Juče je bio Međunarodni dan potrošača. Epidemija i kriza u Ukrajini uticali su na promenu njihovih prioriteta. Lanac snabdevanja kod nas dobro funkcioniše, a u ovom trenutku to je ključna tema, kažu stručnjaci.
Cene i dobro popunjeni rafovi prehrambenim proizvodima jesu ono što zanima kupce.
“Korona i događaji koji su usledili prinudili su nas da intervenišemo i u smislu zaštite potrošača uvođenjem uredbi koje su ograničavale cene osnovnih životnih namirnica, cene hleba i u poslednje vreme na cene naftnih derivata”, kaže Uroš Kandić, državni sekretar u Ministarstvu trgovine.
Nema razloga za povećanu kupovinu, kažu u Privrednoj komori Srbije.
“Fokus je da proizvodi budu dostupni i da proizvodi budu na policama. Sve ostalo je postalo manje važno uključujući i cene proizvoda, kao i način na koji su oni upakovani i izloženi. Nažalost, fokus potrošača je da radnje budu dobro snabdevene”, navodi Žarko Malinović iz Privredne komore Srbije.
“Iz potrošačkog ugla ja bih posebno pozvao potrošače i ukazao na potrebu potrošačke solidarnosti. Jer ukoliko mi danas kupimo nešto što nećemo potrošiti, ostaće neko bez te hrane ili tog proizvoda ili leka sutra”, poručuje Petar Bogosavljević iz Pokreta potrošača Beograda.
Potrošač ima pravo i na bezbednost, da bude informisan, da ima pravo izbora i pravo da bude saslušan. Koliko o tome znaju, mogu da provere u e-kiosku koji je postavilo Ministarstvo trgovine. Uskoro će se takvi digitalni servisi pojaviti i u ostalim gradovima. Ministarstvo privrede je na prvoj sednici Vladinog Saveta za kvalitet predstavilo program subvencionisanja kvaliteta proizvoda, za šta je opredeljeno 50 miliona dinara.
“Subvencionisaćemo 40 do 60 odsto certifikacije proizvoda, sistema menadžmenta, uvođenja novih standarda. To nisu samo benefiti na strani naših privrednika, već imamo i ono što ste vi napomenuli sa druge strane zadovoljstvo naših potrošača”, naglašava Milan Ljušić, državni sekretar u Ministarstvu privrede.
Ovogodišnji Dan prava potrošača, inače, obeležava se u znaku e-trgovine. U prošloj godini kupovina preko interneta povećana je za čak 70 odsto, a ukupan obrt na tom tržištu je dostigao 55 milijardi dinara.