Šta su lažne vesti, ko ih i gde plasira i zašto verujemo u njih

Šta su lažne vesti, ko ih i gde plasira i zašto verujemo u njih

08/11/2020

Autor: 

Info Press

Izvor: RTS

Foto: Promo

Profesorka novinarstva na Fakultetu političkih nauka u Beogradu Milica Kulić kaže da lažne vesti mogu mnogo da utiču na stavove ljudi, a da se predviđa da će uticati sve više. Psihijatar Zoran Ilić ističe da su svi na meti lažnih vesti, ali da su neki skloniji da u njih i poveruju.

Profesorka Milica Kulić objašnjava da je lažna vest određeni medijski sadržaj koji je dokazano lažan ili nije potpuno istinit, a najčešće ima političke implikacije.

“Pod lažnim vestima se sada podrazumeva svašta, pa i ono što se negde vama desilo. Neko je prekrojio sadržaj, plasirao u etar i to je bilo zanimljivo. Karakteristika lažnih vesti je da su zanimljive, obične su najčešće dosadne. Problem je samo što taj slučaj pokazuje određene novinarske manjkavosti. Novinar nije proverio informaciju, nego je samo preneo, iako je provereno lažna”, ističe Kulićeva.

Kaže da se često pod lažnim vestima podrazumeva i satira, iako je njena namera potpuno suprotna – da ukaže na problem, a ne da ga sakrije.

“Takva vest takođe može da postane dominantna. Na prošlim izborima je bilo jako duhovito da je papa Franja podržao Trampovu kandidaturu. To je preneto gotovo milion puta”, kaže Kulićeva. 

Ističe da kreiranje lažnih vesti donosi i novac, kao i da je istraživanje u šest država pokazalo da je trećina vesti o kovidu-19 bila lažna.

“Priroda ljudi je da veruju” 

Psihijatar i psihoterapeut Zoran Ilić kaže da je priroda ljudi da veruju, naročito u negativne i katastrofične vesti.

“Mi u stvari samo potvrđujemo ono što već znamo. To se zove pristrasnost potvrđivanja. Mi već unapred odbacujemo svaku vest koja je suprotna sa onim što već imamo kao uverenje. To znači da iznova i iznova samo potvrđujemo ono što već znamo”, objašnjava Ilić.

Kaže da su autoriteti ti koji serviraju nešto u šta verujemo, a da problem nastaje kada počinjemo da ne verujemo autoritetima.

“Svaka vest se vrlo brzo selekcioniše da li je istinita ili ne. Mi to radimo gotovo svesno. Nije iracionalno to što nas vodi, već želimo da potvrdimo šta je u svemu tome ono što će nam pomoći da savladamo svoj strah”, ističe Ilić.

“Publika sve manje veruje tradicionalnim medijima” 

Milica Kulić kaže da društvene mreže jesu idealna, ali ne i jedina platforma za širenje lažnih vesti.

“Publika sve manje veruje tradicionalni medijima. Smatraju ih zatvorenim, smatraju da se novinar prilično udaljio od onih u čijem interesu treba da izveštava, a to su građani”, naglašava Kulićeva.

Smatra da mlađa publika apsolutno ne prati tradicionalne medije.

“Oni se informišu vestima koje dobijaju od svojih prijatelja preko društvenih mreža. Imate apsolutnu polarizaciju u medijima koja je globalna i ljudi od nje beže u alternativne izvore na društvenim mrežama i okružuju se sličnim mišljenjima”, objašnjava Kulićeva.

Ističe da nije oduševljena postupkom pojedinih američkih televizija koje su prekinule prenos obraćanja Donalda Trampa zbog sumnje da ne govori istinu.

“Bolje bi bilo da redakcija opskrbi novinara tim informacijama, da postavi pitanja predstavniku vlasti i sačeka odgovor. To bi bio najidealniji scenario. Bojim se onoga u šta ovo može da se izvitoperi, bojim se da ne skliznemo iz onoga što jesu kvaliteti istraživačkog novinarstva u istražno novinarstvo, pa da nema više ni istine ni novinarstva”, ističe Kulićeva.

Kaže da lažne vesti mogu mnogo da utiču na stavove ljudi, a da su predikcije da će uticati sve više.

“Laž leti, istina šepa za njom”

Zoran Ilić kaže da su svi na meti lažnih vesti, ali da u lažne vesti ne veruju oni koji sporo razmišljaju i koji su studiozni.

“Ako smo okruženi sličnima, plasiraćemo vesti njima, a i iznova potvrđivati da su naše vesti dobre. Često se utrkujemo ko će prvi da objavi vest, naročito ako je senzacionalistička”, objašnjava Ilić.

Kaže da uvek treba preispitati istinitost, “kopati” i tragati za kredibilnim izvorima.

“Laž leti, istina šepa za njom, rekao je Svift još 1710. godine. U ovoj eri pandemije informacija je jako važno da samo malo usporimo i potražimo istinu koja nije samo naša istina”, naglašava Zoran Ilić.

,

Napišite komentar za ovaj članak

spisak dosadašnjih komentara za ovaj članak

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena * zvezdicom.
Info Press zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Komentare koji sadrže govor mržnje, uvrede i psovke, kao i komentare koji se ne odnose na vest, ne objavljujemo.
Spisak dosadašnjih komentara za članak "Šta su lažne vesti, ko ih i gde plasira i zašto verujemo u njih". 
Podelite vaše mišljenje sa nama. Pošaljite komentar klikom na dugme - napišite komentar.

Najnoviji oglasi

Izdaje se radionica za mehaničarske i limarsko-farbarske usluge u Čačku

Izdajem radionicu za mehaničarske usluge sa 4 dizalice u užem centru grada. Izdajem radionicu za limarsko- farbarske usluge sa komorom u užem centru grada. Informacije možete dobiti na: 062/162 1111

“VINOMANIJA” ZLATIBOR 27.07.2024.GODINE PREZENTACIJA HYUNDAI “TUCSTON” – TERASA I PLATO ISPRED HOTELA PALISAD

Pridružite nam se na Festivalu  “Vinomanija” na Zlatiboru 27. julai otkrite najnovi model Hyundai Tuscona iz 2024. godine

Izdaje se stan kod hotela “Morava” u Čačku

Izdajem stan stan u kvalitetnoj novogradnji kog hotela Morava u Čačku. Stan je kompletno namešten, površine 35 m2. Informacije možete dobiti na: 064/ 148 03 77 064 /510 78 33

BAVARIA TEAM ČAČAK I BAVARIA CENTAR PRELJINA – AMSS

Za sve naše klijente odobravamo posebne mesečne popuste i akcije kao i stalne popuste za penzionere, lica sa troje i više dece kao i za nezaposlena lica, popust 28%.

BAVARIA TEAM ČAČAK I BAVARIA CENTAR PRELJINA – AMSS

U našim poslovnicama u Bavaria centar Preljina i Bavaria Team Čačak, Vašu registraciju mozete platiti na više mesečnih rata putem čekova gradjana, putem administrativne zabrane.

Kliknite ovde za sve oglase

pročitaj još sličnih vesti

OBELEŽENA GODIŠNJICA EKSPLOZIJE U TREZORIMA

Svake godine, pa tako i ove, obeležena je 83 godišnjica tragično nastradalim radnicima i građanima u Fabrici oružja i municije 22. novembra 1941. godine

Gradjani predlažu investicije za narednu godinu 

Praksa je pokazala da gradjani vole da se pitaju , odnosno da daju svoje sugestije I predloge o izgradnji nekih infrastrukturnih objekata koji nedostaju u njihovoj lokalnoj zajednici.

Prvi sneg nije doneo veće probleme u Užicu

Sneg koji je noćas i jutros padao na području Grada Užica, kao i na teritoriji užičkih seoskih mesnih zajednica, nije izazvao veće probleme. U višim delovima grada formiran je snežni pokrivač od deset… […]

Veče frule „Duša frularskih priča“

U organizaciji Muzičkog društva „Srpski Zlatoust“ i pod pokroviteljstvom Gradskog kulturnog centra i grada Užica, po treći put će biti organizovano tradicionalno veče frule pod nazivom „Duša frularskih priča“. U okviru bogatog muzičkog… […]

Brend  ,,Plodovi  Srbije” uskoro  bogatiji  za  api  centar

Brend  ,,Plodovi Srbije” čije  je  sedište  u  selu  Ježevica kod  Čačka  uskoro  će  postati  bogatiji  za  api  centar .  Izgradnja  prve  sertifikovane  api  komore  je  pri   kraju ,  a ponosna  vlasnica brenda  Danijela … […]

Kliknite ovde za sve vesti iz društva

pretraži sajt

Broj pregleda

Brojač
52

Pregleda do sada

Hvala što pratite naš portal.

najnovije vesti

Podelite objavu

Kliknite na znak plus

Podelite vest na društvenim mrežama.

Zapratite nas na fejsbuku

VRATITE SE NA POČETAK STRANE

Impresum  •  Marketing  •  Kontakt informacije  •  Uslovi korišćenja  •  Politika privatnosti  •  Deklaracija o kolačićima  •  Pristup podacima 

2024 © Info Press - Sva prava zadržana. Web design by Real Media Factory

Šta su lažne vesti, ko ih i gde plasira i zašto verujemo u njih

08/11/2020
Autor:
Info Press
Izvor: RTS
Foto: Promo

Profesorka novinarstva na Fakultetu političkih nauka u Beogradu Milica Kulić kaže da lažne vesti mogu mnogo da utiču na stavove ljudi, a da se predviđa da će uticati sve više. Psihijatar Zoran Ilić ističe da su svi na meti lažnih vesti, ali da su neki skloniji da u njih i poveruju.

Profesorka Milica Kulić objašnjava da je lažna vest određeni medijski sadržaj koji je dokazano lažan ili nije potpuno istinit, a najčešće ima političke implikacije.

“Pod lažnim vestima se sada podrazumeva svašta, pa i ono što se negde vama desilo. Neko je prekrojio sadržaj, plasirao u etar i to je bilo zanimljivo. Karakteristika lažnih vesti je da su zanimljive, obične su najčešće dosadne. Problem je samo što taj slučaj pokazuje određene novinarske manjkavosti. Novinar nije proverio informaciju, nego je samo preneo, iako je provereno lažna”, ističe Kulićeva.

Kaže da se često pod lažnim vestima podrazumeva i satira, iako je njena namera potpuno suprotna – da ukaže na problem, a ne da ga sakrije.

“Takva vest takođe može da postane dominantna. Na prošlim izborima je bilo jako duhovito da je papa Franja podržao Trampovu kandidaturu. To je preneto gotovo milion puta”, kaže Kulićeva. 

Ističe da kreiranje lažnih vesti donosi i novac, kao i da je istraživanje u šest država pokazalo da je trećina vesti o kovidu-19 bila lažna.

“Priroda ljudi je da veruju” 

Psihijatar i psihoterapeut Zoran Ilić kaže da je priroda ljudi da veruju, naročito u negativne i katastrofične vesti.

“Mi u stvari samo potvrđujemo ono što već znamo. To se zove pristrasnost potvrđivanja. Mi već unapred odbacujemo svaku vest koja je suprotna sa onim što već imamo kao uverenje. To znači da iznova i iznova samo potvrđujemo ono što već znamo”, objašnjava Ilić.

Kaže da su autoriteti ti koji serviraju nešto u šta verujemo, a da problem nastaje kada počinjemo da ne verujemo autoritetima.

“Svaka vest se vrlo brzo selekcioniše da li je istinita ili ne. Mi to radimo gotovo svesno. Nije iracionalno to što nas vodi, već želimo da potvrdimo šta je u svemu tome ono što će nam pomoći da savladamo svoj strah”, ističe Ilić.

“Publika sve manje veruje tradicionalnim medijima” 

Milica Kulić kaže da društvene mreže jesu idealna, ali ne i jedina platforma za širenje lažnih vesti.

“Publika sve manje veruje tradicionalni medijima. Smatraju ih zatvorenim, smatraju da se novinar prilično udaljio od onih u čijem interesu treba da izveštava, a to su građani”, naglašava Kulićeva.

Smatra da mlađa publika apsolutno ne prati tradicionalne medije.

“Oni se informišu vestima koje dobijaju od svojih prijatelja preko društvenih mreža. Imate apsolutnu polarizaciju u medijima koja je globalna i ljudi od nje beže u alternativne izvore na društvenim mrežama i okružuju se sličnim mišljenjima”, objašnjava Kulićeva.

Ističe da nije oduševljena postupkom pojedinih američkih televizija koje su prekinule prenos obraćanja Donalda Trampa zbog sumnje da ne govori istinu.

“Bolje bi bilo da redakcija opskrbi novinara tim informacijama, da postavi pitanja predstavniku vlasti i sačeka odgovor. To bi bio najidealniji scenario. Bojim se onoga u šta ovo može da se izvitoperi, bojim se da ne skliznemo iz onoga što jesu kvaliteti istraživačkog novinarstva u istražno novinarstvo, pa da nema više ni istine ni novinarstva”, ističe Kulićeva.

Kaže da lažne vesti mogu mnogo da utiču na stavove ljudi, a da su predikcije da će uticati sve više.

“Laž leti, istina šepa za njom”

Zoran Ilić kaže da su svi na meti lažnih vesti, ali da u lažne vesti ne veruju oni koji sporo razmišljaju i koji su studiozni.

“Ako smo okruženi sličnima, plasiraćemo vesti njima, a i iznova potvrđivati da su naše vesti dobre. Često se utrkujemo ko će prvi da objavi vest, naročito ako je senzacionalistička”, objašnjava Ilić.

Kaže da uvek treba preispitati istinitost, “kopati” i tragati za kredibilnim izvorima.

“Laž leti, istina šepa za njom, rekao je Svift još 1710. godine. U ovoj eri pandemije informacija je jako važno da samo malo usporimo i potražimo istinu koja nije samo naša istina”, naglašava Zoran Ilić.

Napiši komentar

komentari

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena * zvezdicom. Info Press zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara. Komentare koji sadrže govor mržnje, uvrede i psovke, kao i komentare koji se ne odnose na vest, ne objavljujemo.
Spisak dosadašnjih komentara za članak "Šta su lažne vesti, ko ih i gde plasira i zašto verujemo u njih". Podelite vaše mišljenje sa nama. Pošaljite komentar klikom na dugme - napišite komentar.

Najnoviji oglasi

Izdaje se radionica za mehaničarske i limarsko-farbarske usluge u Čačku

Izdajem radionicu za mehaničarske usluge sa 4 dizalice u užem centru grada. Izdajem radionicu za limarsko- farbarske usluge sa komorom u užem centru grada. Informacije možete dobiti na: 062/162 1111

“VINOMANIJA” ZLATIBOR 27.07.2024.GODINE PREZENTACIJA HYUNDAI “TUCSTON” – TERASA I PLATO ISPRED HOTELA PALISAD

Pridružite nam se na Festivalu  “Vinomanija” na Zlatiboru 27. julai otkrite najnovi model Hyundai Tuscona iz 2024. godine

Izdaje se stan kod hotela “Morava” u Čačku

Izdajem stan stan u kvalitetnoj novogradnji kog hotela Morava u Čačku. Stan je kompletno namešten, površine 35 m2. Informacije možete dobiti na: 064/ 148 03 77 064 /510 78 33

Pogledaj sve oglase

Pročitaj slične vesti

OBELEŽENA GODIŠNJICA EKSPLOZIJE U TREZORIMA

Svake godine, pa tako i ove, obeležena je 83 godišnjica tragično nastradalim radnicima i građanima u Fabrici oružja i municije 22. novembra 1941. godine

Gradjani predlažu investicije za narednu godinu 

Praksa je pokazala da gradjani vole da se pitaju , odnosno da daju svoje sugestije I predloge o izgradnji nekih infrastrukturnih objekata koji nedostaju u njihovoj lokalnoj zajednici.

Prvi sneg nije doneo veće probleme u Užicu

Sneg koji je noćas i jutros padao na području Grada Užica, kao i na teritoriji užičkih seoskih mesnih zajednica, nije izazvao veće probleme. U višim delovima grada formiran je snežni pokrivač od deset… […]

Pogledaj sve vesti

pretraži sajt

Zapratite nas na fejsbuku

redakcija@infopress.rs

Marketing@infopress.rs

VRATITE SE NA POČETAK STRANE
angle-double-up