Deonica auto-puta “Miloš Veliki” od Preljine do Pakovraća nedavno je otvorena, a da je sve besprekorno na ovom potezu dugom 11,3 kilometra, koji će rasteretiti Čačak i mnogima skratiti vožnju ka zapadnoj Srbiji, Crnoj Gori i Bosni, uverila se i ekipa “Blica”.
Kao po pisti za samo sedam minuta zaobišli smo prvo naplatnu rampu Preljina na kojoj smo dugo gledali gužve, zaobišli smo i Čačak i nekoliko semafora u ovom gradu, na kojima se u špici znalo čekati i po sat vremena. Vozeći novom deonicom od nepunih 12 kilometara značajno smo skratili put ka Zlatiboru, Požegi, Crnoj Gori, Bosni, ali i Arilju, Ivanjici… Računica kaže da smo neku prosečnu vožnju na putu od Beograda do Zlatibora skratili za 40 minuta.
– Ovih 11,5 kilometara nisu običnih 11 i po kilometara. Oni će ubrzati tranzitni saobraćaj kroz Čačak za 45 minuta. Svi koji budu išli ka Užicu, ali i dalje ka Crnoj Gori, istočnoj Bosni, te Novom Pazaru, više ne moraju da idu kroz Čačak, već mogu proći ovim novim auto putem, i to za svega pet do 7 minuta – kaže za “Blic” Tomislav Momirović, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, govoreći o benefitima nove deonice na Koridoru 11.
Na polovini deonice je Tunel Trbušani. Pred ulazak u njega ugrađene su kamere, senzori za video-nadzor, tunel je i više nego osvetljen. Dužine je 280 metara, a u iskopima je odveženo 300.000 kubika zemlje.
– Ugrađeno je 948 šipova i 31.000 kubnih metara betona – kaže nam inženjer Marjan Jerbić. Dodaje i da je na ovom delu najduži most preko pruge, dužine 474 metra na kom je izvedeno 12 šipova, 37 plitkih temelja, 312 montažnih nosača…
– Cela ova deonica je jako komplikovana za gradnju, više od 40 odsto čine tuneli i mostovi. Samo na teritoriji katastarske opštine Čačak mi smo eksproprijatisali 3.600 katastarskih parcela. Ostalo je još devetoro ljudi koji smatraju da su oštećeni i koji su pravdu potražili na sudu – dodaje ministar.
O dinamici radova govori činjenica da je u aprilu 2021. fizička realizacija deonice od petlje Preljina do petlje Pakovraće bila 5 odsto, a da je ista u decembru 2021. iznosila 98 odsto. Više od 1.200 domaćih i kineskih radnika radilo je na ovoj deonici u tri smene.
Na jedanaestom kilometru od Preljine prema Zlatiboru je nova naplatna stanica Pakovraće. Ima šest traka za prolaz vozila u oba pravca. Cena putarine je ostala ista i iznosi 430 dinara.
A, čim se prođe naplatna rampa nailazi se na Ovčarsko – Kablarsku klisuru i u tom momentu i na tom mestu shvatate zapravo koliko ste brzo zaobišli Čačak i koliko ste brzo došli od Preljine do klisure.
I upravo kod naplatne rampe Pakovraće sada se nastavljaju novi radovi – gradnja još 20 kilometara auto puta prema Požegi, te tunela Laz (dužine 2.850 metara) i tunela Munjino brdo dužine 2.740 metara.
Ugovoreni rok za završetak kompletne deonice je jul 2023. godine.
Gradnja auto-puta Preljina – Požega na Koridoru 11, čija je obilaznica oko Čačka značajan deo, ukupne je dužine, inače 30,9 kilometara dok je vrednost radova 450 miliona evra.
Glavni izvođač je kineska kompanija CRBC.