Deonica auto-puta Podgorica-Mateševo neće biti završena ni u drugom produženom roku do 30. septembra ove godine, potvrđeno je “Vijestima” iz Ministarstva saobraćaja i pomorstva. To je ozvaničio i premijer Duško Marković, ukazujući na okolnosti zbog koronavirusa i to što su radovi oslonjeni na domaću operativu, a izvođaču fali oko 800 radnika.
Prvobitni rok završetka deonice Podgorica-Mateševo od 42 kilometra trebalo je da bude 11. maj 2019. godine, ali je produžen za 17 meseci. Razlozi kašnjenja bili su nedovoljna tehnička pripremljenost projekta kao i veliki broj neugovorenih radova poput petlje “Smokovac”, elektro i vodovodne mreže i nekoliko pristupnih puteva.
Sadašnji razlozi za kašnjenje su posledice pandemije koronavirusa, a novi rok mogao bi biti do leta naredne godine.
Ministarstvo saobraćaja kaže da je procenat izvedenih zemljanih radova na otvorenoj trasi oko 90 odsto.
“S obzirom na otežano funkcionisanje, otežano snabdijevanje materijalom i opremom, nedostatak radne snage, treba očekivati da je dinamika izvođenja radova u ovoj godini bude znatno slabija od planirane, što može imati i svoj odraz u krajnjem roku realizacije, a što će biti tretirano u skladu sa relevantnim ugovornim procedurama”, navedeno je iz Ministarstva saobraćaja na pitanje da li će ova denica auto-puta biti završena u novom roku do kraja septembra.
Procena kad će se završiti radovi
Generalni direktor Direktorata za državni budžet u Ministarstvu finansija Bojan Paunović rekao je deonica auto-puta neće biti završena ni u novom roku.
“Ono što je jasno je da se očekuje određeno odlaganje zbog postojećih okolnosti, tako da će završetak auto-puta biti tokom sledeće godine, verovatno u prvoj polovini”, kazao je Paunović.
On je potvrdio i da prva rata za otplatu ove dionice pristiže na naplatu u julu naredne godine. Prvobitno je bilo planirano da deonica auto-puta bude završena dve godine pre početka otplate, kako bi se u tom periodu završio tehnički prijem, ali i ostvario deo prihoda kroz naplatu putarine.
Sada će prva rata za naplatu od 33,7 miliona dolara, uvećana za kamatu, u najboljem slučaju doći na naplatu istovremeno kada se radovi budu završavali. Druga rata u istom iznosu dolazi na naplatu krajem naredne godine.
Narednih 14 godina, koliko će trajati otplata ovog kredita čija osnovica iznosi 944 miliona dolara, godišnja rata sa kamatom iznosiće oko 80 miliona evra, ukoliko se zadrži postojeći kurs.
Od naplate putarine, prema ranijim procjenama, može se godišnje očekivati do 20 odsto ovog iznosa.
Još nije doneta odluka o tome ko će upravljati ovom deonicom auto-puta kada bude završena njena izgradnja i okončan tehnički prijem, odnosno da li će njome upravljati državna kompanija “Monteput” ili će biti data nekoj privatnoj kompaniji kroz koncesiju ili privatno-javno partnerstvo a koja bi gradila narednu deonicu.