Smrt Ibarske: Kafane na magistrali nestaju zbog autoputa

Smrt Ibarske: Kafane na magistrali nestaju zbog autoputa

01/08/2021

Autor: 

Info Press

Izvor: Ozon press

Foto: Filip Krainčanić/Nova.rs

Kafane na potezu od Beograda do Ljiga se još i nekako drže jer je dotle saobraćaj frekventniji, ali onih nekoliko kafana od Ljiga do Rudnika, ili je zatvoreno ili tavori. Mnogima od ovih kafana glavni gosti su bile kamiondžije, ali su i oni retkost, jer su mnogi zbog strogih propisa o tonaži primorani da idu auto-putem, pa je prašina koja se podiže sa kafanskih parkinga od šlepera samo uspomena na neka bolja vremena.

Ibarska magistrala je najpoznatija po dve stvari: kao opasna saobraćajnica za vožnju na kojoj se često događaju udesi i kao mesto dobrih i popularnih kafana u kojima se tražio predah, dobro jelo, ali i zabava. Ona je važila i kao sinonim i rodno mesto popularne narodne muzike – mnoge narodnjačke zvezde su upravo u ovim kafanama doživljavale svoju muzičku inicijaciju i odavde kretale ka estradnom nebu.

Otvaranje auto-puta Miloš Veliki koji je, za sada, povezao Beograd i Čačak, rasteretilo je popularnu Ibarsku saobraćajnicu i učinilo bezbednijom za vožnju, ali je, u velikoj meri, ostavilo i ovdašnje kafane bez gostiju. Što bi se reklo, nikad dva dobra zajedno. Kafane na potezu od Beograda do Ljiga se još i nekako drže jer je dotle saobraćaj frekventniji (zbog gravitiranja ljudi ka Lazarevcu, Lajkovcu, Valjevu, a mnogi se u Ljigu uključuju ili isključuju sa auto-puta), ali onih nekoliko kafana od Ljiga do Rudnika, ili je zatvoreno ili tavori.

Ove što rade, poput najstarije kafane na Ibarskoj magistrali „Četiri vetra“ u Šiljakovcu – otvorena je još davne 1938. godine, više se oslanjaju na lokalne goste nego na putnike. Aleksandra Ceca Kljajić, koja sada drži ovu kafanu, kaže da im je auto-put „izmakao“ goste, a da ih je posle dokusurila epidemija korone, odnosne restriktivne mere koje su učinile da kafane više ne rade nego što rade.

„Osetilo se, kako da nije. Zaobilaze nas, a i ovi koji ovuda prolaze ne svraćaju kao nekad, tako da su nam glavni gosti ovdašnji ljudi. Evo, na parkingu je pet automobila, rekao bi čovek puna kafana, ali to su meštani Šiljakovca koji se tu parkiraju. Dešava mi se po deset dana da u kafani ne vidim nepoznatog gosta, sve oni koje znam. Ozbiljno sam razmišljala zimus da stavim ključ u bravu. Ovo letos se još ponešto i dešava, ali sve je to mršavo i nedovoljno“, kaže Aleksandra koja nije samo gazdarica već i sama radi zajedno sa rođakom Draganom.

Mnogima od ovih kafana glavni gosti su bile kamiondžije, ali su i oni retkost, jer su mnogi zbog strogih propisa o tonaži primorani da idu auto-putem, pa je prašina koja se podiže sa kafanskih parkinga od šlepera samo uspomena na neka bolja vremena. Zato su tri kamiona koja su se zaustavila ispred restorana „Zvono“ bila prijatno iznenađenje za osoblje.

„Ovo je nekad bila svakodnevna slika, sada je iznenađenje“, kaže konobarica.

Šoferska trojka, Aleksandar Dragićević, Stefan Spasojević i Slavko Ostojić svratili su da ručaju na povratku iz Beograda za Mionicu i Valjevo odakle voze proizvode jedne fabrike.

„Navikao sam ovde da svraćam, ali nije to kao nekad. Ovo što ste nas sreli je jednom u mesec dana. Da nam putarina nije skupa verovatno bi i mi išli auto-putem“, priča Aleksandar.

U Velikom Borku jedan preko puta drugog su restorani „Kod Braca“ i „Kale“. Pored „Brace“ prašinu skuplja zatvorena pekara „Dan i noć“, dok se mini market pored restorana „Kale“ bori da preživi.

„Opao je promet drastično i zavisi od dana do dana i od vremenskih uslova. Vikendom su ovuda išle kolone automobila, ljudi izlazili i kupovali, sada samo projure. Tu smo gde smo, a dokle ćemo to se ne zna“, kaže Zlata Šarić, radnica u marketu.

Jedni od retkih koji se ne žale, a sudeći po broju popunjenih stolova nemaju ni na šta, jesu ljudi iz restorana „Kale“. Čuveni po dobrom zalogaju, uspeli su da sačuvaju goste od kojih mnogi ovde namenski dolaze.

„Malo smo osetili ona prva dva-tri meseca kad je auto-put tek otvoren i dok je bio besplatan. Posle se, manje-više, sve vratilo u normalu“, zaključuje Milanka Đorđević iz ovog restorana.

„Čađava mehana“ kod Lazarevca nije bila te sreće, ostala je samo tabla da podseća kako je tu nekad bila kafana pod tim rustičnim imenom, kao i što natpis „Kamioni svratite“ jedne perionice za teška vozila više liči na vapaj nego na reklamu. Šmrkovi vise obešeni, a zaposleni se sklonio u neku hladovinu pred nesnosnom julskom jarom.

„Nikad bolje nismo radili“, iznenađuje nas Goran Stevanović, vlasnik restorana „Elit“ u Ćelijama, a onda shvatamo da su njegove reči bile čista ironija.

„Ma, kakvi. Ovo nije ni prići onome kako je nekad bilo, mogu slobodno reći da je poseta prepolovljena. Mi na Ibarskoj do ove raskrsnice za Valjevo se još nekako i držimo, tamo dalje ka Milanovcu je mrtvo more i pustoš. Orijentisao sam se na proslave i lokalne goste, a nekad su mi glavni posetioci bili stranci koji su ovuda prolazili“, konstatuje Goran.

Slično razmišlja i Dejan Jeremić koji, zajedno sa suprugom, drži čuveni restoran „Kod brata“ kod skretanja za Belanovicu i nedaleko od uključenja na auto-put kod Ljiga. Oni opstaju, dok su levo i desno od njih zatvorene kafane „Bučić“ i „Dva brata“, nekada deo porodične ugostiteljske imperije.

„Imamo sreće da smo blizu petlje pa opet svraćaju ljudi, naročito stranci koji se polako vraćaju. Dolaze Česi, Ukrajinci, Mađari koji imaju običaj da se isključe sa auto-puta da se odmore i ponešto vide. Opstajemo, jer nas dvoje radimo barabar sa zaposlenima od pola sedam ujutro do jedanaest uveče i drukčije ne bi moglo. I nismo samo u problemu mi na Ibarskoj magistrali, neki dan sam prolazio između Uba i Šapca. Više nijedna kafana ne radi, sve su zatvorene. Nije nas auto-put toliko poremetio, ali korona nas je desetkovala“, objašnjava Jeremić koji računa na neka bolja vremena i osavremenjuje kafanu kako bi ona i dalje ostala zaštitni znak na ovom putu.

Kafana „Zindović“ nije bila sreće da preživi. Ogromni parking, tik uz magistralu, zvrji prazan, a nekada su se tu, uz škripu kočnica i oblake prašine, zaustavljale na desetine kamiondžija i tražilo se mesto više. Kafana je imala i tuš kabine, veliki restoran, a sada su i parking i objekat sablasno pusti, samo zaostali cenovnik bledi izložen na žarkom suncu.

„Zatvorili smo 7. jula. Više se nije isplatilo, a bilo je i nekih drugih problema“, kratko kaže Nada Zindović.

Menjaju se vremena i običaji, menjaju se i putevi i ljudi, pa i kafane na Ibarskoj magistrali nisu mogle biti pošteđene novog doba i promena. Kako stvari stoje, sve su prilike da će mnoge od njih ostati da žive samo u pričama onih koji su pamtili i njihovo i sopstveno bolje vreme. Bila jednom jedna Ibarska…

,

Napišite komentar za ovaj članak

spisak dosadašnjih komentara za ovaj članak

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena * zvezdicom.
Info Press zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Komentare koji sadrže govor mržnje, uvrede i psovke, kao i komentare koji se ne odnose na vest, ne objavljujemo.
Spisak dosadašnjih komentara za članak "Smrt Ibarske: Kafane na magistrali nestaju zbog autoputa". 
Podelite vaše mišljenje sa nama. Pošaljite komentar klikom na dugme - napišite komentar.

Najnoviji oglasi

Izdaje se radionica za mehaničarske i limarsko-farbarske usluge u Čačku

Izdajem radionicu za mehaničarske usluge sa 4 dizalice u užem centru grada. Izdajem radionicu za limarsko- farbarske usluge sa komorom u užem centru grada. Informacije možete dobiti na: 062/162 1111

“VINOMANIJA” ZLATIBOR 27.07.2024.GODINE PREZENTACIJA HYUNDAI “TUCSTON” – TERASA I PLATO ISPRED HOTELA PALISAD

Pridružite nam se na Festivalu  “Vinomanija” na Zlatiboru 27. julai otkrite najnovi model Hyundai Tuscona iz 2024. godine

Izdaje se stan kod hotela “Morava” u Čačku

Izdajem stan stan u kvalitetnoj novogradnji kog hotela Morava u Čačku. Stan je kompletno namešten, površine 35 m2. Informacije možete dobiti na: 064/ 148 03 77 064 /510 78 33

BAVARIA TEAM ČAČAK I BAVARIA CENTAR PRELJINA – AMSS

Za sve naše klijente odobravamo posebne mesečne popuste i akcije kao i stalne popuste za penzionere, lica sa troje i više dece kao i za nezaposlena lica, popust 28%.

BAVARIA TEAM ČAČAK I BAVARIA CENTAR PRELJINA – AMSS

U našim poslovnicama u Bavaria centar Preljina i Bavaria Team Čačak, Vašu registraciju mozete platiti na više mesečnih rata putem čekova gradjana, putem administrativne zabrane.

Kliknite ovde za sve oglase

pročitaj još sličnih vesti

CENE NA PIJACAMA U ČAČKU I UŽICU
Posle snega sledi suvo, a potom i pretežno sunčano vreme

Još ujutru se na jugu Srbije očekuju padavine, a zatim razvedravanje tokom prvog dana vikenda, najavljuje RHMZ.

OBELEŽENA GODIŠNJICA EKSPLOZIJE U TREZORIMA

Svake godine, pa tako i ove, obeležena je 83 godišnjica tragično nastradalim radnicima i građanima u Fabrici oružja i municije 22. novembra 1941. godine

Gradjani predlažu investicije za narednu godinu 

Praksa je pokazala da gradjani vole da se pitaju , odnosno da daju svoje sugestije I predloge o izgradnji nekih infrastrukturnih objekata koji nedostaju u njihovoj lokalnoj zajednici.

Prvi sneg nije doneo veće probleme u Užicu

Sneg koji je noćas i jutros padao na području Grada Užica, kao i na teritoriji užičkih seoskih mesnih zajednica, nije izazvao veće probleme. U višim delovima grada formiran je snežni pokrivač od deset… […]

Kliknite ovde za sve vesti iz društva

pretraži sajt

Broj pregleda

Brojač
177

Pregleda do sada

Hvala što pratite naš portal.

najnovije vesti

Podelite objavu

Kliknite na znak plus

Podelite vest na društvenim mrežama.

Zapratite nas na fejsbuku

VRATITE SE NA POČETAK STRANE

Impresum  •  Marketing  •  Kontakt informacije  •  Uslovi korišćenja  •  Politika privatnosti  •  Deklaracija o kolačićima  •  Pristup podacima 

2024 © Info Press - Sva prava zadržana. Web design by Real Media Factory

Smrt Ibarske: Kafane na magistrali nestaju zbog autoputa

01/08/2021
Autor:
Info Press
Izvor: Ozon press
Foto: Filip Krainčanić/Nova.rs

Kafane na potezu od Beograda do Ljiga se još i nekako drže jer je dotle saobraćaj frekventniji, ali onih nekoliko kafana od Ljiga do Rudnika, ili je zatvoreno ili tavori. Mnogima od ovih kafana glavni gosti su bile kamiondžije, ali su i oni retkost, jer su mnogi zbog strogih propisa o tonaži primorani da idu auto-putem, pa je prašina koja se podiže sa kafanskih parkinga od šlepera samo uspomena na neka bolja vremena.

Ibarska magistrala je najpoznatija po dve stvari: kao opasna saobraćajnica za vožnju na kojoj se često događaju udesi i kao mesto dobrih i popularnih kafana u kojima se tražio predah, dobro jelo, ali i zabava. Ona je važila i kao sinonim i rodno mesto popularne narodne muzike – mnoge narodnjačke zvezde su upravo u ovim kafanama doživljavale svoju muzičku inicijaciju i odavde kretale ka estradnom nebu.

Otvaranje auto-puta Miloš Veliki koji je, za sada, povezao Beograd i Čačak, rasteretilo je popularnu Ibarsku saobraćajnicu i učinilo bezbednijom za vožnju, ali je, u velikoj meri, ostavilo i ovdašnje kafane bez gostiju. Što bi se reklo, nikad dva dobra zajedno. Kafane na potezu od Beograda do Ljiga se još i nekako drže jer je dotle saobraćaj frekventniji (zbog gravitiranja ljudi ka Lazarevcu, Lajkovcu, Valjevu, a mnogi se u Ljigu uključuju ili isključuju sa auto-puta), ali onih nekoliko kafana od Ljiga do Rudnika, ili je zatvoreno ili tavori.

Ove što rade, poput najstarije kafane na Ibarskoj magistrali „Četiri vetra“ u Šiljakovcu – otvorena je još davne 1938. godine, više se oslanjaju na lokalne goste nego na putnike. Aleksandra Ceca Kljajić, koja sada drži ovu kafanu, kaže da im je auto-put „izmakao“ goste, a da ih je posle dokusurila epidemija korone, odnosne restriktivne mere koje su učinile da kafane više ne rade nego što rade.

„Osetilo se, kako da nije. Zaobilaze nas, a i ovi koji ovuda prolaze ne svraćaju kao nekad, tako da su nam glavni gosti ovdašnji ljudi. Evo, na parkingu je pet automobila, rekao bi čovek puna kafana, ali to su meštani Šiljakovca koji se tu parkiraju. Dešava mi se po deset dana da u kafani ne vidim nepoznatog gosta, sve oni koje znam. Ozbiljno sam razmišljala zimus da stavim ključ u bravu. Ovo letos se još ponešto i dešava, ali sve je to mršavo i nedovoljno“, kaže Aleksandra koja nije samo gazdarica već i sama radi zajedno sa rođakom Draganom.

Mnogima od ovih kafana glavni gosti su bile kamiondžije, ali su i oni retkost, jer su mnogi zbog strogih propisa o tonaži primorani da idu auto-putem, pa je prašina koja se podiže sa kafanskih parkinga od šlepera samo uspomena na neka bolja vremena. Zato su tri kamiona koja su se zaustavila ispred restorana „Zvono“ bila prijatno iznenađenje za osoblje.

„Ovo je nekad bila svakodnevna slika, sada je iznenađenje“, kaže konobarica.

Šoferska trojka, Aleksandar Dragićević, Stefan Spasojević i Slavko Ostojić svratili su da ručaju na povratku iz Beograda za Mionicu i Valjevo odakle voze proizvode jedne fabrike.

„Navikao sam ovde da svraćam, ali nije to kao nekad. Ovo što ste nas sreli je jednom u mesec dana. Da nam putarina nije skupa verovatno bi i mi išli auto-putem“, priča Aleksandar.

U Velikom Borku jedan preko puta drugog su restorani „Kod Braca“ i „Kale“. Pored „Brace“ prašinu skuplja zatvorena pekara „Dan i noć“, dok se mini market pored restorana „Kale“ bori da preživi.

„Opao je promet drastično i zavisi od dana do dana i od vremenskih uslova. Vikendom su ovuda išle kolone automobila, ljudi izlazili i kupovali, sada samo projure. Tu smo gde smo, a dokle ćemo to se ne zna“, kaže Zlata Šarić, radnica u marketu.

Jedni od retkih koji se ne žale, a sudeći po broju popunjenih stolova nemaju ni na šta, jesu ljudi iz restorana „Kale“. Čuveni po dobrom zalogaju, uspeli su da sačuvaju goste od kojih mnogi ovde namenski dolaze.

„Malo smo osetili ona prva dva-tri meseca kad je auto-put tek otvoren i dok je bio besplatan. Posle se, manje-više, sve vratilo u normalu“, zaključuje Milanka Đorđević iz ovog restorana.

„Čađava mehana“ kod Lazarevca nije bila te sreće, ostala je samo tabla da podseća kako je tu nekad bila kafana pod tim rustičnim imenom, kao i što natpis „Kamioni svratite“ jedne perionice za teška vozila više liči na vapaj nego na reklamu. Šmrkovi vise obešeni, a zaposleni se sklonio u neku hladovinu pred nesnosnom julskom jarom.

„Nikad bolje nismo radili“, iznenađuje nas Goran Stevanović, vlasnik restorana „Elit“ u Ćelijama, a onda shvatamo da su njegove reči bile čista ironija.

„Ma, kakvi. Ovo nije ni prići onome kako je nekad bilo, mogu slobodno reći da je poseta prepolovljena. Mi na Ibarskoj do ove raskrsnice za Valjevo se još nekako i držimo, tamo dalje ka Milanovcu je mrtvo more i pustoš. Orijentisao sam se na proslave i lokalne goste, a nekad su mi glavni posetioci bili stranci koji su ovuda prolazili“, konstatuje Goran.

Slično razmišlja i Dejan Jeremić koji, zajedno sa suprugom, drži čuveni restoran „Kod brata“ kod skretanja za Belanovicu i nedaleko od uključenja na auto-put kod Ljiga. Oni opstaju, dok su levo i desno od njih zatvorene kafane „Bučić“ i „Dva brata“, nekada deo porodične ugostiteljske imperije.

„Imamo sreće da smo blizu petlje pa opet svraćaju ljudi, naročito stranci koji se polako vraćaju. Dolaze Česi, Ukrajinci, Mađari koji imaju običaj da se isključe sa auto-puta da se odmore i ponešto vide. Opstajemo, jer nas dvoje radimo barabar sa zaposlenima od pola sedam ujutro do jedanaest uveče i drukčije ne bi moglo. I nismo samo u problemu mi na Ibarskoj magistrali, neki dan sam prolazio između Uba i Šapca. Više nijedna kafana ne radi, sve su zatvorene. Nije nas auto-put toliko poremetio, ali korona nas je desetkovala“, objašnjava Jeremić koji računa na neka bolja vremena i osavremenjuje kafanu kako bi ona i dalje ostala zaštitni znak na ovom putu.

Kafana „Zindović“ nije bila sreće da preživi. Ogromni parking, tik uz magistralu, zvrji prazan, a nekada su se tu, uz škripu kočnica i oblake prašine, zaustavljale na desetine kamiondžija i tražilo se mesto više. Kafana je imala i tuš kabine, veliki restoran, a sada su i parking i objekat sablasno pusti, samo zaostali cenovnik bledi izložen na žarkom suncu.

„Zatvorili smo 7. jula. Više se nije isplatilo, a bilo je i nekih drugih problema“, kratko kaže Nada Zindović.

Menjaju se vremena i običaji, menjaju se i putevi i ljudi, pa i kafane na Ibarskoj magistrali nisu mogle biti pošteđene novog doba i promena. Kako stvari stoje, sve su prilike da će mnoge od njih ostati da žive samo u pričama onih koji su pamtili i njihovo i sopstveno bolje vreme. Bila jednom jedna Ibarska…

Napiši komentar

komentari

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena * zvezdicom. Info Press zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara. Komentare koji sadrže govor mržnje, uvrede i psovke, kao i komentare koji se ne odnose na vest, ne objavljujemo.
Spisak dosadašnjih komentara za članak "Smrt Ibarske: Kafane na magistrali nestaju zbog autoputa". Podelite vaše mišljenje sa nama. Pošaljite komentar klikom na dugme - napišite komentar.

Najnoviji oglasi

Izdaje se radionica za mehaničarske i limarsko-farbarske usluge u Čačku

Izdajem radionicu za mehaničarske usluge sa 4 dizalice u užem centru grada. Izdajem radionicu za limarsko- farbarske usluge sa komorom u užem centru grada. Informacije možete dobiti na: 062/162 1111

“VINOMANIJA” ZLATIBOR 27.07.2024.GODINE PREZENTACIJA HYUNDAI “TUCSTON” – TERASA I PLATO ISPRED HOTELA PALISAD

Pridružite nam se na Festivalu  “Vinomanija” na Zlatiboru 27. julai otkrite najnovi model Hyundai Tuscona iz 2024. godine

Izdaje se stan kod hotela “Morava” u Čačku

Izdajem stan stan u kvalitetnoj novogradnji kog hotela Morava u Čačku. Stan je kompletno namešten, površine 35 m2. Informacije možete dobiti na: 064/ 148 03 77 064 /510 78 33

Pogledaj sve oglase

Pročitaj slične vesti

CENE NA PIJACAMA U ČAČKU I UŽICU
Posle snega sledi suvo, a potom i pretežno sunčano vreme

Još ujutru se na jugu Srbije očekuju padavine, a zatim razvedravanje tokom prvog dana vikenda, najavljuje RHMZ.

OBELEŽENA GODIŠNJICA EKSPLOZIJE U TREZORIMA

Svake godine, pa tako i ove, obeležena je 83 godišnjica tragično nastradalim radnicima i građanima u Fabrici oružja i municije 22. novembra 1941. godine

Pogledaj sve vesti

pretraži sajt

Zapratite nas na fejsbuku

redakcija@infopress.rs

Marketing@infopress.rs

VRATITE SE NA POČETAK STRANE
angle-double-up