Uzbrdo, nizbrdo, po snegu i ledu – kako voziti u zimskim uslovima i sačuvati sebe i druge

Uzbrdo, nizbrdo, po snegu i ledu – kako voziti u zimskim uslovima i sačuvati sebe i druge

13/01/2022

Autor: 

Info Press

Izvor: RTS

Foto: Kurir

Vožnja automobila prilikom velikih minusa, tokom zime, pogotovo ako i snega ima na kolovozu, može se smatrati opasnom. Na putu pokrivenom ledom lako može da se izgubi kontrola i pri veoma malim brzinama. Jasmina Bončić, instruktorka vožnje iz Auto-škole “Desetka plus” i Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja kažu za RTS da bi na prvom mestu trebalo da se vozi sporije i pažljivije i da bi sve reakcije trebalo da budu lagane i planirane. Savetuju da se duplira rastojanje između vozila, jer samo tako auto može da se zaustavi na vreme.

Da bi kočenje bilo bezbedno, morate da procenite razdaljinu koja vam je za to potrebna. Jasmina Bončić navodi za Jutarnji program RTS-a da tu nema preteranog kočenja, već da se koči motorom u kombinaciji sa blagim pritiskanjem pedale nožne kočnice. 

Objašnjava da se koči postepeno kako bi se izbegla blokada točkova. Ako točkovi blokiraju, kaže, vozilo proklizava i gubi se kontrola. Tada treba otpustiti kočnicu, zatim postepeno zakočiti, a istovremeno kočiti motorom – preći u manji stepen prenosa, odnosno prebaciti menjač u nižu brzinu.

Na nizbrdici nikako ne treba juriti, već kočiti lagano, nežnim spušatanjem i podizanjem stopala s kočnice. Za razliku od vožnje uzbrdo, nizbrdo se uvek vozi u nižem stepenu prenosa nego po suvom vremenu. 

Objašnjava da se uzbrdo ide blagim gasom.

“I kad se doda određena količina gasa, to je vrlo mala količina gasa, ide se kontinuirano uzbrdo. Što više dodajemo gas, veća je mogućnost da će automobil proklizati. Sa druge strane, ako nema gasa, automobil će stati, tako da se količina gasa na uzbrdici daje po osećaju”, objašnjava gošća Jutarnjeg programa

Da bi se sprečilo proklizavanje, treba krenuti lagano i postepeno ubrzavati. Ako točkovi proklizaju, ili se auto zaglavi u snegu, treba krenuti iz druge brzine jer se tako smanjuje sila koja deluje na točkove i povećava pogonska snaga.

Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja navodi da ne postoji stručnjak na svetu koji će vam reći koja je prilagođena brzina za led, odnosno kojom brzinom bi trebalo da se  naiđe na led da bi se vozilo održalo pod kontrolom.

Dodaje i da niko od vozača ne može da predvidi gde će se pojaviti led, te da putari ne smeju da dozvole iznenadnu pojavu leda.

“Kad biste vi imali natpis – pazite ovde je led i da taj natpis bude uočljiv sa 100 metara, ja bih onda mogao da shvatim da eventualno postoji odgovornost vozača. Ali kada vozač prosto to ne zna i nema razloga da čeka onda odgovornost vozača može postojati, ali svakako je to odgovornost upravljača puta”, navodi Okanović.

Na pitanje šta ako se zaglavimo u snegu i kako se izvući iz njega, Jasmina Bončić navodi da je najbolje rešenje pozvati šlep-službu jer većim manervisanjem automobil sve dublje i dublje tone.

“Prvo treba očistiti sneg koji je zatrpao naše vozilo, zatim se ugreje automobil i onda polako imamo to lagano pokretanje vozila. Ne smemo brzo da pustimo kvačilo, ne smemo naglo da dodajemo gas jer što ga više dodajemo sve se više ukopavamo. Ukoliko dođe do zaglavljivanja, ono što bih ja preporučila jer je tako najbezbednije je da pozovete šlep-službu koja se bavi tim poslom da izvuče automobil jer većim manervisanjem sve dublje i dublje tone automobil”, objašnjava Bončićeva.

Ističe da je jako bitno da na početku sezone svi vozači stave zimske pneumatike. 

“To je na prvom mestu, to je broj jedan u svemu da bismo sebe zaštitili od udesa, proklizavanja…”, zaključila je gošća Jutarnjeg programa.

Upitan koliko su češće nesreće u zimskom periodu, kada ima snega na putevima, ili kada se formira ledena ploča, Damir Okanović navodi da su češće saobaćajne nezgode sa materijalnom štetom kada nema povređenih, ali da se dešavaju i teške saobraćajne nezgode.

Navodi da su ovih dana imali mnogo poziva građana koji su se žalili da su ulice okovane ledom.

“Juče su nam se mnogi javljali da su ulice okovane ledom, da uprkos tome što imaju zimske gume gube kontrolu nad vozilom. Bilo je situacija da se ljudi ne kreću, drže nogu na kočnici, ali vozilo i dalje klizi i oni gube kontrolu. Zato mislim da je krajnje vreme da se sada posvetimo i tim ulicama nižeg ranga i da se omogući bezbedno odvijanje saobraćaja na svim saobraćajnicama”, smatra gost Jutarnjeg programa.

Ističe da led nije dozvoljen na ulicama.

“Ja moram da podsetim upravljače puta, odnosno putare da je njihova osnovna dužnost da održavaju puteve na način da se na njima može bezbedno odvijati saobraćaj. Dakle, generalno led nije dozvoljen na putevima. Klizav kolovoz je nepropisno stanje puta. U većim gradovima činjenica je da se akcenat stavlja na ulice tzv. prvog prioriteta, međutim, sneg ne pada već duže vreme, ali ne vidimo, bar što se tiče grada Beograda, da je sada pažnja posvećena ulicama drugog, a posebno trećeg prioriteta”, navodi Okanović. 

Na pitanje šta su najčešći uzroci saobraćajnih nezgoda i gde vozači najčešće greše, Okanović navodi da su to pogrešne odluke i pogrešni stavovi vozača.

“Pre svega ljudi razmišljaju da neće to njima da se desi, pričam o lošim situacijama u saobraćaju. Prvo treba da shvatimo da to može da se dogodi svakome i da niko nije automatski izolovan od te mogućnosti. Sa druge strane, kobna greška jeste da ljudi ne vezuju pojas. Dakle, ovo su sada situacije kad je mnogo veća šansa da neko prokliza na vašu stranu, da dođe do sudara, iako vi niste krivi. Međutim, uprkos tome, ljudi i dalje odbijaju da vežu pojas, pogotovo na zadnjim sedištima”, navodi Okanović.

Nažalost, dodaje on, tek 22 procenta ljudi na zadnjem sedištu se vezuje, a u tu statistiku ulaze i deca.

“Ako pričamo o odraslima, taj procenat je zanemarljiv. Moramo da shvatimo da, ukoliko nismo vezani na zadnjem sedištu, ne samo da ugrožavamo sebe, već ugrožavamo i onog ispred nas. U slučaju sudara naše telo bukvalno postaje projektil, to su ogromne sile i vi ne možete da se kontrolišete i da se držite rukama, niti išta zavisi od vas. Dešava se da oni sa zadnjeg sedišta ubiju one ispred sebe i zbog toga se ti ljudi zovu – ubice sa zadnjeg sedišta”, poručio je Okanović.  

,

Napišite komentar za ovaj članak

spisak dosadašnjih komentara za ovaj članak

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena * zvezdicom.
Info Press zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Komentare koji sadrže govor mržnje, uvrede i psovke, kao i komentare koji se ne odnose na vest, ne objavljujemo.
Spisak dosadašnjih komentara za članak "Uzbrdo, nizbrdo, po snegu i ledu – kako voziti u zimskim uslovima i sačuvati sebe i druge". 
Podelite vaše mišljenje sa nama. Pošaljite komentar klikom na dugme - napišite komentar.

Najnoviji oglasi

Izdaje se radionica za mehaničarske i limarsko-farbarske usluge u Čačku

Izdajem radionicu za mehaničarske usluge sa 4 dizalice u užem centru grada. Izdajem radionicu za limarsko- farbarske usluge sa komorom u užem centru grada. Informacije možete dobiti na: 062/162 1111

“VINOMANIJA” ZLATIBOR 27.07.2024.GODINE PREZENTACIJA HYUNDAI “TUCSTON” – TERASA I PLATO ISPRED HOTELA PALISAD

Pridružite nam se na Festivalu  “Vinomanija” na Zlatiboru 27. julai otkrite najnovi model Hyundai Tuscona iz 2024. godine

Izdaje se stan kod hotela “Morava” u Čačku

Izdajem stan stan u kvalitetnoj novogradnji kog hotela Morava u Čačku. Stan je kompletno namešten, površine 35 m2. Informacije možete dobiti na: 064/ 148 03 77 064 /510 78 33

BAVARIA TEAM ČAČAK I BAVARIA CENTAR PRELJINA – AMSS

Za sve naše klijente odobravamo posebne mesečne popuste i akcije kao i stalne popuste za penzionere, lica sa troje i više dece kao i za nezaposlena lica, popust 28%.

BAVARIA TEAM ČAČAK I BAVARIA CENTAR PRELJINA – AMSS

U našim poslovnicama u Bavaria centar Preljina i Bavaria Team Čačak, Vašu registraciju mozete platiti na više mesečnih rata putem čekova gradjana, putem administrativne zabrane.

Kliknite ovde za sve oglase

pročitaj još sličnih vesti

Tribina “Od indeksa do posla” na ASSZS u Užicu

Na Akademiji strukovnih studija Zapadna Srbija u Užicu, u saradnji sa Studentskim parlamentom, organizovana je tribina „Od indeksa do posla“. Na tribini realizovanoj u cilju osposobljavanja mladih za lakši ulazak na tržište rada,… […]

Medicinska škola u Čačku –najpreduzimljivija   škola  u Srbiji

Učenici Medicinske škole iz Čačka  posetili su Naučno tehnološki park kako bi se upoznali sa savremenom opremom, ali i sa poslovanjem startap kompanija . Ova obrazovna ustanova  nedavno je   proglašena za najpreduzimljiviju u… […]

Za 30 godina broj gradjana Čačka biće manji za 26 000

U Čačku će 2052. godini živeti 80 016 ljudi što je za 26 000 manje nego 2022 godine, a prosečna starost gradjana će biti 47, 3 godine, pokazuju rezultati projekcija stanovništva, koje je… […]

Grupa “Tina” posle 30 godina ponovo pred užičkom publikom

Posle 30 godina pred užičkom publikom ponovo će se okupiti i svirati članovi grupe Tina na koncertu pod nazivom “Ima ljubavi!”. Koncert je zakazan za 29. novembar, u 20 sati u sali užičkog… […]

FCD Saopštenje povodom Međunarodnog dana borbe protiv nasilja nad ženama

Fondacija Centar za demokratiju povodom Međunarodnog dana borbe protiv nasilja nad ženama poziva na hitnu i sveobuhvatnu akciju za eliminaciju svih oblika nasilja nad ženama i devojčicama. Prema poslednjim podacima Ujedinjenih nacija, svaka treća žena na svetu… […]

Kliknite ovde za sve vesti iz društva

pretraži sajt

Broj pregleda

Brojač
61

Pregleda do sada

Hvala što pratite naš portal.

najnovije vesti

Podelite objavu

Kliknite na znak plus

Podelite vest na društvenim mrežama.

Zapratite nas na fejsbuku

VRATITE SE NA POČETAK STRANE

Impresum  •  Marketing  •  Kontakt informacije  •  Uslovi korišćenja  •  Politika privatnosti  •  Deklaracija o kolačićima  •  Pristup podacima 

2024 © Info Press - Sva prava zadržana. Web design by Real Media Factory

Uzbrdo, nizbrdo, po snegu i ledu – kako voziti u zimskim uslovima i sačuvati sebe i druge

13/01/2022
Autor:
Info Press
Izvor: RTS
Foto: Kurir

Vožnja automobila prilikom velikih minusa, tokom zime, pogotovo ako i snega ima na kolovozu, može se smatrati opasnom. Na putu pokrivenom ledom lako može da se izgubi kontrola i pri veoma malim brzinama. Jasmina Bončić, instruktorka vožnje iz Auto-škole “Desetka plus” i Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja kažu za RTS da bi na prvom mestu trebalo da se vozi sporije i pažljivije i da bi sve reakcije trebalo da budu lagane i planirane. Savetuju da se duplira rastojanje između vozila, jer samo tako auto može da se zaustavi na vreme.

Da bi kočenje bilo bezbedno, morate da procenite razdaljinu koja vam je za to potrebna. Jasmina Bončić navodi za Jutarnji program RTS-a da tu nema preteranog kočenja, već da se koči motorom u kombinaciji sa blagim pritiskanjem pedale nožne kočnice. 

Objašnjava da se koči postepeno kako bi se izbegla blokada točkova. Ako točkovi blokiraju, kaže, vozilo proklizava i gubi se kontrola. Tada treba otpustiti kočnicu, zatim postepeno zakočiti, a istovremeno kočiti motorom – preći u manji stepen prenosa, odnosno prebaciti menjač u nižu brzinu.

Na nizbrdici nikako ne treba juriti, već kočiti lagano, nežnim spušatanjem i podizanjem stopala s kočnice. Za razliku od vožnje uzbrdo, nizbrdo se uvek vozi u nižem stepenu prenosa nego po suvom vremenu. 

Objašnjava da se uzbrdo ide blagim gasom.

“I kad se doda određena količina gasa, to je vrlo mala količina gasa, ide se kontinuirano uzbrdo. Što više dodajemo gas, veća je mogućnost da će automobil proklizati. Sa druge strane, ako nema gasa, automobil će stati, tako da se količina gasa na uzbrdici daje po osećaju”, objašnjava gošća Jutarnjeg programa

Da bi se sprečilo proklizavanje, treba krenuti lagano i postepeno ubrzavati. Ako točkovi proklizaju, ili se auto zaglavi u snegu, treba krenuti iz druge brzine jer se tako smanjuje sila koja deluje na točkove i povećava pogonska snaga.

Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja navodi da ne postoji stručnjak na svetu koji će vam reći koja je prilagođena brzina za led, odnosno kojom brzinom bi trebalo da se  naiđe na led da bi se vozilo održalo pod kontrolom.

Dodaje i da niko od vozača ne može da predvidi gde će se pojaviti led, te da putari ne smeju da dozvole iznenadnu pojavu leda.

“Kad biste vi imali natpis – pazite ovde je led i da taj natpis bude uočljiv sa 100 metara, ja bih onda mogao da shvatim da eventualno postoji odgovornost vozača. Ali kada vozač prosto to ne zna i nema razloga da čeka onda odgovornost vozača može postojati, ali svakako je to odgovornost upravljača puta”, navodi Okanović.

Na pitanje šta ako se zaglavimo u snegu i kako se izvući iz njega, Jasmina Bončić navodi da je najbolje rešenje pozvati šlep-službu jer većim manervisanjem automobil sve dublje i dublje tone.

“Prvo treba očistiti sneg koji je zatrpao naše vozilo, zatim se ugreje automobil i onda polako imamo to lagano pokretanje vozila. Ne smemo brzo da pustimo kvačilo, ne smemo naglo da dodajemo gas jer što ga više dodajemo sve se više ukopavamo. Ukoliko dođe do zaglavljivanja, ono što bih ja preporučila jer je tako najbezbednije je da pozovete šlep-službu koja se bavi tim poslom da izvuče automobil jer većim manervisanjem sve dublje i dublje tone automobil”, objašnjava Bončićeva.

Ističe da je jako bitno da na početku sezone svi vozači stave zimske pneumatike. 

“To je na prvom mestu, to je broj jedan u svemu da bismo sebe zaštitili od udesa, proklizavanja…”, zaključila je gošća Jutarnjeg programa.

Upitan koliko su češće nesreće u zimskom periodu, kada ima snega na putevima, ili kada se formira ledena ploča, Damir Okanović navodi da su češće saobaćajne nezgode sa materijalnom štetom kada nema povređenih, ali da se dešavaju i teške saobraćajne nezgode.

Navodi da su ovih dana imali mnogo poziva građana koji su se žalili da su ulice okovane ledom.

“Juče su nam se mnogi javljali da su ulice okovane ledom, da uprkos tome što imaju zimske gume gube kontrolu nad vozilom. Bilo je situacija da se ljudi ne kreću, drže nogu na kočnici, ali vozilo i dalje klizi i oni gube kontrolu. Zato mislim da je krajnje vreme da se sada posvetimo i tim ulicama nižeg ranga i da se omogući bezbedno odvijanje saobraćaja na svim saobraćajnicama”, smatra gost Jutarnjeg programa.

Ističe da led nije dozvoljen na ulicama.

“Ja moram da podsetim upravljače puta, odnosno putare da je njihova osnovna dužnost da održavaju puteve na način da se na njima može bezbedno odvijati saobraćaj. Dakle, generalno led nije dozvoljen na putevima. Klizav kolovoz je nepropisno stanje puta. U većim gradovima činjenica je da se akcenat stavlja na ulice tzv. prvog prioriteta, međutim, sneg ne pada već duže vreme, ali ne vidimo, bar što se tiče grada Beograda, da je sada pažnja posvećena ulicama drugog, a posebno trećeg prioriteta”, navodi Okanović. 

Na pitanje šta su najčešći uzroci saobraćajnih nezgoda i gde vozači najčešće greše, Okanović navodi da su to pogrešne odluke i pogrešni stavovi vozača.

“Pre svega ljudi razmišljaju da neće to njima da se desi, pričam o lošim situacijama u saobraćaju. Prvo treba da shvatimo da to može da se dogodi svakome i da niko nije automatski izolovan od te mogućnosti. Sa druge strane, kobna greška jeste da ljudi ne vezuju pojas. Dakle, ovo su sada situacije kad je mnogo veća šansa da neko prokliza na vašu stranu, da dođe do sudara, iako vi niste krivi. Međutim, uprkos tome, ljudi i dalje odbijaju da vežu pojas, pogotovo na zadnjim sedištima”, navodi Okanović.

Nažalost, dodaje on, tek 22 procenta ljudi na zadnjem sedištu se vezuje, a u tu statistiku ulaze i deca.

“Ako pričamo o odraslima, taj procenat je zanemarljiv. Moramo da shvatimo da, ukoliko nismo vezani na zadnjem sedištu, ne samo da ugrožavamo sebe, već ugrožavamo i onog ispred nas. U slučaju sudara naše telo bukvalno postaje projektil, to su ogromne sile i vi ne možete da se kontrolišete i da se držite rukama, niti išta zavisi od vas. Dešava se da oni sa zadnjeg sedišta ubiju one ispred sebe i zbog toga se ti ljudi zovu – ubice sa zadnjeg sedišta”, poručio je Okanović.  

Napiši komentar

komentari

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena * zvezdicom. Info Press zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara. Komentare koji sadrže govor mržnje, uvrede i psovke, kao i komentare koji se ne odnose na vest, ne objavljujemo.
Spisak dosadašnjih komentara za članak "Uzbrdo, nizbrdo, po snegu i ledu – kako voziti u zimskim uslovima i sačuvati sebe i druge". Podelite vaše mišljenje sa nama. Pošaljite komentar klikom na dugme - napišite komentar.

Najnoviji oglasi

Izdaje se radionica za mehaničarske i limarsko-farbarske usluge u Čačku

Izdajem radionicu za mehaničarske usluge sa 4 dizalice u užem centru grada. Izdajem radionicu za limarsko- farbarske usluge sa komorom u užem centru grada. Informacije možete dobiti na: 062/162 1111

“VINOMANIJA” ZLATIBOR 27.07.2024.GODINE PREZENTACIJA HYUNDAI “TUCSTON” – TERASA I PLATO ISPRED HOTELA PALISAD

Pridružite nam se na Festivalu  “Vinomanija” na Zlatiboru 27. julai otkrite najnovi model Hyundai Tuscona iz 2024. godine

Izdaje se stan kod hotela “Morava” u Čačku

Izdajem stan stan u kvalitetnoj novogradnji kog hotela Morava u Čačku. Stan je kompletno namešten, površine 35 m2. Informacije možete dobiti na: 064/ 148 03 77 064 /510 78 33

Pogledaj sve oglase

Pročitaj slične vesti

Tribina “Od indeksa do posla” na ASSZS u Užicu

Na Akademiji strukovnih studija Zapadna Srbija u Užicu, u saradnji sa Studentskim parlamentom, organizovana je tribina „Od indeksa do posla“. Na tribini realizovanoj u cilju osposobljavanja mladih za lakši ulazak na tržište rada,… […]

Medicinska škola u Čačku –najpreduzimljivija   škola  u Srbiji

Učenici Medicinske škole iz Čačka  posetili su Naučno tehnološki park kako bi se upoznali sa savremenom opremom, ali i sa poslovanjem startap kompanija . Ova obrazovna ustanova  nedavno je   proglašena za najpreduzimljiviju u… […]

Za 30 godina broj gradjana Čačka biće manji za 26 000

U Čačku će 2052. godini živeti 80 016 ljudi što je za 26 000 manje nego 2022 godine, a prosečna starost gradjana će biti 47, 3 godine, pokazuju rezultati projekcija stanovništva, koje je… […]

Pogledaj sve vesti

pretraži sajt

Zapratite nas na fejsbuku

redakcija@infopress.rs

Marketing@infopress.rs

VRATITE SE NA POČETAK STRANE
angle-double-up