Samo od 25. do 31. januara saobraćajni policajci isključili su iz saobraćaja čak 38 vozača zbog nasilničke vožnje i 40 vozača zbog upravljanja vozilom pod dejstvom psihoaktivnih supstanci.
Da li je za pijane i drogirane vozače zaista “savršena” kazna da, kada ih jednom uhvate u stanju katastrofalne opijenosti, više nikada ne vide svoj automobil? Zdrav razum kaže da bi, jer, zašto bi iko imao milosti prema nekome ko svesno seda za volan u stanju koje svakog trenutka može da dovede do tragedije.
Isto važi i za onoga ko gradom jurca tolikom brzinom, pa ga prevare zakoni fizike i odjednom više nije na kolovozu, nego na trotoaru. Da li i on zaslužuje da njegov automobil ode na doboš?
U vezi sa izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja, pitanja smo uputili MUP-u i Ministarstvu saobraćaja, kao i Agenciji za bezbednost saobraćaja. Kako su nam saopštili iz Ministarstva saobraćaja, reč je o zakonu koji je u nadležnosti MUP. Međutim, kako otkrivaju u Agencijiza bezbednost, za ovaj zakon formirana je radna grupa.
– Formirana je radna grupa koja radi na izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja. Članovi radne grupe uzimaju u obzir celokupno stanje sistema bezbednosti saobraćaja kako bi zakonske odredbe usmerili ka unapređenju celokupnog sistema bezbednosti saobraćaja, a u skladu sa ostalim zakonskim rešenjima na teritoriji Republike Srbije. Kada je reč o navedenim rizičnim ponašanjima u saobraćaju Agencija za bezbednost saobraćaja će podržati adekvatnu kaznenu politiku koja je usmerena ka demotivisanju ponašanja u saobraćaju kojima se svesno ugrožava bezbednosti svih učesnika – kazali su nam u Agenciji za bezbednost saobraćaja.
Nije najjasnije da li to podrazumeva i oduzimanje vozila, ali o tome se ozbiljno razmišljalo i ranije. Međutim, to je osetljivo pitanje imovine. Kazna je kazna – meri se kaznenim bodovima, zatvorom, novcem, a imovina je svetinja i oduzima se tek kada iz nje može da se naplati nagomilani dug.
Sada imamo novi povod, policija je rešila da ove godine ozbiljno pročešlja pijane i drogirane vozače, pa su alkometri i laboratorije radile punom parom, i – imali su šta da vide.
Samo od 25. do 31. januara saobraćajni policajci isključili su iz saobraćaja čak 38 vozača zbog nasilničke vožnje i 40 vozača zbog upravljanja vozilom pod dejstvom psihoaktivnih supstanci.
Da li treba ponovo da nam se dogodi tragedija koja će neku porodicu zaviti u crno? Da li neko dete treba da doživi da mu zbog nečijeg suludog pijanstva kažu “Tata više nikad neće doći”. Saobraćajne nezgode normalno da će se još događati i tragedije će se nizati. Ali, postoje situacije u kojima nesreća nije samo splet nesrećnih okolnosti, već, pre svega direktna posledica nečijeg sumanutog ponašanja, potpunog odsustva odgovornosti, pa i poriva za divljnanjem.
Postoje indicije da policija zaista ozbiljno razmatra ideju da se u slučaju nasilničke vožnje definitivno oduzimaju vozila, ali i pooštri kaznena politika. Možda još negativnih bodova, duža robija, veći udar po džepu…
Direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović smatra da je mera oduzimanja vozila i te kako pravno moguća.
– Zakon o prekršajima izričito određuje da predmet koji je upotrebljen za izvršenje prekršaja može se oduzeti od učinioca, a vlasnik predmeta ima pravo da od učinioca potražuje naknadu štete – izjavio je nedavno za medije.
On je podsetio i da takva mera odavno postoji u oblasti javnog prevoza putnika, gde je za taksiranje bez dozvole predviđeno obavezno trajno oduzimanje vozila.
Zakon, inače, precizno definiše nasilniču vožnju i jasno je da u tim slučajima vozač svesno ulazi u “crvenu” zonu, gde su ljudski životi na kocki.
To su ove četiri situacije:
– Kada vozač dva ili više puta prođe kroz crveno svetlo i ako između dva uzastopna prolaska nije prošlo više od 10 minuta,
– kada vozač pretiče kolone vozila preko pune linije
– kada vozač na putu u naselju vozi brzinom koja je za više od 90 kilometara na sat veća od dozvoljene, odnosno van naselja brzinom koja je za više od 100 kilometara na sat veća od dozvoljene
– kada vozač upravlja vozilom u stanju potpune alkoholisanosti, sa više od dva promila
Kada se desi udar, obično su posledice teške. Strada i po nekoliko ljudi. Tela ostaju zarobljena u olupini. Vinovnik tragedije, nasilni vozač, u polusvesnom stanju nakon adrenalinskog šoka, dejstva alkohola i droge, izlazi napolje i tek tada postaje svestan svog postupka.
Bilo je mnogo takvih situacija. Setimo se Ibarske magistrale 2019. i pogibije četvoro mladih. Ili, Zemuna prošle godine i sudara autobusa koji je izazvao sumanuti vozač. Kako nam je počela Nova Godina? Tragedijom u Nišu, kada su stradala dva nedužna pešaka, kada je telo jednog dečaka letelo preko ograde sa smrtonosim povredama, samo zato što se našlo na putanji pomahnitalog automobila, čiji vozač je besomučno pritiskao papučicu gasa.