Kako izgleda dan dece sa smetnjama u razvoju

Kako izgleda dan dece sa smetnjama u razvoju

23/11/2019

Autor: 

Info Press

Izvor: Telegraf.rs/Dragana Simić

Foto: Pixabay

Dok Bosna i Hercegovina bruji od zastrašujućih vesti da su u Zavodu za zbrinjavanje mentalno invalidne dece i omladine Pazarić deca vezivana za krevete i radijatore, redakcija portala Telegraf.rs razgovarala je sa nastavnicima u Srbiji o tome kako je raditi sa mališanima kojima je njihova pomoć preko potrebna, kao i koliko je važno da deca sa smetnjama u razvoju osete privrženost i posvećenost svog učitelja kako bi se osećali bezbednije i zaštićenije.

Nastavnici za portal Telegraf.rs pričaju da je njihov posao jeste težak, ali da ga nikad ne bi menjali. Deca sa smetnjama u razvoju su, navode, divna, samo je potrebno da ih upoznate i da oni upoznaju vas. Kada vas prihvate, sve je lakše.

Ove stavove i mišljenja dele sagovornice portala Telegraf.rs, koje su zaposlene u ustanovama za decu sa smetnjama u razvoju. Kako kažu, nikada ne bi menjale svoj posao, koliko god on izgledao teško. One rade u grupama sa četvoro do osmoro dece i svakom se posvećuju podjednako.

Iva Bilalović iz Osnovne škole “Novi Beograd” kaže da trenutno predaje trećacima koji imaju 10 godina. Mališani, naglašava, nisu raspoređeni po stepenu oštećenja, već uzrastu, što često bude otežavajuća okolnost.

– Pošto nisu raspoređeni po stepenu oštećenja, rad u takvim grupama može da bude otežan. U grupi se nalaze deca koja su na višem nivou, koja mogu da crtaju i pišu. S druge strane, druga deca moraju da dobiju za zadatak da spajaju tačkice. Važno je da sva deca uvek budu okupirana nečim – navodi ona.

Bilalović objašnjava da deca sa kojom radi imaju razne psihijatrijske poremećaje: autizam, cerebralnu paralizu sa intelektualnom ometenošću, i ističe da je posebno važno da đaci prihvate svoje učitelje.

– Ne samo da je potrebno da nastavnici dobro poznaju svoje đake, već je neophodno da i deca poznaju učitelje i njihov način rada kako se ne bi uznemirili zbog nečeg nepoznatog. Deca mogu da budu veoma uznemirena samo zato što su gladna. Imamo decu koja povređuju sami sebe. U tim trenucima je prva stvar koju morate da uradite da odete po kolegu da pričuva ostalu decu – priča Iva.

Ona kaže da se nastavnici koji rade sa decom sa smetnjama u razvoju trude da uspostave odnos između dece u grupi.

– Oni su dosta osamljeni, nemaju potrebe da se igraju sa drugima, ali radimo na tome da im što više aktivnosti budu zajedničke, da probaju da se potpomognu međusobno koliko god mogu. I najmanji pomak je pomak – navodi.

Nastavnica kaže da su deca sa kojima radi divna, te da voli svoj posao.

– Umoriš se, teško je, kao i rad vaspitača, ali je u principu lepo raditi sa decom – ističe ona.

Ne posmatramo decu kroz njihove poteškoće

Nastavnica Sanja Denić iz OŠ “Miodrag Matić” naglašava da ih oni ne posmatraju kroz njihove poteškoće, već kroz to što oni mogu.

– Zatim gledamo na koji način to možemo da iskoristimo da bi doveli do napretka određenih sposobnosti i novog znanja. Oni su ti koji vode nastavni proces. Danas imate jedno dete koje će tražiti vašu potpunu pažnju, sutra će to možda biti neko drugo. Potrebno je da ih poznajete, da ih pratite i osluškujete njihove potrebe. I morate da imate puno strpljenja – navodi Sanja.

Kako kaže, dešava se da u grupi ima dece koje su autoagresivna, a da ne znate šta izaziva agresivnost.

– Ipak, kako ih upoznajete, upoznajete i šta vole, a šta ne i u skladu sa tim možete i da kontrolišete njihovo ponašanje. Deca su takva uglavnom u nižim razredima. To se menja kako rastu i upoznaju nastavnika – objašnjava Sanja Denić.

Deca reaguju na emociju

Svetlana Đorđević iz Škole za osnovno i srednje obrazovanje Umka navodi da se nastavnici suočavaju sa problemima posebno jer roditelji dece sa smetnjama u razvoju najpre pokušavaju da šalju mališane u redovne škole.

– Tu se izgubi dragoceno vreme, kada deca mogu da savladaju neke osnovne stvari. Problem je što u redovnim školama ima previše dece, učitelj ne stiže da se bavi tim jednim sa smetnjama u razvoju. Praktično, od 1. do 4. razreda imamo manje dece u razredima nego od 5. do 8. Tada kreće navala jer deca ne mogu da se snađu. Druga deca ometaju njih i oni ometaju drugu decu – navodi Svetlana.

Deca, poručuje, mogu da se uklope u razne sredine sa svim hendikepima, osim sa mentalnim. I to je veliki problem.

– Za svako dete i za svaki predmet pravimo poseban program, individualno, a to je veliki posao. Deca su u našoj škola srećna, osećaju se zaštićeno, među svojima. Iako se desi neka situacija, mi smo tu da to sredimo. Ima svakakvih situacija. Ali imamo medicinske sestre, brzo možemo da reagujemo. Drugarica u razredu redovne nastavne ima autistično dete koje se samopovređuje i vrišti. Tada se uznemire druga deca, ni ona ne zna kako da reaguje, a nemaju medicinsku pomoć koja bi odmah mogla da interveniše – objašnjava Svetlana.

Kako navodi, najvažnije je da ta deca budu zaštićena.

– Radim ovaj posao 23 godine i obožavam ga, čovek je ili jeste ili nije za to. Ne bih se menjala ni za šta drugo. Jeste teško, posebno kada imamo decu u kolicima, koja ne komuniciraju… Kao ženi vam je teško da gledate tu decu… Imamo decu koju možemo da dodirnemo, da pričate, ali tu nema povratne reakcije. Potrebno je strpljenje, nema rezultata preko noći. Ono što je meni lajtmotiv je to da svako dete mora da odreaguje na emociju. Tako neće biti deteta koje vas neće prihvatiti – poručuje ova nastavnica.

,

Napišite komentar za ovaj članak

spisak dosadašnjih komentara za ovaj članak

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena * zvezdicom.
Info Press zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Komentare koji sadrže govor mržnje, uvrede i psovke, kao i komentare koji se ne odnose na vest, ne objavljujemo.
Spisak dosadašnjih komentara za članak "Kako izgleda dan dece sa smetnjama u razvoju". 
Podelite vaše mišljenje sa nama. Pošaljite komentar klikom na dugme - napišite komentar.

Najnoviji oglasi

Izdaje se radionica za mehaničarske i limarsko-farbarske usluge u Čačku

Izdajem radionicu za mehaničarske usluge sa 4 dizalice u užem centru grada. Izdajem radionicu za limarsko- farbarske usluge sa komorom u užem centru grada. Informacije možete dobiti na: 062/162 1111

“VINOMANIJA” ZLATIBOR 27.07.2024.GODINE PREZENTACIJA HYUNDAI “TUCSTON” – TERASA I PLATO ISPRED HOTELA PALISAD

Pridružite nam se na Festivalu  “Vinomanija” na Zlatiboru 27. julai otkrite najnovi model Hyundai Tuscona iz 2024. godine

Izdaje se stan kod hotela “Morava” u Čačku

Izdajem stan stan u kvalitetnoj novogradnji kog hotela Morava u Čačku. Stan je kompletno namešten, površine 35 m2. Informacije možete dobiti na: 064/ 148 03 77 064 /510 78 33

BAVARIA TEAM ČAČAK I BAVARIA CENTAR PRELJINA – AMSS

Za sve naše klijente odobravamo posebne mesečne popuste i akcije kao i stalne popuste za penzionere, lica sa troje i više dece kao i za nezaposlena lica, popust 28%.

BAVARIA TEAM ČAČAK I BAVARIA CENTAR PRELJINA – AMSS

U našim poslovnicama u Bavaria centar Preljina i Bavaria Team Čačak, Vašu registraciju mozete platiti na više mesečnih rata putem čekova gradjana, putem administrativne zabrane.

Kliknite ovde za sve oglase

pročitaj još sličnih vesti

FILIP VELIČKOVIĆ POKAZAO I DOKAZAO HUMANOST NA DELU

Čačanin, Filip Veličković pokazao je humanost na delu, vraćajući se iz Beograda kada je  ukazao  pomoć povređenom  licu

Dvadesetdvogodišnji  Vuk  Roljević, najmlađi  poljoprivrednik  u  čačanskom  kraju

Mlad je ,  vredan  i  odgovoran  zato  i  opstaje  u  veoma  zahtevnoj  grani  privrede  bez  koje  se ne  može  zamisliti  razvoj  čovečanstva

Vremenska prognoza 20. oktobar 2024.

Ujutru će biti uslova i za slab mraz, uglavnom južnije od Save i Dunava. Temeprautra od 0 do 10 stepeni, a najviša dnevna od 16 do 19.

DA LI ĆE NAM I “SARMA” POSTATI LUKSUZ

Najpopularnije  jelo u  Srbiji, srpska sarma , sudeći  prema tome koliko  koštaju  namirnice za smesu, postaće luksuz

CENTRALNA MANIFESTACIJA U OKVIRU NEDELJE SOLIDARNOSTI SA OSOBAMA SA CEREBRALNOM I DEČJOM PARAZLIZOM 

Obeležavajući  Nedelju solidarnosti, na  dvodnevnom skupu u hotelu Olimp, otvorena je i izložba radova članova Saveza.

Kliknite ovde za sve vesti iz društva

pretraži sajt

Broj pregleda

Brojač
50

Pregleda do sada

Hvala što pratite naš portal.

najnovije vesti

Podelite objavu

Kliknite na znak plus

Podelite vest na društvenim mrežama.

Zapratite nas na fejsbuku

VRATITE SE NA POČETAK STRANE

Impresum  •  Marketing  •  Kontakt informacije  •  Uslovi korišćenja  •  Politika privatnosti  •  Deklaracija o kolačićima  •  Pristup podacima 

2024 © Info Press - Sva prava zadržana. Web design by Real Media Factory

Kako izgleda dan dece sa smetnjama u razvoju

23/11/2019
Autor:
Info Press
Izvor: Telegraf.rs/Dragana Simić
Foto: Pixabay

Dok Bosna i Hercegovina bruji od zastrašujućih vesti da su u Zavodu za zbrinjavanje mentalno invalidne dece i omladine Pazarić deca vezivana za krevete i radijatore, redakcija portala Telegraf.rs razgovarala je sa nastavnicima u Srbiji o tome kako je raditi sa mališanima kojima je njihova pomoć preko potrebna, kao i koliko je važno da deca sa smetnjama u razvoju osete privrženost i posvećenost svog učitelja kako bi se osećali bezbednije i zaštićenije.

Nastavnici za portal Telegraf.rs pričaju da je njihov posao jeste težak, ali da ga nikad ne bi menjali. Deca sa smetnjama u razvoju su, navode, divna, samo je potrebno da ih upoznate i da oni upoznaju vas. Kada vas prihvate, sve je lakše.

Ove stavove i mišljenja dele sagovornice portala Telegraf.rs, koje su zaposlene u ustanovama za decu sa smetnjama u razvoju. Kako kažu, nikada ne bi menjale svoj posao, koliko god on izgledao teško. One rade u grupama sa četvoro do osmoro dece i svakom se posvećuju podjednako.

Iva Bilalović iz Osnovne škole “Novi Beograd” kaže da trenutno predaje trećacima koji imaju 10 godina. Mališani, naglašava, nisu raspoređeni po stepenu oštećenja, već uzrastu, što često bude otežavajuća okolnost.

– Pošto nisu raspoređeni po stepenu oštećenja, rad u takvim grupama može da bude otežan. U grupi se nalaze deca koja su na višem nivou, koja mogu da crtaju i pišu. S druge strane, druga deca moraju da dobiju za zadatak da spajaju tačkice. Važno je da sva deca uvek budu okupirana nečim – navodi ona.

Bilalović objašnjava da deca sa kojom radi imaju razne psihijatrijske poremećaje: autizam, cerebralnu paralizu sa intelektualnom ometenošću, i ističe da je posebno važno da đaci prihvate svoje učitelje.

– Ne samo da je potrebno da nastavnici dobro poznaju svoje đake, već je neophodno da i deca poznaju učitelje i njihov način rada kako se ne bi uznemirili zbog nečeg nepoznatog. Deca mogu da budu veoma uznemirena samo zato što su gladna. Imamo decu koja povređuju sami sebe. U tim trenucima je prva stvar koju morate da uradite da odete po kolegu da pričuva ostalu decu – priča Iva.

Ona kaže da se nastavnici koji rade sa decom sa smetnjama u razvoju trude da uspostave odnos između dece u grupi.

– Oni su dosta osamljeni, nemaju potrebe da se igraju sa drugima, ali radimo na tome da im što više aktivnosti budu zajedničke, da probaju da se potpomognu međusobno koliko god mogu. I najmanji pomak je pomak – navodi.

Nastavnica kaže da su deca sa kojima radi divna, te da voli svoj posao.

– Umoriš se, teško je, kao i rad vaspitača, ali je u principu lepo raditi sa decom – ističe ona.

Ne posmatramo decu kroz njihove poteškoće

Nastavnica Sanja Denić iz OŠ “Miodrag Matić” naglašava da ih oni ne posmatraju kroz njihove poteškoće, već kroz to što oni mogu.

– Zatim gledamo na koji način to možemo da iskoristimo da bi doveli do napretka određenih sposobnosti i novog znanja. Oni su ti koji vode nastavni proces. Danas imate jedno dete koje će tražiti vašu potpunu pažnju, sutra će to možda biti neko drugo. Potrebno je da ih poznajete, da ih pratite i osluškujete njihove potrebe. I morate da imate puno strpljenja – navodi Sanja.

Kako kaže, dešava se da u grupi ima dece koje su autoagresivna, a da ne znate šta izaziva agresivnost.

– Ipak, kako ih upoznajete, upoznajete i šta vole, a šta ne i u skladu sa tim možete i da kontrolišete njihovo ponašanje. Deca su takva uglavnom u nižim razredima. To se menja kako rastu i upoznaju nastavnika – objašnjava Sanja Denić.

Deca reaguju na emociju

Svetlana Đorđević iz Škole za osnovno i srednje obrazovanje Umka navodi da se nastavnici suočavaju sa problemima posebno jer roditelji dece sa smetnjama u razvoju najpre pokušavaju da šalju mališane u redovne škole.

– Tu se izgubi dragoceno vreme, kada deca mogu da savladaju neke osnovne stvari. Problem je što u redovnim školama ima previše dece, učitelj ne stiže da se bavi tim jednim sa smetnjama u razvoju. Praktično, od 1. do 4. razreda imamo manje dece u razredima nego od 5. do 8. Tada kreće navala jer deca ne mogu da se snađu. Druga deca ometaju njih i oni ometaju drugu decu – navodi Svetlana.

Deca, poručuje, mogu da se uklope u razne sredine sa svim hendikepima, osim sa mentalnim. I to je veliki problem.

– Za svako dete i za svaki predmet pravimo poseban program, individualno, a to je veliki posao. Deca su u našoj škola srećna, osećaju se zaštićeno, među svojima. Iako se desi neka situacija, mi smo tu da to sredimo. Ima svakakvih situacija. Ali imamo medicinske sestre, brzo možemo da reagujemo. Drugarica u razredu redovne nastavne ima autistično dete koje se samopovređuje i vrišti. Tada se uznemire druga deca, ni ona ne zna kako da reaguje, a nemaju medicinsku pomoć koja bi odmah mogla da interveniše – objašnjava Svetlana.

Kako navodi, najvažnije je da ta deca budu zaštićena.

– Radim ovaj posao 23 godine i obožavam ga, čovek je ili jeste ili nije za to. Ne bih se menjala ni za šta drugo. Jeste teško, posebno kada imamo decu u kolicima, koja ne komuniciraju… Kao ženi vam je teško da gledate tu decu… Imamo decu koju možemo da dodirnemo, da pričate, ali tu nema povratne reakcije. Potrebno je strpljenje, nema rezultata preko noći. Ono što je meni lajtmotiv je to da svako dete mora da odreaguje na emociju. Tako neće biti deteta koje vas neće prihvatiti – poručuje ova nastavnica.

Napiši komentar

komentari

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena * zvezdicom. Info Press zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara. Komentare koji sadrže govor mržnje, uvrede i psovke, kao i komentare koji se ne odnose na vest, ne objavljujemo.
Spisak dosadašnjih komentara za članak "Kako izgleda dan dece sa smetnjama u razvoju". Podelite vaše mišljenje sa nama. Pošaljite komentar klikom na dugme - napišite komentar.

Najnoviji oglasi

Izdaje se radionica za mehaničarske i limarsko-farbarske usluge u Čačku

Izdajem radionicu za mehaničarske usluge sa 4 dizalice u užem centru grada. Izdajem radionicu za limarsko- farbarske usluge sa komorom u užem centru grada. Informacije možete dobiti na: 062/162 1111

“VINOMANIJA” ZLATIBOR 27.07.2024.GODINE PREZENTACIJA HYUNDAI “TUCSTON” – TERASA I PLATO ISPRED HOTELA PALISAD

Pridružite nam se na Festivalu  “Vinomanija” na Zlatiboru 27. julai otkrite najnovi model Hyundai Tuscona iz 2024. godine

Izdaje se stan kod hotela “Morava” u Čačku

Izdajem stan stan u kvalitetnoj novogradnji kog hotela Morava u Čačku. Stan je kompletno namešten, površine 35 m2. Informacije možete dobiti na: 064/ 148 03 77 064 /510 78 33

Pogledaj sve oglase

Pročitaj slične vesti

FILIP VELIČKOVIĆ POKAZAO I DOKAZAO HUMANOST NA DELU

Čačanin, Filip Veličković pokazao je humanost na delu, vraćajući se iz Beograda kada je  ukazao  pomoć povređenom  licu

Dvadesetdvogodišnji  Vuk  Roljević, najmlađi  poljoprivrednik  u  čačanskom  kraju

Mlad je ,  vredan  i  odgovoran  zato  i  opstaje  u  veoma  zahtevnoj  grani  privrede  bez  koje  se ne  može  zamisliti  razvoj  čovečanstva

Vremenska prognoza 20. oktobar 2024.

Ujutru će biti uslova i za slab mraz, uglavnom južnije od Save i Dunava. Temeprautra od 0 do 10 stepeni, a najviša dnevna od 16 do 19.

Pogledaj sve vesti

pretraži sajt

Zapratite nas na fejsbuku

redakcija@infopress.rs

Marketing@infopress.rs

VRATITE SE NA POČETAK STRANE
angle-double-up