Kvadovi postaju sve češća pojava kako na putevima, tako i na offroad vožnjama. Zato smo rešili da sagledamo šta ova robusna mala vozila mogu da pruže.
Postoji nekoliko naziva za kvadove, počev od ATV (all terrain vehicle), LUV (light utility vehicle) i quad bike, ili jednostavno – kvad.
Kvadovi su nastali kao vozila za savlađavanje različitih terena (otud i naziv ATV). Iako motocikli mogu da savladaju sve terene, ograničenje u nosivosti i manja praktičnost dovela je do potrebe za vozilom koje bi bilo relativno lagano i koje bi moglo da se koristi u svim vremenskim uslovima i na gotovo svim terenima. Prvi kvad napravio je Royal Enfield još 1893. godine, a posedovao je mnoštvo delova koji su se koristili za bicikle.
U početku se dizajn u odnosu na današnje kvadove razlikovao u nekoliko tehničkih stvari. Neko vreme proizvodila su se AATV vozila sa šest točkova. Dodatno „A“ ispred ATV nosi akronim reči „amphibious“, odnosno Amfibija. Međutim, od 1980. godine, velika većina proizvođača počela je sa proizvodnjom ATV vozila sa četiri točka, koje i danas viđamo i vozimo.
Valja spomenuti i to da su iz ATV kategorije vozila nastala SSV i UTV koja su poznatija kao “bagi”. Poput kvadova i ova dva segmenta vozila postala su popularna.
Praktična strana kvadova
Kvadovi imaju izuzetno praktičnu stranu. Naročito u brdsko-planinskim predelima gde često nema uređenih puteva ili gde tokom godine dolazi do uništavanja kolovoza usled loših vremenskih uslova. Tako kvadove u takvim predelima koriste razne medicinske ekipe, spasilačke službe, zatim ih u civilstvu koriste lovočuvari, lovci, zaposleni na seči ili čuvanju šuma, itd.Praktičnost kvadova dobro se pokazuje i u zimskim uslovima, jer na neke modele mogu da se ugrade gusenice i da se tako kvad očas posla pretvori u vozilo za vožnju po snegu.
Tehnologija proizvodnje kvadova napreduje iz godine u godinu, tako da danas postoje dobro opremljeni kvadovi, koji pored priličnog tovarnog prostora imaju i razne dodatke, poput sajli i slično. Takođe, postoje i dodaci za povećanje komfora, recimo ugradnje privremene kabine, ali i čistača za sneg i mnogo drugih dodataka koji od ovih vozila prave praktične mašine za rad ili za još više uživanja prilikom vožnje.
Prednost kvadova je i ta što se voze sa položenom B kategorijom, te je to još jedan razlog porasta njihovog broja kako u svetu, tako i kod nas. Zapravo, kvadovi su izuzetno popularni širom sveta, a kod nas je ovaj trend započeo tek u poslednjih par godina.
Trenutno, po najvećem broju prodatih kvadova širom Evrope rekorde drži CFMoto koji nudi razne modele – od najmanjih pa sve do moćnih kvadova od 1.000 cm3 sa snagom od 63 kW.