Auto-škole su opet postale “pretesne” za sve one koji bi želeli da dođu do vozačke dozvole. Razlog je odlaganje početka primene novih strožih propisa za vozače početnike do 2. septembra (trebalo je da novi propisi zažive 3. aprila, ali ih je Narodna skupština odložila do jeseni).
Pri tome, “Novostima” se javilo više kandidata, koji tvrde da bez obzira što su još u ponedeljak, 1. aprila požurili sa upisom, u auto-školama su im rekli da ne garantuju da će do 2. septembra položiti vozački!
,,Da ne bih čekao četiri godine da dobijem “pravu” vozačku umesto probne, uplatio sam obuku – kaže nam Bojan Spasić iz Beograda”, Rekli su mi da ću teško, ako i odslušam nastavu, izvozim sve časove, položim prvu pomoć, doći na red da polažem do septembra.
Kaže da se raspitao u bar desetak auto-škola i svuda je isti odgovor.
,,Niko ne može da garantuje da će kandidati, ne samo oni koji su sada upisali obuku već i oni ranije, do 2. septembra i položiti vozački ispit”, potvrđuje Milan Todorović predsednik Udruženja auto-škola Beograda. – Tako je od leta 2018.
Todorović tvrdi da su gužve prvo nastale zbog toga što su mnoge škole kasnile sa preregistracijom zbog problema sa poligonom, ali da je sada najveći problem nedostatak ispitivača.
,,Njih jednostavno nema dovoljno. Najviše nedostaje ispitivača koje daje MUP.”
Nedavno je Agencija za bezbednost saobraćaja održala obuku na kojoj je bilo 56 polaznika.
,,Ni to nije dovoljno. Oni nisu još počeli da rade, a idu i godišnji odmori. Situacija je takva kakva je i kako stvari stoje, potrajaće”, iskren je Todorović.
Po predsedniku Komore ispitivača Dragomiru Stankoviću, problem je lako rešiv.
,,Umesto dva ispitivača trebalo bi da bude jedan. To je najbrži i najlakši način da se problem reši. Ovako smo u vrzinom kolu. Auto-škole krive MUP, policija prebacuje lopticu na auto-škole, a trpe kandidati”, kaže Stanković.
Problem je i nemogućnost ispitivača koji rade sa manje od 100 odsto radnog vremena u auto-školama Srbije što ne mogu da rade dopunski u nekoj drugoj auto-školi ako su zaposleni i kao instruktori.
Svrha probne vozačke dozvole je da se mladi vozač usavršava u znanju i veštinama. A kod nas dete položi, pa četiri godine ne vozi jer roditelji nemaju kola – priča Stanković primer iz sopstvene prakse. – Ne postoji monitoring. Koja je svrha probne vozačke dozvole ako čovek ne vozi?
On navodi dobar primer Irske.
,,Tamo se probna vozačka dobija po lakšem kriterijumu na važnost od tri godine, a onda sledi pravi, stroži ispit”, kaže Stanković.