Čini se da niko nije ozbiljno shvatao upozorenje Svetske zdravstvene organizacije da u Srbiji godišnje od posledica zagađenja vazduha, odnosno oboljenja koja ono izaziva, prevremeno umre više od 6.000 naših sugrađana, sve dok vazduh nije postao “vidljiv” u većini gradova.
Kao jedan od glavnih uzročnika zagađenja vazduha, bar u Srbiji, naveden je stari vozni park, s motorima koji su u Evropi odavno proterani sa ulica.
Šta je rešenje? Predloga je mnogo – od zabrane ulaska u centar grada starijim vozilima, ili plaćanja posebne takse (po ugledu na evropske gradove) do uvođenja sistema “par-nepar”, s kojim bi se tokom najalarmantnijih dana redukovao saobraćaj.
Povodom ovog gorućeg problema, u Privrednoj komori Srbije je nedavno održan stručni, okrugli sto na temu “Uticaj saobraćaja na životnu sredinu u Republici Srbiji, problemi i moguća rešenja”. Na inicijativu Srpske asocijacije uvoznika novih vozila i delova, a u organizaciji PKS, pozvani su i učestvovali su u razgovoru predstavnici četiri ministarstva: zaštite životne sredine (uz prisustvo resornog ministra Gorana Trivana), finansija, policije i saobraćaja.
– Mi smo definisali nekoliko predloga državnim organima – kaže, za “Novosti”, Boban Nikolić, generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika novih vozila. – Jednostavno, mi više nemamo vremena da čekamo.
Prvi predlog je zabrana uvoza polovnih vozila s motorima evro 3 i evro 4, kao i početak primene kontrole štetnih izduvnih gasova i uvođenja principa “zagađivač plaća”, zatim uvođenje subvencija za kupovinu električnih i hibridnih vozila, kao i električnih motocikala i skutera u iznosu PDV-a.
Ključni su takozvano plaćanje naknade za zbrinjavanje posebnih tokova otpada, poznatije kao eko-taksa, i njena obaveznost plaćanja za sva uvezena vozila – bilo da su nova ili polovna, odnosno da li su ih uvezla fizička ili pravna lica. Ta taksa bi se plaćala pri prvoj registraciji vozila.
Po završetku okruglog stola, ministar Goran Trivan je rekao da ovakve razgovore u PKS treba intenzivirati i u njih uključiti sve relevantne privredne subjekte, kako bi se došlo do što boljih rešenja u vezi sa ovom temom. Takođe je pozvao predstavnike delegacije EU u Srbiji da pomognu svojim iskustvom u ovoj oblasti.
Kako subvencionisati eko-vozila?
Srbija nije bogata zemlja, poput Norveške koja je, kao i mnoge druge zemlje, daje subvencije za kupovinu eko-vozila i do 12.000 EUR.
Ipak, kako je ocenjeno na skupu u PKS, Srbija može da uvede neke subvencije i da kroz poresku politiku omogući građanima da lakše dođu do eko-vozila. To su subvencije pri kupovini, razne poreske olakšice i ukidanje taksa, kao što su smanjenje poreza za fizička ili pravna lica, podrška pri finansiranju i izgradnji infrastrukture za punjenje vozila – mreže punjača, ali i kućnih punjača, besplatan parking u svim ili određenim zonama, vožnja žutom trakom, besplatna putarina, neplaćanje naknade za korišćenje tunela i mostova, popust na potrošnju električne energije za punjenje ili njeno besplatno korišćenje, dozvoljen ulazak u strogi centar grada…