Rukovodilac IKT sektora Registra nacionalnog internet domena Srbije (RNIDS) Žarko Kecić kaže da su uslovni poslovanja mnogo promenjeni u poslednjih sedam meseci, a da mnoga preduzeća nisu bila spremna na to.
Žarko Kecić podseća da se poslovanje normalno odvijalo do marta prošle godine, a onda se desila pandemija koronavirusa koja je promenila načina na koji mnoga preduzeća rade.
“Imali smo situaciju da smo ostali bez kvasca, da prodavnice nisu mogle da udovolje svim zahtevima za direktnu dostavu namirnica, imali smo situaciju da tokom vanrednog stanja i ograničenog kretanja mnoge firme nisu mogle da imaju ljude na radnim mestima, radna mesta su se preselila iz kancelarija u naše domove i na druga mesta”, kaže Kecić.
Ističe da je bio veoma ozbiljan zadatak za sistem administratore da obezbede da ljudi mogu da obavljaju svoje poslove od kuće.
“Znamo da kriminalci koriste krizne situacije za sprovođenje napada, bez obzira da li su to požari, poplave, zemljotresi ili bilo šta drugo”, navodi Kecić.
Kaže da mnoga preduzeća nisu bila pripremljena za situaciju koja je nastala.
“Sutra ćemo organizovati onlajn skup gde ćemo govoriti o čemu kompanije moraju da vode računa i kako da se pripreme za ovakve situacije”, najavljuje Kecić.
Kaže da pandemiju niko nije mogao da predvidi, ali da je kompanijama mnogo lakše da prebrode krizu ako su uradile svoj posao onako kako treba i kako savremeni standardi nalažu.
“Jedan od načina je da kompanije koje imaju proizvodnju sklope dogovore čak i sa svojom konkurencijom da deo svoje proizvodnje prebace i nastave poslovanje”, objašnjava Kecić.
Sve veći obim poslovanja na internetu, Amazon najbolji primer
Žarko Kecić kaže da je za vreme epidemije zabeleženo povećanje broja internet domena.
“To u Srbiji jesmo osetili, ali ne u meri u kojoj su neke druge zemlje. Broj domena se povećao jer su ljudi shvatili da je domen osnovna alatka za prisustvo na internetu i komunikacije”, objašnjava Kecić.
Ističe da domen ne služi samo za internet sajt ili razmenu elektronske pošte, već i za poslovanje.
“Od 2018. godine, tržište se pomera na onlajn trgovanje i sada smo došli u situaciju da imamo mnogo veći obim poslovanja na internetu”, kaže Kecić.
Naglašava da je danas jako važno biti prisutan na internetu, ali i voditi računa o bezbednosti.
“Svaki korisnik mora sam za sebe da bude bezbedan. Postoje neke mere koje sistem administratori i eksperti mogu da urade, ali jako je bitno da korisnici interneta budu upoznati sa svim opasnostima koje postoje i da ne klikću na sve što se pojavi”, upozorava Kecić.
Kaže da je na Zumu i ostalim sličnim platformama, ukoliko nisu dobro zaštićene od administratora skupova, moguće da neko nepozvan dođe i podmetne zlonameran link.
“Pandemija će sigurno doprineti da mnoge kompanije shvate da mogu da rade i onlajn. Troškovi trgovine su mnogo manji. Imamo primer Amazona koji je počeo sa knjigama. Knjižare su plaćale velike troškove svojih prodavnica, a Amazon je nabavljao knjige, samo ih slao kupcima i naravno da je mogao da ponudi nižu cenu. To se sada dešava sa svima”, objašnjava Kecić.
Kaže i da oni koji se odlučuju za onlajn poslovanje i trgovinu šire svoje tržište jer su na taj način globalno prisutni, a ne ograničeni na određen broj prodavnica u jednom ili nekoliko gradova.