Otkaz ugovora o radu, ostvarivanje prava na godišnji odmor, isplate zarade, isplate otpremnine pri odlasku u penziju ili jubilarne nagrade, diskriminacija i zlostavljanje na radu… Sve su to slučajevi koijma se bavi Agencija za mirno rešavanje radnih sporova.
Broj slučajeva u kojima Agenciji za mirno rešavanje radnih sporova posreduje, udvostručen je ove godine.
Tome su doprinele prošlogodišnje izmene zakona i veća ovlašćenja miritelja.
Agencija je jedina specijalizovana institucija koja se bavi radnim pravom.
Zamenik direktora Agencije za mirno rešavanje radnih sporova Ivica Lazović kaže da se Agencija bavi rešavanjem i kolektivnih radnih sporova koji se odnose na kolektivne ugovore i štrajkove.
“Društveni značaj Agencije je upravu u tim kolektivnim radnim sporovima jer antagonizam između sveta rada i sveta kapitala nije ništa novo. Ovakvi mehanizmi su najbolji način da se dođe do zajedničkog rešenja”, kaže Lazović.
Besplatan i efikasan postupak
Ivica Lazović objašnjava da u rešavanju sporova posreduju nezavisni miritelji-arbitri koje biraju članovi Socijalno-ekonomskog saveta, šestočlane komisije u kojoj učestvuju predstavnici sindikata, predstavnici poslodavaca i predstavnici resornog Ministarstva rada.
“Postupak je besplatan, brz i efikasan. Traje svega 30 dana. Potpuno se menja sudska presuda, odnosno donosi se arbitražno rešenje koje je pravosnažno i izvršno. Strane u postupku same biraju miritelja”, objašnjava Lazović.
Kod kolektivnih sporova, miritelji-arbitri primenjuju metodu mirenja.
“Mirenje je specifična metoda koja se organizuje tako što strane sednu, razgovaraju i dođu do sporazumnog rešenja”, kaže Lazović.
Kod individualnih sporova, sprovodi se arbitraža.
“Arbitraža je specifična metoda kojom se dobija arbitražno rešenje koje je pravosnažno i menja sudsku presudu. To je jedna vrsta kvazi suđenja, suđenje u malom gde arbitar sasluša argumente jedne i druge strane i na osnovu njih donosi pravno rešenje”, ističe Lazović.
Dobrovoljan princip
Zamenik direktora Agencije za mirno rešavanje radnih sporova naglašava da građani Agenciju mogu kontaktirati telefonom ili mejlom, a da se postupak formalno pokreće popunjavanjem propisanog obrasca na kojem se navodi predmet spora i strane koje učestvuju.
“Agencija u roku od pet dana šalje predlog drugoj strani i pokreće postupak. Mana je što mi nismo represivni organ. Svuda u svetu, ovaj princip je dobrovoljan. Da biste imali postupak, mora da se složi i druga strana, što je ključni nedostatak”, objašnjava Ivica Lazović.
Ističe da je Vlada Srbije donela dva značajna zaključka kojima preporučuje javnom sektoru da svoje sporove rešava mirnim putem uz pomoć Agencije i da prilikom sklapanja kolektivnih ugovora Agencija bude uključena.
Objašnjava da su najčešći materijalni sporovi koji se odnose na razne vrste isplata, ali da su česti i sporovi zbog zlostavljanja na radu.