Od dve i po milijarde evra nove pomoći, dobar deo namenjen je auto-prevoznicima, 600 evra mesečno po autobusu.
Prevozom putnika više od sedam decenija bavi se čačanski “Auto-prevoz”. U poslu, kažu, susreću se sa raznim problemima, ali je šteta koju trpi sektor drumskog prevoza putnika i rad autobuskih stanica zbog pandemije velika.
Nisu prinudno otpuštali radnike, a pomoć države donekle će ublažiti gubitke.
“Pomoć mnogo znači, ali da nije dovoljno za pokriće svih gubitaka i za normalan nastavak poslovanja koji podrazumeva i investiranje koje je neophodno u kompanijama koje se bave prevozom putnika”, navodi Dušica Stevanović Lužanin, direktor “Auto-prevoza”.
Problema u tom sektoru je kažu bilo i pre korone. Putničkog prevoza nije bilo tokom vanrednog stanja, a zbog poštovanja protivepidemijskih mera, i dalje su autobusi poluprazni. Mora da se održava i vozni park.
“Prevoznici u ovom trenutku imaju ogromne troškove zbog toga što nemaju dovoljno putnika, nemaju dovoljno prihoda, a troškovi su slični kao i u vreme kada su vozili u punom kapacitetu. Prema tome, svaka pomoć u ovom trenutku njima bi predstavljala zaštitu našeg domaćeg transporta”, ističe Milan Božović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.
Prošle godine imali su značajnu pomoć u minimalnim zaradama, zatim odloženih plaćanja poreza i doprinosa kao i mogućnosti dobijanja vrlo povoljnih kredita, ali prevoznici i dalje gubitke broje u milionima evra.
Zato bi, ističu, u narednom periodu trebalo razmatrati i druge vidove podrške za bolje poslovanje.
“Da se prilagode uslovi poslovanja naših prevoznika u Srbiji kao što to imaju strani prevoznici u Evropi, odnosno da se akciza na gorivo za javni prevoz putnika smanji na nivo koji propisuje direktiva Evropske unije”, ukazuje Goran Aleksić iz udruženja prevoznika.
Stara vozila, niske zarade, nedostatak vozača još neki su od problema prevoznika koji žele da povećaju kvalitet usluge i unaprede poslovanje.