Zbog posledica korona virusa, cena nafte na svetskom tržištu pada već petu nedelju zaredom, gorivo je već pojeftinilo i u Srbiji, a poznavaoci najavljuju da su trenutne, niže cene, na pumpama u našoj zemlji tek početak.
Računice pokazuju da bi pad cene sirove nafte za 20 odsto na globalnom tržištu mogao da donese pojeftinjenje goriva u Srbiji od 6 odsto po litru, što bi u slučaju dizela značilo nižu cenu za 10 dinara, a u slučaju benzina pojeftinjenje do oko 9 dinara.
Na londonskom tržištu cena barela je samo prošle nedelje pala za 6,3 odsto, na 54 dolara, dok je na američkom tržištu barel pojeftinio 2,4 odsto, na 50 dolara. Krajem prošle godine, barel je koštao 83 dolara, a 2014. godine i do 100 dolara.
Kretanja na svetskim berzama već su odrazila i na tržište naftnih derivata u Srbiji, pa tako podaci Udruženja naftnih kompanija Srbije (UNKS) pokazuju da je u periodu od 20. januara do 3. februara prosečna cena litra dizela na benzinskim stanicama u Srbiji smanjena za 1,02 dinara, a benzina za 0,35 dinara.
Računice na koje su domaći analitičari više puta ukazivali pokazuju da rast cene od 10 odsto na svetskim berzama donosi poskupljenje od tri odsto na srpskim pumpama. S tim u vezi, aktuelni pad cene na svetskom tržištu od oko 20 odsto mogao bi, praktično, doneti pojeftinjenje u Srbiji do oko 6 procenata.
Nebojša Atanacković, suvlasnik privatne naftne kompanije u Srbiji, kaže da nema dileme kako je korona virus uticao na pad cena nafte na globalnom nivou, pošto je Kina i drugi najveći svetski potrošač sirove nafte i nema sopstvene izvore, ali i veliki uvoznik. Manjak tražnje izazvao je i nižu cenu derivata na svetskim berzama.
“Inače je poznato da je berza derivata najosetljivija na razna politička i druga dešavanja u svetu, pa će se to sigurno odraziti i na cenu goriva. Kod nas je već niža cena na pumpama i teško je proceniti koliko brzo će stići globalni efekti, ali mene je iznenadilo da je ovog puta relativno brzo počela da pada cena na pumpama, nakon reakcije svetskih berzi. Ranije se dešavalo obrnuto, da kada poraste cena nafte u svetu, brzo skače i cena goriva na pumpama, a kada padne malo se čeka…”, ističe sagovornik “Blic Biznisa”.
Na pitanje da li vozači u Srbiji mogu očekivati pojeftinjenje do 5 dinara po litru, Atanacković kaže da su niže cene u prethodne dve nedelje tek početak, jer su naftne kompanije mnogo ranije ugovorile cenu derivata koje sada koriste.
“Praktično tek u narednom periodu možemo očekivati da se u pravoj meri oseti efekat svetskih berzi, ali podsećam da nikako ne možemo očekivati linearno pojeftinjenje u odnosu na cenu sirove nafte. To je samo jedan deo maloprodajne cene, a veliki deo cifre koju vozači plaćaju na pumpama čine akcize, porezi, prevoz, prerada…”, ističe Nebojša Atanacković.
Prema podacima Udruženja naftnih kompanija Srbije (UNKS), udeo fiskalnih obaveza u prosečnoj maloprodajnoj ceni benzina u Srbiji je 56 odsto, u ceni dizela 53,6 odsto i ceni TNG-autogasa 46,7 odsto.
Pored fiskalnih obaveza u koje spadaju akciza, naknada za formiranje obaveznih rezervi, naknada za unapređenje energetske efikasnosti i PDV, proizvođači i trgovci derivata nafte u Srbiji (a naravno, posredno, potrošači) imaju obavezu da za svaki litar goriva koji stave na tržište plate i naknadu za markiranje goriva i naknadu za monitoring kvaliteta goriva.
“Trend pada cena goriva u Srbiji i u zemljama u okruženju zadržan je i u prošloj nedelji, a Srbija je i dalje u samom vrhu na listi cena dizela i TNG-autogasa, dok je cena benzina malo iznad regionalnog proseka”, kaže u razgovoru za “Blic Biznis” Tomislav Mićović, generalni sekretar UNKS.
Kada je reč o mogućim efektima korona virusa na cene goriva u Srbiji i regionu, naš sagovornik objašnjava da je Srbija uvozno zavisna zemlja sa izvesnim stepenom razvijenosti tržišne konkurencije.
Prema njegovim rečima, to znači da se promene na globalnom tržištu nafte neminovno odražavaju i na naše tržište, kao i da će se pad cene u svetu odraziti i na domaće cene.