Deonicom auto-puta Ljig-Preljina u 2018. godini prošlo je ukupno 2.561.890 vozila, ili za 40.000 vozila više nego 2017. godine, navode iz Puteva Srbije za OzonPress. Ove brojke pokazuju da se broj vozila na auto-putu povećao sa početnih 5.000 po danu na preko 7.000 vozila.
Puštanjem u saobraćaj deonice auto-puta Obrenovac – Čačak početkom juna, i kako je najavljeno, do kraja godine Surčin – Čačak, očekuje se porast broja vozila, jer dobar deo vozača i dalje putuje Ibarskom magistralom ili preko Topole, dok se vozači iz Vojvodine odlučuju za putovanje preko Šapca i Valjeva.
“Otvaranjem deonice auto-puta Preljina – Ljig drastično je smanjeno opterećenje Ibarske magistrale na deonici Preljina – Gornji Milanovac – Dići. Ipak, dobar deo vozača i dalje put Beograda putuje preko Topole jer se i dalje ovim putem brže stiže do prestonice. Svakako, nakon otvaranja auto-puta do Obrenovca, neće biti razloga da se putuje preko Topole jer će se auto-putem do Beograda putovati oko 70 minuta”, navode iz Saobraćajne policije.
Podsetimo, putarina na trasi auto-puta Preljina – Ljig za automobile iznosi 140 dinara, a za teretna vozila 800. U Putevima Srbije kažu da još uvek ne znaju koliko će iznositi putarina od Čačka do Obrenovca.
“U vezi sa cenom putarina na deonici Obrenovac-Preljina, obaveštavamo Vas da će JP „Putevi Srbije“ Vladi Republike Srbije uputiti predlog cenovnika putarina za navedenu deonicu. Tek nakon dobijanja saglasnosti Vlade, JP „Putevi Srbije“ će početi sa obračunom i naplatom putarine. Cene putarina će se obračunavati u skladu sa propisima, a na osnovu tri kriterijuma: cena po kilometru, dužina deonice i kategorija vozila”, navode iz Puteva Srbije.
O isplativosti izgradnje auto-puta ekonomisti iznose različite brojke, i one se kreću od 10.000 pa do 20.000 vozila dnevno. Iskustva iz evropskih i zemalja regiona govore da će on jedino biti isplativ ako on probudi privrednu aktivnost.
“Svi vide auto-put jer to vole političari. Hrvatska je uložila 30 milijardi kuna, odnosno šest milijardi evra, za izgradnju auto-puteva. Oni su lepi ali se nema ko njima voziti, ljudi odlaze iz zemlje. Drugim rečima, mora se paralelno graditi auto-put ali se moraju raditi i privredne aktivnosti, koje će koristiti auto-put. Ako toga nema, ako nema privrede, onda će auto-put biti sam sebi teret. Kod nas, u našem regionu, razvio se mentalitet da živimo od rente, da nešto napravimo, iznajmljujemo, a onda mi ležimo na plaži a novac samo pada. Nigde u svetu se auto-put ne isplaćuje od putarine, nego od privrednih aktivnosti koje su vezane uz autoput”, kaže Ljubo Jurčić, predsednik Udruženja ekonomista Hrvatske.
Kako je ranije najavljeno iz Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, auto-put koji će povezati Beograd i Čačak biće pušten u saobraćaj početkom juna.