Posle više pokušaja, Užičani i Bajnobaštani su na korak do realizacije višedecenijskog sna – obilaznice oko grada i tunela ispod Kadinjače. Projektu je dat nacionalni značaj, a u Vladi Srbije su potpisani okvirni sporazumi o izvođenju radova, koji bi trebalo da počnu na proleće.
Vreme do nove građevinske sezone, u Užicu se koristi za proveru, obnovu i usaglašavanje postojeće planske dokumentacije, koja će uskoro biti dopunjena i novim geomehaničkim i geotehničkim ispitivanjem terena.
“U dogovoru sa projektantima radićemo dva urbanistička projekta. Jedan se odnosi na petlju u Surduku sa pripadajućim kružnim tokom i denivelisanim prolazom, drugi urbanistički projekat se odnosi na nedostajući deo trase za koji nema planskog dokumenta”, kaže Nikola Maksimović, direktor JP “Užice razvoj”.
Korak bliže početku radova su i rešeni imovinsko pravni odnosi na putu, gotovo pet kilometara duge obilaznice, čijom izgradnjom će grad rešiti višedecenijske probleme.
“Biće izmešten teretni saobraćaj iz samog grada, ubrzaće se tok saobraćaja u gradu, biće smanjeno aero-zagađenje. Podići će se na jedan mnogo viši nivo bezbednost svih učesnika u saobraćaju, pre svega pešaka i dece”, objašnjava gradonačelnica Užica Jelena Raković Radivojević.
Graditeljski zahtevna, obilaznica će imati dve petlje, više potpornih konstrukcija, nadvožnjaka, podvožnjaka i most iznad klisure Đetinje.
Najveći izazov na trasi buduće obilaznice za graditelje će biti izgradnja 251 metar dugačkog i 82 metra visokog mosta iznad reke koji počinje u Surduku, a završava se na stenovitoj obali Đetinje na brdu, nedaleko od grada.
Dalje ka Bajinoj Bašti je tunel od 1.260 metara ispod prevoja Kadinjače.
“Kompletna je dokumentacija, potpisan je okvirni sporazum o izgradnji tunela. Na Opštini Bajina Bašta je ostalo da se krene u eksproprijaciju zemljišta da bi se na proleće krenulo sa radovima”, navodi predsednica Opštine Bajina Bašta Vesna Đurić.
Osim šest kilometara kraćeg i za saobraćaj bezbednijeg puta, između geografski, ekonomski i turistički bliskih opština, gradnja tunela ima i širi značaj.
“Doći će do povezivanja ne samo unutar Zlatiborskog okruga, već i povezivanja sa Republikom Srpskom (BiH) i ostalim susednim državama, bržeg protoka robe, ljudi, smanjenja troškova prevoza. To će se direktno odraziti na smanjenje troškova i u drugim privrednim granama”, kaže predsednica Parlamenta privrednika Zlatiborskog okruga Svetlana Bjeličić.
Projektovana vrednost radova na obilaznici oko Užica i tunela Kadinjača je oko 90 miliona evra, a rok za završetak radova do tri godine.