Kako bi se unapredila spremnost lokalnih samouprava za upravljanje vanrednim situacijama, Stalna
konferencija gradova i opština (SKGO) će u narednom periodu dodeliti pakete podrške, u okviru
projekta „Održive i inkluzivne usluge na lokalnom nivou“, koji finansira Vlada Švedske. U toku
trajanja ovog projekta, koji će SKGO realizovati do 2025. godine, određene lokalne samouprave
dobiće direktnu pomoć u jačanju njihove otpornosti i spremnosti da se suoče sa potencijalnim
pretnjama.
Paket podrške u oblasti smanjenja rizika od katastrofa, čiji je cilj osnaživanje sistema u celosti,
uključuje rad na unapređenju planske dokumentacije, zatim sistema civilne zaštite, edukaciju
poverenika civilne zaštite i svih kategorija stanovništva, kako u procesima preventivnog delovanja i
planiranja, tako i u poslovima reagovanja.
Miloš Alavanja, stručni saradnik za upravljanje krizama i vanrednim situacijama u SKGO, istakao je
da je u tim situacijama od suštinskog značaja uključenost šire društvene zajednice u procese
prepoznavanja i definisanja rizika, kao i vođenje računa o potrebama različitih osetljivih kategorija
stanovništva. „Budući da je društvo vrlo ranjivo na prirodne nepogode, osnovni cilj upravljanja
vanrednim situacijama je da postupanje u slučaju katastrofe učini organizovanim i efikasnim. Radi
se, zapravo, o sistematskom procesu koji uključuje predviđanje, planiranje, koordinaciju i kontrolu“,
smatra Miloš Alavanja.
Kroz aktivnosti ovog projekta biće kreiran Vodič za izradu planskih dokumenata (Procena rizika,
Planovi zaštite i spasavanja, Plan smanjenja rizika), koji će pomoći lokalnim samoupravama da na
pravi način organizuju svoje delovanje u oblasti smanjenja rizika od katastrofa. Pri izradi pomenutih
planskih dokumenata, cilj je podizanje svesti svih učesnika u sistemu smanjenja rizika od katastrofa
o značaju transparentnog i inkluzivnog pristupa koji poštuje principe rodne ravnopravnosti i
ljudskih prava.
U prethodnoj fazi projekta, SKGO je učestvovao u pripremi legislativnog okvira, koji je uključivao
izradu Zakona o smanjenju rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama, kao i niz
podzakonskih akata. Rad na unapređenju pomenutih planskih dokumenata dovešće do potpunije
primene tog Zakona na nivou lokalne samouprave.
Aktivnosti projekta biće dalje usmerene na jačanje krizne komunikacije u okviru lokalne
samouprave, kao i među svim službenicima u sistemu smanjenja rizika od katastrofa. U novoj fazi
projekta, za službenike na ovim poslovima biće organizovane akreditovane obuke na temu krizne
komunikacije i civilne zaštite. Funkcionisanje sistema u lokalnoj samoupravi zavisi i od saradnje i
komunikacije sa susednim gradovima i opštinama, stoga će i u ovoj fazi projekta akcenat biti na
međuopštinskoj saradnji.