Pripadnici Ministarstva odbrane i Vojske Srbije različite su vere i nacije. Najviše ima pripadnika pravoslavne veroispovesti, ali ne i mali broj onih koji ispoljavaju rimokatoličku, kao i islamsku veru.
Visok moral važan je za sve vojske i jedan od načina jačanja morala je uvođenje verske službe. Početkom avgusta 2013. godine obnovljena je verska služba u Vojsci Srbije i time nastavaljena tradicija koja je prestala u vreme Drugog svetskog rata.
Nakon 2000-tih, nizom Zakonona i akata, ponovo je uspostvaljena verska služba. Načelnik odeljenja za veru u Generalštabu pukovnik dr Saša Milutović ističe da je time ostvaren visok nivo ostvarivanja ljudskih prava u Vojsci Srbije.
“Kada govorimo o ljudskim pravima, jedan od najznačajnijih kriterijuma zapravo jeste ostvarivanje slobode veroispovesti. Verska služba u Vojsci Srbije je organizovana na taktičkom, operativnom i strategijskom nivou”, kaže načelnik odeljenja za veru.
Milutinović dodaje da je na početku izrađen dugoročni plan razvoja Verske službe, gde je između ostalog predviđeno 50 bogoslužbenih prostora. Do sada je otvoreno 44, ali i 5 molitvenih prostora, a verska služba omogućena je i pripadnicima u Mirovnim misijama.
Vojska Srbije ima glavnog vojnog sveštenika, glavnog vojnog kapelana i glavnog vojnog imama i svi oni imaju svog pomoćnika koji je podoficir i koji ih u slučaju rata brani svojim oružjem.
Broj vojnih sveštenika raste i pored glavnog, postoji više od 15 njih koji su raspoređeni unutar jedinica Vojske Srbije, a za sve njih posebno je zanimljivo to što su i sveštenici i oficiri.
Dve religije u kasarni “Bačka” u Bačkoj Topoli
Da bismo se uverila u delovanje verske službe na terenu i odnosa između pripadnika različitih veroispovesti, ekipa emisije “Dozvolite…” otišla je u kasarnu “Bačka” u Bačkoj Topoli, gde su smeštena dva bogoslužbena prostora, za pravoslavce i za katolike.
Rimokatoličku misu u kasarni Bačka služio je glavni vojni kapelan Vojske Srbije potpukovnik Goran Avramov, a saradnja različitih konfesija vidljiva je na svakom koraku. Pre početka mise, pomoćnik pravoslavnog sveštenika i pomoćnik kapelana pomažu jedan drugom u pripremama za početak bogosluženja.
“Izuzetno je bitan moral i etika, kao svešteno lice vi možete puno da doprinesete da taj moral u našoj vojsci i duh patriotizma i rodoljublja, može da dostigne jedan zavidan nivo. Posebno nivo morala, jer izuzetno je bitno da je čovek moralan u svome životu i da poštuje Božije zapovesti i da živi po Božijim zapovestima. To i jeste naša glavna ulog”, objašnjava Avramov.
Nakon mise, na kojoj su prisustvovala i dva pravoslavna vojna sveštenika, zajedno smo se uputili u pravoslavni bogoslužbeni prostor na službu. U kasarni Bačka, stalno je prisutan sveštenik kapetan Ljubiša Čović, kome se ne tako retko obrate i katolici za duhovni savet.
“Što se tiče odnosa, bilo pravoslavnih, bilo rimokatoličkih ili pripadnika islamske verske zajednice, odnos njihov prema meni i moj prema njima zaista je očinski i bratski. Ja se jednako radujem i jednima i drugima i trećima i sve njih smatram svojima jer vidim da i oni mene smatraju svojim”, ističe sveštenik Čović.
Nakon mise i službe, kamere su se ugasile i zaista smo se uverili u srdačan odnos između sveštenika različitih veroispovesti, njihovih pomoćnika, ali i ostalih pripadnika Vojske Srbije u Bačkoj Topoli.
Jedinstveni bogoslužbeni prostor u Novom Pazaru
Sledeća stanica bila je kasarna “Rifat Burdžević Tršo” u Novom Pazaru gde se u istoj zgradi, jedan do drugog, nalaze islamski i pravoslavni bogoslužbeni prostor. Zajedno sa glavnim vojnim imamom Vojske Srbije majorom Mustafom Jusufspahićem, koji je ujedno i beogradski muftija, uputili smo se iz Beograda u Novi Pazar.
U ova burna vremena, kada mnogi zloupotrebljavaju i generalizuju različite religije, a naročito islamsku, pitali smo glavnog imama Vojske Srbije: Kako Islam gleda na odbranu zemlje?
“Islam i odbrana zemlje tu će se najbolje pokazati kroz reči božijeg poslanika Muhameda: Ne razdvajaj veru od ljubavi prema zemlji. Ljubav prema zemlji je deo vere. Prema tome, voleti zemlju, braniti je, obaveza je svakog muslimana u onoj zemlji koja ne uzurpira prava muslimana. A mi u ovoj zemlji, hvala Bogu, imamo i pravne akte i sva prava koja su data svima, data su i nama muslimanima”, ističe Jusufspahić.
Kao dokaz činjenice o poštovanju verskih prava muslimana u Vojsci Srbije, Glavni imam ističe i postojanje tri bogoslužbena prostora, ali i još jednu, njima važnu stvar.
“Koliko čujem poštuje se i pravo na ishranu koja je adekvatna pripadnicima islamske veroispovesti i mi smo jednostavno ravnopravni sa svima. I ovu bih priliku iskoristio da pozovem muslimane Srbije da svoju decu daju u Vojsku Srbije, jer Srbija je naša zemlja. Mi smo obavezni da čuvamo njen suverenitet i da budemo deo odbrambenog sistema ove zemlje”, dodaje glavni vojni imam.
U pravoslavnom bogoslužbenom prostoru, sačekao nas je sveštenik poručnik Vladan Vuković, trenutno jedini sveštenik u Drugoj brigadi. On je češće u kasarni u Novom Pazaru od glavnom imama, te mu se neretko za pomoć obraćaju i pripadnici islamske veroispovesti.
“Saradnja sa pripadnicima islamske veroispovesti je jako dobra. Posebno ističemo dobru i korektnu saradnju sa glavnim vojnim imamom majorom Mustafom Jusufspahićem i zastavnikom Elvirom Smailagićem koji je ovde i zadužen za pripadnike islamske veroispovesti i vršenje bogosluženja. Pripadnici islamske veroispovesti se nekada i nama obraćaju za određenje njihove potrebe i mi u dogovoru i koordinaciji sa glavnim vojnim imamom trudimo se da ispunimo sve zahteve i potrebe pripadnika”, kaže sveštenik Vuković.
Na nedavno završenoj vežbi “Sadejstvo 2020” na privremenom poligonu Pešter, zajedno sa vojnicima bio je i sveštenik poručnik Vuković.
“Na Pešteru smo formirali bogoslužbeni prostor u terenskim uslovima na samom poligonu. Iskustva su jako pozitivna jer dosta pripadnika je dolazilo na bogosluženje i obraćalo se meni kao svešteniku za razgovor, za molitvu za ispovest. Jedno jako dragoceno iskustvo, iako sam teren nosi svoju težinu u i svoj napor, opet prisustvo vojnog sveštenika je značilo pripadnicima naše brigade i drugih jedinica koji su bili tu stacionirani u toku same vežbe”, dodaje Vuković.
Vraćanje verske službe u Vojsku Srbije, svakako je velika i značajna stvar. Ono što je važnije, to je da njeno sprovođenje u odbrambeni sistem ide uzlaznom putanjom. Pravo svakog pripadnika vojske da ispoljava svoju veru više niko ne dovodi u pitanje.
U pitanje se ne dovodi ni bratski odnos između tri veroispovesti koje propovedaju da je odbrana Srbije pravo i obaveza svih vernika.