Od kraja 2018. godine u Nemačkoj stranka Zeleni beleži vrtoglav uspon popularnosti u nemačkom javnom mnjenju, ali to kod Nemaca nije promenilo najmanje jednu stvar – ljubav prema vozilima i to onima koji se smatraju najvećim zagađivačima životne sredine.
Prema najnovijim podacima nemačke Savezne službe za motorni saobraćaj, u ovoj godini u Nemačkoj je novoregistrovano više od milion terenskih i sportskih robusnih vozila – poznatim po akronimu SUV, dok ih u Srbiji mnogi nazivaju džipovima.
Do kraja ove godine biće registrovano 1,1 milion ovakvih novih vozila, što je 18 odsto više nego prošle godine, a bezmalo dvostruko više nego 2015. godine.
Ova rekordna prodaja džipova je za mnoge poprilično iznenađenje, budući da je zaštita životne sredine jedna od glavnih političkih tema u Nemačkoj, a da je ova kategorija vozila u medijima često isticana kao opasnost po klimu, ali i po ostale učesnike u saobraćaju na ulicama velikih gradova.
Štaviše, oko takozvanih SUV vozila i terenaca se čitava javnost u Nemačkoj podelila. Za jedne ova vrsta vozila predstavlja besmislena ulična čudovišta koja proždiru ogromnu količinu goriva, dok je za druge izraz lične slobode i mnogo komfornije vožnje po brdovitom terenu ili vožnje više ljudi i opreme.
Taj “izraz lične slobode” proteklih meseci bio je u nemačkim medijima na poprilično jakom udaru kritika i poziva da im se zabrani ulazak u centre nemačkih gradova. Ti pozivi su naročito postali glasni kada je jedan četrdesetdvogodišnji vozač “poršeovog” sportskog terenca u Berlinu u udesu ubio četiri pešaka, među kojima i jednog trogodišnjeg dečaka.
“Takvi automobili, koji liče na tenkove, ne pripadaju ovom gradu”, rekao je Šefan fon Dasel, predsednik centralne berlinske opštine, dodajući da čak i mala greška vozača ovakvih vozila predstavlja opasnost za živote ljudi.
Ni to što bi, prema anketama, skoro svaki četvrti birač u Nemačkoj glasao za Zelene, skoro isto kao i za demohrišćane, nije uticalo na pad popularnosti terenaca. Naprotiv, popularnost ove kategorije automobila tako raste da ona čini više od 30 odsto prodatih vozila na nemačkom tržištu u prvih devet meseci ove godine. Popularnost klasičnih modela, kako malih gradskih automobila, tako i luksuznih limuzina, opada.
Prema oceni stručnjaka za industriju Ferdinanda Dudenhefera, narednih godina će biti nastavljeno ovo pojačano interesovanje za terence.
“Nema naznaka za promene ovog trenda, kao što se može videti iz poređenja sa ostalim tržištima automobila”, rekao je Dudenhefer, a prenose nemački mediji. “Ukoliko se prodaja takozvanih SUV vozila nastavi po istom visokom tempu kao i prethodnih deset godina, do 2025. godine više od 50 odsto novoregistrovanih vozila biće takozvana SUV vozila”, navode mediji.
U prvih 11 meseci ove godine na nemačkom tržištu iz ove kategorije vozila najviše je prodao “folksvagen” (170.000), potom BMV (93.000), “audi” (76.000), “ford” (70.000) i “mercedes” (66.000).
“Trendovi (u prodaji) koji se tiču takozvanih SUV vozila su apsurdna nenormalnost u vremenima klimatske krize”, kaže poslanica Levice u Bundestagu Ingrid Remers.
“Takva vozila gutaju previše goriva, izbacuju previše zagađivača, predstavljaju povećani bezbednosni rizik i zauzimaju previše prostora na hronično zakrčenim putevima”, dodaje Remersova.
Sličnog stava su i Zeleni, čija popularnost je na stabilnom drugom mestu u istraživanjima javnog mnjenja, a u pojedinim nedeljama su pretekli i vladajuće demohrišćane.
“Proizvođači automobila, koji fokusiraju svoju proizvodnju na ovakve ubice klime, torpeduju zaštitu klime”, navodi poslanik Zelenih u Bundestagu Štefan Kin, koji ističe da je vreme da se ovi veliki potrošači goriva više oporezuju.
Sa druge strane, predstavnici automobilske industrije tvrde da takozvana SUV vozila nisu “gutači goriva” i da emituju ugljen-dioksida koliko i standardni automobili.
Savezna služba za motorni saobraćaj pak tvrdi da su električni automobili sve popularniji u Nemačkoj.
Istini za volju, taj rast je neprimetan, naročito ako se uporedi to da stranka koja insistira na temama klime, Zeleni, uživa podršku oko 23 odsto biračkog tela u Nemačkoj, a da je svega 2,6 odsto novoregistrovanih automobila na električni ili hibridni pogon.
U konkretnim brojevima, u prvih 11 meseci ove godine, novoregistrovano je u Nemačkoj tek 97.301 električni ili hibridni automobil, što je 12 puta manje od broja novoregistrovanih terenaca.
Doduše, ovaj skroman broj je doprineo da Nemačka u prodaji električnih vozila za nijansu pretekne Norvešku i tako zauzme treće mesto na svetu. Time što su do novembra registrovana 57.533 nova električna vozila, Nemačka je postala najveće evropsko tržište električnih automobila, dok su na svetu ispred nje jedino Kina i SAD.