Koliko su prodavnice i apoteke snabdevene zavisi od toga koliko nečega želite da kupite, ali i od toga da li se informišete uživo ili na društvenim mrežama. Zbog straha od nestašica, mnogi su počeli da prave zalihe. Pre svega sredstava za dezinfekciju.
Sreću da se nađu na pravom mestu u pravo vreme proteklih dana nemaju svi. Apel nadležnih da se lična higijena podigne na najviši nivo shvaćen je ozbiljno pa pojedini proizvodi planu čim se pojave na rafovima. Zbog povećane potražnje, na njih se čeka i po nekoliko dana.
“Najveća je potražnja za dezinfekcionim sredstvima – za asepsolima, gelovima za suvo pranje ruku, sapunima, vitaminima i mineralima, sve ono što utiče na poboljšanje imunog sistema”, navodi Marija Ninić iz Apotekarske ustanove “Lili”.
Ipak, apel da se ne prave zalihe, posebno ne hrane, mnogi izgleda nisu poslušali jer se u prodavnicama širom Srbije kupuje na veliko.
“Bukalno ide sve. Sapuni idu nenormalno mnogo, vlažne maramice, tečni sapuni i te osnovne namirnice – pirinač, pasulj, šećer. Brašno ubedljivo najviše ide, ulje isto tako”, kaže prodavačica Ljiljana Spasić.
“Prodavnice neće biti opustošene”
A strah da zbog koronavirusa ne dođe do nestašica, u mnogim marketima svakodnevno prazni pojedine rafove. Uprkos tome, nadležni ističu da ne postoji opasnost da se prodavnice opustoše kao u Italiji.
“Ja sam primetio da je snabdevenost jako dobra u mojoj samoposluzi. Nestašica vode bude na par sati i onda se pojavi nova količina, što znači da je stabilno snabdevanje i uprkos uvećanoj potrošnji nekih proizvoda dovoljan je izbor prozivoda i dovoljna količina”, kaže Denis Perinčić iz Republičke unije potrošača.
Najviše se prodaju proizvodi domaćeg porekla
Žarko Malinović iz Privredne komore Srbije Kaže da su se najviše kupovali prozivodi domaćeg porekla. Njih ima dovoljno, pa nema potrebe da se prave zalihe, kaže Malinović.
“Isti slučaj je i sa papirnom galanterijom – takođe je u 90 odsto slučajeva domaće proizvodnje. Ono što postoji kao problem su sredstva za dezinfekciju koja se trudimo da što pre budu distribuirana i dostavljena potrošačima”, kaže Žarko Malinović.
Navike potrošača za vreme koronavirusa svuda u svetu gotovo su iste. U Italiji, Nemačkoj, Hrvatskoj, najpre su pokupovane maske i antibakterijska sredstva dok je u Kanadi, Australiji i Americi pomama i za toalet papirom.
Nadležni pozivaju građane da, ukoliko primete više cene nekih proizvoda, to odmah prijave, kako bi se sankcionisali trgovci koji koriste situaciju da što više zarade.