U ponedeljak će se znati da li će biti oboren rekord po broju vozila na auto-putevima od pre dve nedelje. Ono što je izvesno, jeste da se približavamo rezultatima iz 2019. godine kada je do kraja letnje sezone auto-putevima prošlo 37,5 miliona vozila. U “Putevima Srbije” kažu da se godišnje beleži rast prometa brzim saobraćajnicama od četiri odsto i da taj procenat raste sa svakim novoizgrađenim kilometrom.
Jedini pad i u putničkom i u teretnom saobraćaju od marta do juna prošle godine, kada smo zbog korone bili zaključani, već je nadoknađen. Prema podacima “Puteva Srbije”, do sredine jula kroz našu zemlju je prošlo 31 milion i 300 hiljada vozila.
“To je u odnosu na prošlu, dakle na 2020. godinu skok od nekih 30 odsto a u odnosu na 2019. skok od 10 odsto. Prihod od naplate putarine u ovoj godini, do 18. jula iznosi 16 milijardi i 350 miliona dinara. To je u odnosu na prethodnu godinu 29 odsto više, a u odnosu na 2019. godinu 28 odsto više”, kaže Nikolina Arbutina iz “Puteva Srbije”.
Punije kase od putarine, ali korist ima celokupna privreda.
Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović ističe da u strukturi rasta društvenog proizvoda u prvom kvartalu građevina ima uticaj gotovo sa dve trećine.
“Mi smo imali 20 odsto rast građevine i infrastrukture u strukturi BDP-a, a u drugom kvartalu planiramo da rast bude do čak 40 odsto”, naglašava Momirović.
Pored građevinarstva, kažu u Privrednoj komori Srbije, zahvaljujući izgradnji auto-puteva razvija se sektor usluga duž koridora i mnogo mikro i malih firmi u, do juče, saobraćajno marginalizovanim krajevima.
“Generalno sve opštine u okviru Srbije mogu imati ekonomski prosperitet zahvaljujući izgradnji tih vitalnih ključnih infrastrukturnih projekata,” kaže Bojan Stanić iz Privredne komore Srbije.
Cilj države je još 1.000 kilometara auto-puteva i brzih saobraćajnica, koliko se trenutno gradi ili je u toku njihovo projektovanje.
“Ne gradimo mi auto-put da bismo zaradili pare. Mi gradimo auto-put da bismo omogućili ekonomiji da diše, da dođu investitori, da se ljudi zaposle. Moramo po ubrzanom postupku da sve ove investicije sprovedemo da bismo našu zemlju priključili razvijenim zemljama”, poručio je ministar Momirović.
Gradi se od Pojata preko Ćićevca do Kruševca. Radi se i kod Mrčajevaca, deonica Preljina-Požega i obilaznica oko Čačka. Najavljuje se izgradnja obilaznica oko Užica i Gornjeg Milanovca, a u septembru i brze saobraćajnice do Loznice i Golupca.