Usijale se društvene mreže proteklog vikenda zbog srpske pesničke princeze od Brankovine. Traži se pomilovanje i pravda za Desanku Maksimović, potpisuje peticija, “ne daju” čuvene stihove ni oni koji su, dok su išli u školu, preskakali lektiru.
Sećaju se pojedini i da je bakica sa šeširom bila redovno u prvim redovima na mnogim kulturnim dešavanjima u prvoj polovini poslednje decenije 20. veka, te da je pisala recenziju za knjigu “Godine raspleta”.
Ni damski šeširić, ni blagi osmeh, ni okruženje u kome je bila, pa ni recenzija nemaju nikakve veze sa poetikom i poezijom.
A poeziju, pre svega treba čitati, lepo kazivati i razumeti. Nisam sigurna da broj objava na društvenim mrežama koje su imale za cilj da sačuvaju i spasu stihove srpske pesnikinje jeste i broj čitalaca srpske poezije.
Ipak, izgleda da su objave na mrežama uspele da sačuvaju stihove Desanke Maksimović u čitankama srednjoškolaca. Premijerka je stavila tačku, a ministar prosvete je potvrdio da odluka komisije nije konačna.
Srednjoškolci će, možda, čitati poeziju srpskih pesnika 20. veka ako budu hteli, ali čini se da je sigurno da će profesori u nastavnim planovima imati obradu i tumačenje stihova Desanke Maksimović.
No, da li će ikada deca 21. veka pročitati i jedan red koji su srpskoj književnosti ostavile Milica Stojadinović i Isidora Sekulić. Koliko je, među onima koji su na mrežama delili “Tražim pomilovanje”, čitalaca poezije Milene Marković?
Ili se ipak danas čitaju samo prosto proširene rečenice na Fejsbuku i Tviteru i tabloidnim portalima. Za tanani poetski izraz i razumevanje pesničkih metafora izgleda nema vremena.
Moja deca prerasla su “Bio jednom jedan lav” i “Ženio se mali miš u selu Šalali”, pa ja odavno te stihove ne recitujem po kući. Razmišljam da ne bi bilo loše da, uz pomenute pesnikinje, počnem da kazujem Popu, Radičevića, Rakića, Crnjanskog recimo dok peglam, jer možda neće imati priliku da se u čitankama sretnu sa delima velikih srpskih pisaca.
Ako se, i pored redovnih časova fizičkog vaspitanja deci plaćaju treninzi, ako se pored matematike u rasporedu časova daje novac da se sa nekim dodatno vežbaju zadaci, bilo bi dobro da se i čitanje i kazivanje poezije uvrsti u redovne vanškolske aktivnosti da nam deca ne izađu iz školskih klupa prazne duše.