Vozovi bi prvom deonicom brze pruge od Beograda do Novog Sada trebalo da krenu u martu, a dalje za tri godine do kada bi moderna pruga trebalo da bude spojena sa Mađarskom. Krajem oktobra u Srbiju je stigao prvi brzi voz kupljen od švajcarskog “Štadlera”, a do marta po ugovoru stižu još dva.
Železnički saobraćaj je najkomforniji, najbezbedniji i ekološki, najprihvatljiviji. Da bi bio i najbrži 2019. počela je rekonstrukcija pruge od Beograda do mađarkse granice.
Pruga kroz Srbiju, od Beograda preko Novog Sada i Subotice do Kelebije, duga je nešto više od 180 kilometara, njena rekonstrukcija i modernizacija obavlja se na tri deonice.
Gradi se oko 120 novih objekata – podvožnjaci, nadvožnjaci, galerije… Rekonstruisane su stare stanice i izgrađene nove.
Nenad Stanisavljević iz Infrastruktura železnice Srbije navodi da je gotvo završena izgradnja velikog vijadukta kroz Frušku goru, dugog tri kilometra, dve tunelske cevi od hiljadu i 1.100 metara.
Ovakav jedan projekat teško može da prođe bez nepredviđenih situacija, bez teškoća koje je teško proceniti i projektovati, dodaje Stanisavljević.
Reorni ministar Tomislav Mimorović naglašava da je cilj je da se prugu pusti u komercijalnu upotrebu 1. marta.
“Da li će to biti 25. februara, prvog ili petog marta mislim da nije toliko značajno. Ono što je ključno je da dva najveća grada u Republici Srbiji budu povezani kvalitetnom železničkom infrastrukturom”, kaže Momirović.
Prugu će do 4. februara testirati nemački “Dojče ban tehnik sistem”. Do tada, vozovi između Beograda i Novog Sada neće saobraćati od 6.30 do 17.30 časova.
Ta merna kola će ići i postepeno povećavati brzinu, meriti sve parametre i geometriju koloseka i železničku infrastrukturu i stanje signalizacije, objašnjava Nenad Stanisavljević.
“Napraviće presek svega do sada učinjenog po svim standardima da li je to ono kako treba da izgleda pruga za velike brzine”, dodaje Stanisavljević.
Elektromotorne garniture “Kiss 200” koje će saobraćati na relaciji Novi Sad-Beograd sa pet redovnih linija u jednom smeru i pet u drugom, imaju 314 mesta.
Dragana Stanković iz “Srbija Voza” ukazuje na to da je reč o najekskluzivnijim elektromotornim garniturama koje saobraćaju i u pojedinim evropskim zemljama.
“Srbija Voz kao operater prvi u regionu ima takve vozove. Iz centra Beograda do centra Novog Sada stižete intersiti vozom za 36 minuta, regioekspres vozom za 40 minuta ili regio vozom za 50 minuta”, ističe Stankovićeva.
Deonica od Beograda do Stare Pazove finansirana je iz kineskog kredita, od Stare Pazove do Novog Sada iz ruskog zajma. Za radove na trećoj deonici od Novog Sada do graničnog prelaza Kelebija, koji su krenuli pre nekoliko meseci, sredstva su obezbeđena iz kineskog kredita.
Prema rečima ministra Momorovića, građevinska dozvolaje izdata pre nekoliko meseci i završeno je 95 odsto eksproprijacije.
“Tu više nema zastoja. Radovi se intenzivno izvode. Vraćamo železnicu na velika vrata u našu državu”, ocenjuje Momirović.
Treća deonica do Kelebije trebalo bi, kaže, da bude završena za tri godine čime Srbija postaje deo moderne evropske železničke mreže.