Glavna tema Kriznog štaba bio je polazak u škole. Najmlađi osnovci pohađaće nastavu u školi, a za one od petog razreda biće kombinovana. Predloženi model nastave nije savršen, ali je najmanje loš u ovom trenutku, kaže ministar prosvete. Roditelji i prosvetni radnici kažu da i dalje ima mnogo nejasnoća.
U školske klupe 1. septembra sešće učenici od 1. do 4. razreda, ali po novim pravilima – u učionici ne sme biti više od 16 đaka.
To neće biti problem za gotovo polovinu osnovnih škola, dok će ostale odeljenja deliti u dve grupe.
Ministar prosvete Mladen Šarčević naveo je da će prva grupa početi da radi od 8.00 u ciklusima od 30 minuta, sa po pauzama po 5 minuta i jednim odmorom od 15, i pauzom od 20 minuta između ta dva bloka.
U drugom bloku, rekao je, radi druga grupa deca istog odeljenja.
U drugom delu dana, od dva sata, stariji osnovci.
“Volja je školi, u zavisnosti od rasporeda časova, sad su to finese. Zavisi, ako imate kao direktor škole više radnika koji rade u dve škole, možete primeniti sistem da idu 5. i 6. i imaju veći fond časova ili to deliti po vertikali od 5. do 8. To škola bira model po svojim osobenostima”, napomenuo je Šarčević.
Izbor će, bar u septembru, biti i pred roditeljima – da li će deca učiti od kuće ili će ići u školu.
“Ako ste imali u kući nekog ko je teško oboleo ili preminuo, mi nećemo praviti problem u toku septembra, naglašavam, da mogu da prate onlajn. U slučaju da dete treba da dobije ocene, zakazuje dolazak, postojaće neke kancelarije i još jedna prostorija ne samo za izolaciju dece, nego gde i ti procesi odgovaranja dece”, navodi ministar.
Mnogo nedoumica
Odgovori nadležnih najučerašnjoj konferenciji trebalo je da reše nedoumice učenika, roditelja i nastavnika. Ipak, Unija prosvetnih radnika tvrdi da je i dalje mnogo nejasnoća.
“I dalje mi nije jasno ako su jedni u školi, drugi kod kuće, kako to da nastavnik opet nema dve smene, što je danas decidirano ministar rekao. Jer postoje nastavnici koji predaju od 5. do 8. razreda i oni moraju biti i sa petacima u školi i sa šestacima onlajn. Mi se apsolutno sa tim ne slažemo zato što će naši ljudi raditi mnogo, mnogo duže. A ako rade mnogo duže, po zakonu o radu moraju biti plaćeni”, smatra Jasna Janković iz Unije prosvetnih radnika Srbije.
Ministar navodi da će, oni koji rade od 5. do 8. razreda, imati trećinu vremena manje da rade u školi i niko im, kaže, neće zbog toga smanjiti platu zbg toga.
“Oni imaju prostor da mnoge stvari, zadatke postave na platformu. A ne moraju da drže časove kao što su morali u prvom piku. Znači platforma izlazi iz priče, ona je sada rezerva”, kaže Šarčević.
Rezervu prema platformi, ali i časovima na televiziji imaju roditelji.
“Program na televiziji je najmanje uticao na decu da uče, oni su najviše učili i imali koristi od klasruma, vajbera, kada komuniciraju sa nastavnicima”, kaže Gordana Plemić iz Udruženja “Roditelj”.
Komunikacija sa nastavnicima od jeseni otvara im nove nedoumice.
“Roditelje i dalje plaši da li će deca biti bezbedna u školi. Mnoge ove mere, da li je moguće u praksi sprovesti. Da li postoji dovoljan broj osoba koji će čistiti. S druge strane, moramo znati da škole nisu istih kapaciteta”, napominje Plemićeva.
Kapacitet, ali i programi srednjih škola, odrediće tempo i način rada gimnazijalaca i učenika stručnih profila.
Na direktorima je da naprave plan prakse, dolaska u školu ili nastave na daljinu.
Ukoliko se odluče za poslednje, đaci će u popodnevnim satima na programima RTS-a moći da prate predavanja iz opštih predmeta.