Sneg koji je prethodnih dana prekrio čitavu prestonicu, podsetio je sve vozače da do 1. aprila moraju imati zimske pneumatike na svojim vozilima, u slučaju padavina, kako bi bezbedno vozili, ali i izbegli paprene kazne, čija visina ide i do 20.000 dinara.
Naime, vozači su 1. novembra bili u obavezi da skinu letnje gume sa svojih vozila i stave nove, zimske pneumatike. Ali, postoji i olakšavajuća okolnost – zakonom je predviđeno da su zimski pneumatici obavezni samo ukoliko su putevi prekriveni snegom.
Tako je ostavljena mogućnost onima koji nemaju novca za kupovinu zimskih guma da mogu slobodno da voze, dok god je kolovoz čist. Međutim, ukoliko padne sneg padne, pa krenu “iza ćoška samo nešto da obave”, a zaustavi ih policijska patrola, ne gine im kazna u rasponu od 6.000 do čak 20.000 dinara, koliko, otprilike, koštaju sve četiri zimske gume domaće proizvodnje.
Sankcije za firme još su drastičnije, između 100.000 i 800.000 dinara, dok preduzetnici iz svog džepa moraju da izvade 30.000 ili 200.000 dinara.
Takođe, ako se na kolovozu pokrivenom snegom ili ledom dogodi saobraćajna nezgoda u kojoj je učestvovalo vozilo sa letnjim gumama, predviđena je čak i kazna zatvora do 45 dana, a vozilo se tretira kao tehnički neispravno.
Ukoliko je neko od učesnika u udesu pretrpeo lakše telesne povrede, vozač koji je izazvao nesreću može biti kažnjen sa do tri godine zatvora, dok mu u slučaju težih povreda, preti zatvorska kazna i do osam godina.
Ukoliko dođe do smrtnog ishoda, propisana kazna zatvora može da iznosi između dve i 12 godina.
Novčane kazne nisu previđene samo za gume, već i sneg koji se nalazi na automobilu, pa ukoliko vozač pre uključenja u saobraćaj nije očistio svoje prozore, haubu ili tablice od snega i leda na vrata mu može stići novčana kazna u iznosu od 5.000 dinara.
Kazna je veća – od 6.000 do 18.000 dinara ukoliko zbog toga dođe do nezgode u saobraćaju.
Zamena guma u proseku košta od 500 do 1.000 dinara po točku, dok se cene zimskih pneumatika kreću od 3.500 do 20.000 dinara (po komadu), u zavisnosti od tipa vozila i proizvođača.
Takođe, u periodu od 1. novembra do 1. aprila, izvan naseljenih mesta, obavezno je u prtljažniku imati lance ili druga sredstva za povećanje otpora guma.
Brojni stručnjaci tvrde da letnje gume na temperaturi ispod sedam stepeni gube svoju najvažniju karakteristiku – dobro prijanjanje na asfalt.
Takođe, njihov zaustavni put prilikom kočenja je i do dva puta duži od propisanog, koji ostavljaju zimski pneumatici.
Veća dubina šara zimskih guma glavni je razlog zašto čak i najjeftiniji zimski pneumatici imaju četiri puta bolje prijanjanje nego letnji.Šare zimskih guma su tako oblikovane da sprečavaju zadržavanje snega i pojavu “akvaplaninga” (kada vozilo svojom težinom ne može da istisne vodu na putu ispod gume, pa dolazi do odvajanja vozila od podloge).