Potpredsednica Vlade Srbije i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, prof. dr Zorana Mihajlović, čestitala je svim radnicima železnice 15. septembar, Dan železničara, i 135. rođendan železnice u Srbiji.
“U svojoj drugoj istoriji ne pamti se ovako snažna modernizacije železnice u Srbiji još od gradnja prvih pruga pre više od jednog veka. Godinama zapuštena, zanemarena, ostavljena da propadne železnica se danas budi i razvija sa jasnim ciljem: da se vrati tamo gde joj je i mesto, a to u život naših građana i naše privrede”, navela je Mihajlovićeva.
Ona je dodala da su železnice u prethodnom periodu prošle krupne reforme bez kojih nije bio moguć dalji napredak, kao i da su ulaganja Vlade Srbije u železnicu premašila 4 milijarde evra.
“Razvoj železnice u srpskoj istoriji uvek je bio simbol napretka čitave države i društva. Zatekli smo stare i zapuštene pruge, vozove koji su vozili 10, 20 ili 30 km na sat, neuređene stanice i ono što je najgore, izgubljeno poverenje građana, privrede pa i države. Sve to menjamo i još puno posla je pred nama”, istakla je Mihajlovićeva.
Ona je naglasila da Srbija danas prvi put gradi brzu prugu kroz od Beograda do Budimpešte za brzine vozova do 200 km/sat, da je u prethodnih pet godina obnovljeno 515 km pruga na kojima vozovi dana saobraćaju brzinama od 100 kilometara na sat.
“Do kraja naredne godine obnovićemo oko 800 km regionalnih pruga, od kojih je na mnogima železnički saobraćaj godinama i decenijama bio obustavljen. Kupili smo 48 novih putničkih vozova, nove lokomotive za kargo saobraćaj, sve nakon decenija u kojima nije nabavljen nijedan vagon, nijedna lokomotiva”, istakla je Mihajlovićeva.
Potpredsednica Mihajlović ističe da je cilj vraćanje poverenja građana i privrede u železnicu, da nam vozovi budu savremeni, stanice čiste i uredne i da srpske pruge ponovo budu deo mreže razvijenih evropskih saobraćajnica.
“Ali ništa od toga nećemo uspeti ukoliko svaki radnik železnice ne da svoj maksimum. Železničari to znaju, prepoznaju naš napor i zato sam uverena da će svojim profesionalnim, predanim, odgovornim i stručnim izvršavanjem zadataka, kao i ljubavlju prema železnici kao što su to uvek i činili, dati svoj doprinos. Godine pred nama biće na čast i ugled železnici, na čast i ugled Srbije.”
“Čestitam Dan železničara i 135. rođendan srpskih železnica svima koji su nekada svojim znojem gradili pruge, koji su radili za železnicu, čestitam i svim mladim ljudima koji danas deo železnice. I pozivam mlade ljude da se školuju i na saobraćajnim fakultetima jer su nam stručnjaci potrebni kako bi železnica, u koju država ulaže milijarde evra zauzela mesto koje joj pripada”, navela je Mihajlovićeva.
Dan železnice se slavi 15. septembra kada je 1884. godine uspostavljen redovan putnički železnički saobraćaj između Beograda i Niša na prvoj pruzi u Srbiji. Izgradnja ovog „gvozdenog puta“ pokrenula tada razvoj čitave Srbije.
Knjaz Milan Obrenović tri godine ranije, 3. jula 1881. srebrnim budakom udario je temelj srpskim državnim železnicama na mestu ispod današnjeg mosta Gazela. Nedugo potom Srbija je postala glavna železnička saobraćajnica između severa i juga Evrope.