Zaštitnik građana je, u postupku pokrenutom po sopstvenoj inicijativi povodom ubistva tri osobe i jednog deteta u Leskovcu u maju 2020. godine, utvrdio brojne propuste u radu centara za socijalni rad u Bojniku i Leskovcu i Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja u procesu zaštite od nasilja i zlostavljanja dece iz te porodice, koja je bila na evidenciji ovih centara.
Zaštitnik građana konstatuje da zaštita korisnika nije ostvarena u skladu sa propisima i standardima stručnog rada u oblasti porodično-pravne i socijalne zaštite i da načinjeni propusti u radu predstavljaju grubo kršenje prava deteta i obaveze države da deci i porodici pruži svu moguću pomoć i zaštitu.
Od centara u Bojniku i Leskovcu Zaštitnik građana traži da bez odlaganja preduzmu mere za otklanjanje utvrđenih propusta kako se slične greške ne bi dešavale ubuduće, ali i utvrđivanje lične odgovornosti stručnih radnika i rukovodilaca u tim centrima.
Od nadležnog ministarstva Zaštitnik građana traži da obezbedi da se činjenica izloženosti deteta nasilju nad drugim članom porodice ili detetu bliskom licu tretira kao zlostavljanje i zanemarivanje deteta, kao i da ispita ličnu odgovornost zaposlenog u tom ministarstvu jer tri godine nije preduzeo nikakve aktivnosti povodom zahteva za stručnu pomoć centra u Bojniku. Ministarstvo o preduzetim aktivnostima treba da obavesti Zaštitnika građana u roku od 21 dana.
Zaštitnik građana je u postupku kontrole zakonitosti i pravilnosti rada utvrdio da nadležni centri za socijalni rad nisu pokrenuli nijedan postupak u cilju zaštite od nasilja u porodici, niti radi lišenja roditeljskog prava tokom devet godina rada sa porodicom.
Prva saznanja o nasilju i zlostavljanju dece u porodici centar u Bojniku dobio je još 2011. godine u prijavi Opšte bolnice u Leskovcu gde je ukazano da su prilikom pregleda konstatovani tragovi fizičkog kažnjavanja jednog deteta. Centar je iste godine sačinio Plan usluga za porodicu i dete ali sve do 2015. godine nema tragova o radu organa starateljstva na zaštiti dece kao ni o prijavama porodičnog nasilja.
Takođe, centar u Bojniku nije preduzeo mere ni posle saznanja da deca često odlaze od kuće, upravo zbog nasilja koje trpe, a na osnovu podataka koji su dostavljeni Zaštitniku građana nije se moglo utvrditi ni zbog čega su deca napuštala hraniteljske porodice i vraćala se u biološku porodicu.
Zaštitnik građana naglašava da je organ starateljstva bio dužan da deci pruži adekvatnu zaštitu, da ih hitno izmesti i da obezbedi da se samoinicijativno ne vrate u biološku porodicu, adekvatnim praćenjem hraniteljskih porodica i intervencijom u slučaju potrebe. Takođe, Centar je propustio da blagovremeno pokrene postupke lišenja roditeljskog prava.
Imajući u vidi da je nadležno ministarstvo izvršilo nadzor nad stručnim radom i utvrdilo nezakonitosti i nepravilnosti u radu organa starateljstva te dalo naloge za ispravljanje utvrđenih nezakonitosti, posebno u svetlu činjenice da nijedna preporuka ne bi izmenila tragediju koja se dogodila, Zaštitnik građana smatra necelishodnim upućivanje preporuka organima starateljstva zbog utvrđenih identičnih propusta u radu u zaštiti dece.
Ministarstvo je načinilo propuste i što centru u Bojniku nije blagovremeno pružilo stručnu pomoć koju je tražio, niti je preduzelo mere prema istom centru jer nije dostavio kompletne spise predmeta na šta je bio obavezan.
Zaštitnik građana ističe da je usled nepotpune saradnje organa starateljstva izostala blagovremena i adekvatna razmena informacija o stepenu rizika po žrtve nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja, a zatim i dublje ispitivanje uzroka neželjenog ponašanja dece i stepena roditeljske odgovornosti.