je najveći prerađivač voća u jugoistočnoj Evropi i komapnija broj jedan po prozivodnji sokova i na to smo ponosni. Trudimo se da pojačamo izvozne potencijale i kapacitete, ovo je jedan od projekata koji treba da doprinese konkurentnosti sprskog voća i prozvoda”, rekao je Janković.
Kaže da je Nektar učestvovao u formiranju udruženja arilljske maline i oblačinske višnje i da je to bio pravi iskorak u cilju brendiranja srpskih proizvoda i hrane koja je jedan od najvećih izvoznih potencijala Srbije.
Emauel Hidier iz Organizacije za poljoprivredu i hranu UN (FAO) rekao je da učestvuju u pomenutom projektu i da su u Srbiji uspeli da povežu proizvođače s proizvodima s geografskim poreklom sa velikim kompanijama i državom.
Rekao je da je važno da se uspostavi određena praksa u dužem vremenskom periodu po pitanju proizvodnje, registracije i sertifikacije tih proizvoda.
“Potrošači žele da budu sigurni šta kupuju i zato je važno da postoji proces sertifikacije koji to garantuje i da tao bude usklađeno sa EU”, naveo je Hidier.