Ove godine mala matura ostaje nepromenjena, a za dve godine biće sasvim novi digitalni sistem polaganja, najavio je ministar prosvete Mladen Šarčević.
Ovo što će biti promenjeno ove godine jeste način na koji će se distribuirati i pregledati testovi, objašnjava ministar za “Blic”.
– Ovogodisnji osmaci će polagati kao i dosada, prema vazećem pravilniku o programu završnog ispita na kraju osnovnog obrazovanja i vaspitanja. Učenici na kraju osmog razreda polazu tri testa – test znanja iz srpskog jezika, test znanja iz matematike i kombinovani test koji obuhvata pitanja iz istorije, geografije, biologije, hemije i fizike – ističe ministar čime je praktično demantovao da će novi testovi već sada biti stavljeni pred đake.
Ministar objašnjava da će prelaz ka novom sistemu polaganja biti postepen i da će za to biti pripremani i đaci i nastavnici.
– Cilj je da 2022. godine imamo novi i digitalni sistem kao i u modernim evropskim državama, na kom će se zaista proveravati znanje i neće biti moguće da neko prođe bolje, a poseduje manje znanja – rekao je ministar.
On je dodao da će u ovoj godini biti novih mera koje se odnose na tehnički deo male mature.
Ka potpunom redizajniranju testa i male mature koraci su i nabavka kompjutera za sve đake, a kako kaže, ove godine biće još 35 000 novih računara za đake.
Kada je reč o tehničkom delu sada ima 17 centara sa Kosovom i Metohijom.
Ministar objašnjava da će se testovi štampati u novoj štampariji koja će biti u Fabrisovoj ulici u Beogradu, a koju su dobili ministarstvo i Zavod za vrednovanje kvaliteta.
– Radimo sigurne testove, imamo kamere, neće biti policije. Testove neće pregledati nastavnici tamo gde su polagani već će svi biti poslati pod pratnjom u škosle uprave gde će se skenirati. Odatle idu na ocenjivanje u Beograd i to će biti u Grafičkoj školi u kojoj ima najviše prostora i zadovoljava uslove – kaže ministar.
Kada je reč o sadržini testova koji će biti promenjeni od naredne godine, a potpuno od 2022. ministar kaže da se u prethodnim godinama pokazalo da test koji se koristi ne ispunjava u dovoljnoj meri očekivanja koja imamo od završnog testa.
On napominje i da je između ostalog i broj pitanja po predmetima jako mali da bi na osnovu njega mogli da zaključujemo o znanju učenika. Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja je dalo nalog Zavodu za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja da na osnovu dosadašnjih evaluacija kombinovanog testa izradi modele za unapređenje kvaliteta završnog ispita, objašnjava Šarčević.
Kako kaže, na osnovu analize je ponuđeno nekoliko modela od kojih je, kako su se složili i eksperti i donosioci odluka, jedan najprijemčljiviji aktuelnim potrebama sistema i trendovima u obrazovanju i evaluaciji postignuća učenika.
Naredne godine će biti probni pilot projekat sa PISA pitanjima.
– Doneta je odluka da se u narednim godinama kombinovani test zameni novim, da se testovima iz srpskog jezika i matematike pridruži test koji bi bio pripremljen po uzoru na PISA testove-zadatke i koji bi merio funkcionalna znanja iz više oblasti. S obzirom da je reč o ozbiljnoj novini moguća su neka prelazna rešenja – navodi ministar.
On kaže da tu podrazumeva i izradu zbirke zadataka za pripremu učenika za ovu vrstu testa u kojoj bi određen procenat zadataka bio isti kao zadaci na završnom ispitu, slicno kao što je bilo urađeno prilikom uvođenja postojećeg završnog ispita.