Automobili i druga prevozna sredstva su jedan od glavnih zagađivača vazduha. Prema podacima Ujedinjenih nacija, automobili u zagađenju učestvuju i do 75 odsto. Kod nas su najveći problem vozila bez katalizatora. Potrebne su hitne mere kako bi se zagađenje smanjilo, kažu stručnjaci.
Automobili ispuštaju ugljenikove okside, azotne okside, sumpor-diokside i druge štetne materije poput čađi, pepela, teških metala.
Najveće zagađenje dolazi iz automobila kojima su skinuti sistemi za prečišćavanje izduvnih gasova. To su polovna vozila evro 3 i evro 4, čiji novi sistem za prečišćavanje košta više od samog vozila.
Na to se vlasnici automobila odlučuju da bi auto išao bolje i trošio manje. Kod nas majstori najčešće katalizatore skidaju i prodaju ih za 50 evra zbog platine ugrađene u njih.
Autombil potom kompjuterski reprogramiraju pa katalizator uopšte i ne postoji. Zagađenje je posle toga direktno. Stručnjaci kažu da preko 65 odsto, naročito dizel vozila, nema katalizator.
„I dalje se uvozi veliki broj automobila kojima je životni vek na kraju. Imate podatak da je samo u prvoj polovini ove godine uvezeno 50.000 vozila ušlo za prvih pet meseci, a negde preko 65.000 za prvu polovinu godine“, rekao je Miloš Petrović iz Udruženja uvoznika automobila i delova.
Kod nas trenutno ne postoji na tehničkim pregledima rigorozna kontrola izduvnih gasova. Sve je odloženo za 2021. godinu, kada će samo oni koji ispune te kriterijume biti tehnički ispravni.
„Treba izvršiti razvrstavanje u odnosu na emsiju izduvnih gasova, znači ne možete tretirati isto dizelaša starog 30 godina i benzinca od tri godine. Prosto treba da postoje pogodnosti za one koji manje zagađuju životnu sredinu, vazduh, kako u kretanju određenim zonama grada tako i u pogledu parkiranja, u pogledu registracije i ostalih dažbina”, Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.
U okruženju, na primer u BiH, borba protiv zagađenja je već počela. Automobili imaju nalepnice sa oznakama kojoj emisiji izduvnih gasova pripadaju. Pa tako, ako je zagađenost veća od dozvoljene, moraju da parkiraju svoja vozila izvan grada.
U svetu je slično. U Pariz se ne može sa evro 3 standardom, a u Nemačke gradove mogu samo evro 5 i evro 6 vozila. Ima i sistema gde se ulaz u grad naplaćuje kao u Milanu, a u Londonu svako dostavno vozilo, ako nije električno, plaća ulaz 100 funti.