“Logično bi bilo da približavanje distribucije krajnjem kupcu i podrška Amazona direktnim prisustvom donese pogodnosti za krajnje kupce, olakša uslove, moguće i smanji troškove dostave”, kažu naši sagovornici.
Posle čitave zbrke koja je onomad nastala kada je ukinuta besplatna dostava i određena minimalna cena za isporuku paketa preko kineskog trgovca, vest da je jedan drugi online gigant zainteresovan za Balkan, obradovala je mnoge. Međutim, koliko je Srbija daleko od tog posla, i šta bi zapravo dolazak Amazona na ove prostore značio za naše građane, proveravali smo u resornom ministarstvu.
Podsetimo, danima region piše o tome kako je najveći svetski internet trgovac stigao u Hrvatsku. Ispostavilo se da Amazon nije baš došao u klasičnom smislu, jer nije izgradio svoj logistički centar niti otvorio lokalnu onlajn prodavnicu sa “.hr” domenom, ali je kompanija potvrdila da je sklopila partnerstvo sa Hrvatskom poštom, što bi moglo značajno da olakša, ubrza i pojeftini dostavu pošiljki. Ne i obavezno.
Kako bi centar u komšiliku mogao da postane središte distribucije Amazonovih proizvoda u celom regionu, da li mogu od toga potrošači u Srbiji da imaju korist?
– Amazon nije došao u Hrvatsku, ali jeste sklopio ugovor s tamošnjom Poštom, što će omogućiti bržu i lakšu dostavu njihovih paketa. Proizvodi Amazona su stanovnicima Hrvatske dostupni već godinama, ali su se do sada dostavljali iz Amazonovog distributivnog centra u Nemačkoj – pojašnjavaju iz Ministarstva turizma i telekomunikacija.
Zbog nedostatka zvaničnih i preciznih informacija u ovom trenutku, zaista je teško unapred reći da li će biti koristi za potrošače i u Srbiji, naglašavaju nam.
– U svakom slučaju dolazak tako renomiranog globalnog lidera u e-komerc industriji poput Amazona u naš region zaista je pozitivna vest – ocenjuju dalje u ministarstvu.
Iako iz Amazona nisu želeli da otkriju da li planiraju da otvore i lokalnu prodavnicu na adresi Amazon.hr, što je verovatno na dugoročnom planu, ovo partnerstvo moglo bi da znači nešto jeftinije poštarine za sve hrvatske i regionalne kupce.
– Ovo je svakako veliki podsticaj i za sve trgovce u Srbiji i Hrvatskoj, kao i za celokupnu logističku infrastrukturu u region koja je neophodna za dalji razvoj. Logično bi bilo da približavanje distribucije krajnjem kupcu i podrška Amazona direktnim prisustvom donese pogodnosti za krajnje kupce, olakša uslove, moguće i smanji troškove dostave za područje Hrvatske, odnosno i druga područja koja koje će Amazon iz Hrvatske pokrivati – rekli su nam iz Ministarstva za telekomunikacije.
Poznato je od ranije da naša zemlja radi na doveđenju najvećih svetskih e trgovaca, pa je svojevremeno najavljivana i Alabiba. Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija, podsećaju, preduzima sve korake u cilju razvoja e-komerc tržišta, podizanja standarda i nivoa razvijenosti, a čime se olakšava i ubrzava dolazak stranih giganata poput Alibabe na domaće e-komerc tržište.
amazon. hr ili amazon.rs, šta bi to značilo za nas?
Činjenica je da je tržište Balkana još malo za jednog giganta poput Amazona. Koliko god bi to bio podstreh razvoju online trgovine, pitanje je kako bi se prilagodile male prodavnice. Svedočili smo primeru šopinga za Black Friday u Srbiji – još nismo navikli da je bezbednije, lakše, brže i jeftinije kupovati online putem.
Put kojim Amazon ide, trebalo bi gledati i na osnovu drugih zemalja, odnosno načina na koji se širi.
– Regitracija, ili otvaranje tog tipa, značila bi mnogo toga, iz dosta reputacionih ali i konkretnih pogodnosti približavanju potrošačima (na primer, pretpostavka je da bi omogućila isporuku u zemlju, obzirom da trenutno mnogi od prodavaca na Amazonu ne daju mogućnost isporuke za Srbiju) – kažu naši sagovornici.
– Treba ipak imati u vidu da registrovanje lokalne platforme za gigante poput Amazona zahteva da je lokalno tržište dovoljno veliko i razvijeno. Ilustracije radi samo, Amazon je tek u martu ove godine otvorio Amazon Holandiju, a tek u prethodnim nedeljama Amazon Švedsku – napominju za naš portal u Ministarstvu.