UŽICE – Opšte poskupljenje uticalo je i na građane Užica, a prevashodni udar na kućni budžet predstavljaju cene osnovnih potrepština. Kupci traže načina da ne opterete svoj novčanik previše, dok se trgovci trude da izađu u susret mušterijama, ali i da opravdaju smisao posla kojim se bave.
Violeta i Maja Joksimović nedavno su otvorile trgovinsku radnju, a u početku suočile su se sa sumnjama poslovnih saradnika.
„Jedan pekar me je upitao: Dete, imaš li ti šta drugo da radiš? Gde u ovom trenutku otvaraš prodavnicu? Da li si svesna šta se dešava sa cenama?“, kroz smeh kaže Maja.
Violeta, koja iza sebe ima višegodišnje iskustvo u trgovini, smatra da se opšte poskupljenje pre svega odrazilo na kupce sa niskim primanjima.
„Narod najviše reaguje na poskupljenje osnovnih namirnica. Hleb, cene brašne, ulje, šećer, so… A prema nekom iskustvu, rekla bih da je to možda i najviše poskupelo u skorijem periodu“, rekla je Violeta.
Povećavanje cene nekog proizvoda u marketu zavisi od nabavne cene, na koju opet utiču razni faktori kako na lokalnom, tako na globalnom nivou.
„Potrošači ne razumeju da se u načinu rada maloprodajnih objekata ništa ne menja. Marža nam ostaje ista, ne dobijamo ništa povećanjem cena. Mi je povećavamo zato što je nama ulazna cena veća, a to je glavni razlog poskupljenja“, objašnjava Maja.
Poseban problem za trgovce su iznenadna poskupljenja.
„Npr. suva kajsija je za Badnji dan doživela vrtoglav porast cene od oko 30 posto za jedan dan. Nabavljali smo je svakodnevno, a razlika u ulaznoj ceni koju smo imali 5. i 6. januara je oko 30 posto“, dodaje Maja.
Violeta i Maja kažu da je teško biti konkurentan kada ste novi u ovom poslu, ali dodaju da su uspele da za kratko vreme stvore stabilnu bazu svojih potrošača.