Redovna kontrola i testiranje pokazali su da je sve veći broj vozača koji su napravili udes, pa čak i totalni karambol, pod uticajem zabranjenih supstanci. Kapetan policije Aleksandar Radenković upozorava da je samo u februaru iz saobraćaja isključeno 120 vozača pod dejstvom droga i da je to više nego duplo u odnosu na isti period prošle godine.
Na auto-putu Beograd–Šid policija je zaustavila 17-godišnjaka koji je vozio 140 kilometara na čas bez vozačke dozvole, a bio je pozitivan na kanabis. Takođe, zaustavljen je i 22-godišnji mladić koji je vozio pod dejstvom heroina, kokaina i metadona.
Aleksandar Radenković je istakao da je do 23. februara 120 vozača isključeno iz saobraćaja zbog vožnje pod dejstvom psihoaktivnih supstanci. Brojke su više nego duplirane u odnosu na na isti dan prošle godine kada je isključen 51 vozač.
Ukazuje da je zabrinjavajuće i da su 47 od tih 120 vozača bili starosti 24 godine ili mlađi, ali i četiri maloletna lica, što, ocenjuje, postaje veliki problem u Srbiji.
Dodaje i da veliki broj takvih vozača simultano čini i druge prekršaje, a to su najčešće upravljanje vozilom bez vozačke dozvole i dejstvom alkohola. Takvih slučajeva je bilo 21 do 23. februara.
Objasnio je da su dva načina kontrole. Jedan je upućivanje vozača za koga policija posumnja da je pod dejstvom psihoaktivnih supstanci u zdravstvenu ustanovu na kontrolu u prisustvu patrole saobraćajne policije.
Drugi način je korišćenjem uređaja Dräger DrugTest 5000 i te kontrole se rade na licu mesta gde se zaustavi vozač. Veći deo tih slučajeva je upravo i otkriven pomoću testa tim uređajem.
“Pomoću tog uređaja detektuje se prisustvo sedam psihoaktivnih supstanci u organizmu vozača. To su naravno kokain, kanabis, opijati, heroin, amfetamin, metafentamin. Takav uređaj se koristi i u većini zemalja Evropske unije”, navodi Radenković.
Pojašnjava da se uzima uzorak pljuvačke vozača koji se prebacuje u analizator uređaja. Sama kontrola traje između 8 i 10 minuta. A ceo proces kontrole na licu mesta nešto manje od 15 minuta.
Takođe, navodi i da se aktivno i pasivno uzrokuju vozači pod dejstvom alkohola. Samo kod onih kod kojih se pasivnim uzrokovanjem dokaže da su pod dejstvom alkohola se aktivnim merenjem utvrđuje količina alkohola u organizmu.
Alkoholisanost je i dalje jedan od najvećih problema bezbednosti saobraćaja. Prošle godine je, kako je naveo, oko 41.000 vozača pod dejstvom alkohola isključena iz saobraćaja. Oko 3.500 vozača na godišnjem nivou izazove saobraćajnu nezgodu, a prošle godine je u takvim nesrećama poginulo oko 70 ljudi.
Radenković ističe da su kolege policajci, veoma kvalifikovane da prepoznaju da li je vozač pod dejstvom psihoaktivnih supstanci.
“Teško je za vozača pod takvim dejstvom da sakrije simptome koji ga odaju. To su usporene reakcije, odsustvo koncentracije…”, kaže Radenković.
Ističe i da se u ovom trenutku vožnja pod dejstvom narkotika prema zakonskim rešenjima ne smatra nasilničkom, a da li će to biti predmet izmene propisa u nekom budućem trenutku za sada ne može reći.
“Vožnja pod dejstvom psihoaktivnih supstanci je nešto blaži prekršaj, međutim jedan od svakako najozbiljnijih prekršaja i u skladu s tim je i sankcija. To je novčana kazna između 20.000 i 40.000 dinara ili kazna zatvora do 30 dana, osam kaznenih poena i zabrana upravljanja motornim vozilom u trajanju od najmanje šest meseci. Ne treba zaboraviti i da se takvi vozači zadržavaju u službenim prostorijama do 12 časova”, rekao je Radenković.
Vožnja pod dejstvom narkotika, ali i raznih vrsta lekova izuzetno je opasna i može izazvati teške posledice, upozoravaju u Zavodu za mentalno zdravlje.
Saobraćajna policija odredila je zadržavanje 35-godišnjem vozaču koji je na Novom Beogradu za deset minuta izazvao nekoliko saobraćajnih nezgoda u kojima su povređe dve osobe, a testovi su pokazali da je bio pod dejstvom kokaina i alkohola.
Radenković ukazuje da je u takvim slučajevima procedura nešto drugačija budući da se ne podnosi prekršajna prijava, već krivična i takav vozač će biti procesuiran u krivičnom postupku.
Dodaje i da su drugačije i sankcije u zavisnosti od težine posledica povređenih ili poginulih. Ukoliko je lice poginulo vozaću sledi kazna zatvora od jedne do 12 godina. Pored toga sud može izreći i meru zabrane upravljanja vozilom oduzimanje vozačke dozvole.
“Najvažnije je da te vozače isključimo iz saobraćaja pre nego što naprave saobraćajnu nesreću”, poručio je Aleksandar Radenković.