“Ko tebe nije video, taj ne zna za sebe! “hram Svetog Ahilija Arilje
“Ko tebe nije video, taj ne zna za sebe! “hram Svetog Ahilija Arilje
15/10/2020
Autor:
Info Press
Izvor: Info Press
Foto: Info Press
“Ko tebe nije video, taj ne zna za sebe! “ izjavio je pesnik Branko Miljković ushićen likom Svetog arhanđela Gavrila iz predstave Blagovesti Bogoridičinih u ariljskoj crkvi Svetog Ahilija, ariljskim Plavim anđelom. Isto bi se moglo reći za kompletnu građevinu hrama koja domira i u prostornom, duhovnom pa čak i svakodnevnom životu Ariljaca. Ova crkva za Ariljce nije samo spomeničko obeležje grada i simbol lokalnog identiteta već i njihova suština kojom je kao životnim žigom obeleženo trajanje ovdašnjih generacija .
Crkva je locirana u samom centru Arilja i dominira celim opštinskim centrom. Postojeća crkva je podignuta u 13. veku kao zadužbina Dragutina Nemanjića. Crkva Svetog Ahilija, građena je u raškoj stilskoj školi. Svojom nestvarnom belinom i vitkošću i danas dominira jezgrom zapadnosrpske varošice Arilja kao svetionik vere Hristove. Najpre je bila katedrala moravičke episkopije, a zatim i mitropolija. Tokom 14. veka, za vreme vladavine cara Dušana, katedrala Svetog Ahilija uzdignuta je u rang mitropolije. Nakon toga za ovu svetinju nastupilo je nekoliko teških vekova, tokom kojih je bilapaljena i uništavana.Polovnom 19. veka, 1829. godine počinje njeno obnavljanje, a četiri godine kasnije ponovo su se, nakon dugo vremena, začula crkvena zvona.
Ovde su u XI veku pronašli utočište izbegli stanovnici iz Tesalije, a mošti svog sveca Svetog Ahilija, koje su poneli sa sobom, položili u postojeći hrišćanski hram, tako da je i crkva posvećena episkopu Ahiliju iz Larise (Grčka). Po predanju na njenom mestu nekada se nalazio vizantijski hram još u vreme kada se Sveti Sava izborio za samostalnost naše crkve, pa je jedna od 12 episkopija bila baš ovde. .
Godine 1219. Sava Nemanjić je ariljski manastir proglasio za sedište moravičke episkopije, koja se prostirala na teritoriji ariljskog, užičkog, valjevskog i čačanskog kraja. Prva katedrala moravičkih episkopa je uništena u XIII veku posle čega je kralj Stefan Dragutin preduzeo građenje nove crkve na istom mestu. Vreme podizanja postojeće crkve je oko 1284. godine, a unutrašnjost crkve je živopisana 1296. godine i iz tog razdoblja potiču svi sačuvani ostaci fresaka.
Ariljska crkva prema svojim arhitektonskim svojstvima pripada Raškoj graditeljskoj školi koja je obeležila XIII vek, koherentnim spojem romaničke obrade spoljašnosti i vizantijskog prostornog koncepta. Ariljska crkva je jednobradna, jednokupolna građevina sa spoljnjom i unutrašnjom pripratom, naosom, bočnim pevnicima postavljenjim u ravni središnjeg traveja i tročlanim oltarskim prostorom čija se apsida završava polukružno. Prostor oko crkve i prilaz su lepo uređeni. Crkveni kompleks je osvetljen, a okolne zgrade se arhitektonski lepo uklapaju u ambijentalnu celinu. Slikanje fasada u stilu vizantijskog ćelijastog sloga, tehnike zidanja naizmeničnim redovima opeke i kamena, na romanički obrađenim zidovima čini crkvu Svetog Ahilija u Arilju jedinstvenom građevinom 13. veka na ukupnom području viѕantijskog sveta, obzirom da nema sačuvanog primera neke pravoslavne bogomolje iz te epohe čija je fasada u potpunosti ukrašena na ovaj način.
Najpoznatija od freskopisa je freska Plavog anđela, koja prikazuje arhanđela Gavrila, smatra se da je u umetničkom rangu Mileševskog Belog anđela. Izuzetne lepote i istorijske vrednosti su i: freska Isusa Hrista koja je zbog svog vizuelnog indentiteta proglašena za najlepšu na izložbi u Parizu 1970. godine, ktitorska kompozicija na kojoj se po prvi put javlja neuobičajeno rešenje da je Sin Gospodnji Isus Hrist prikazan smanjen u medaljonu između glava vladarske braće Nemanjića i freska cele dinastije
Nemanjića u kojoj je po prvi put oslikana cela dinastija svih srpskih vladara Nemanjića do kralja Dragutina. Pored arhitektonskih vrednosti i istorijskog značaja, crkva se ističe kao galerija dragocenih fresaka. Najzanimljiviji deo fresko-ansambla čine portreti vladara iz loze Nemanjića, njihovih srodnika i svih arhiepiskopa od osnivanja nezavisne Srpske crkve.
Najveću pažnju privlače portreti na južnom delu unutrašnje priprate, stojeće figure ktitora kralja Dragutina s modelom crkve u rukama i freska iznad mirotočivog groba Dragutinovog mlađeg sina Urošica. Kao nedvosmisleni dokument kraljeve ktitorske aktivnosti ilustracija međusobnog uvažavanja, jedan je od najlepših idealizovanih portreta je portret vladarske braće Milutina i Dragutina Nemanjića u pratnji ugarske princeze Kataline. Po prvi put u istoriji srpskog freskoslikarstva pojavljuje se jedno novo ikonografsko rešenje. Do tada je bilo uobičajeno da na ktitirskim predstavama Bogorodica ili svetitelj zaštitnik privode ktitora Hristu na prestolu, pognute glave sa modelom hrama u rukama. Ovde je Sin Gospodnji naslikan smanjen u medaljonu između glava uspravljenih, frontalno okrenutih kraljeva, koje blagosilja podignutim rukama. Predstave ova tri lika zauzimaju posebno mesto u razvoju srpskog srednjovekovnog portreta.
Freska Svetog Arhangela Gavrila, nazvana Plavi Anđeo (Ariljski anđeo), otmenog lika u blistavoj jednostavnoj tunici, inkarnacija je ideje Gospodnjeg poverenika nestvarne lepote i veličanstvene plemenitosti. Sigurno postavljena figura Arhangela, jasno izraženog karaktera sa snažnom muskulaturom i bogatom odorom ratnika, izuzetne je likovne vrednosti. Ova freska svrstava se u najuži krug remek dela starog srpskog slikarstva.
Istorijski značaj imaju i portreti Dragutinovih sinova – Vladislava i Urošica, a predstave srpskih arhiepiskopa i pripadnika Nemanjićke loze kao i portreti moravičkih episkopa i mitropolita, čine jednu od najznačajnijih skupina zidnih slika, preko kojih se prepoznaju zanimljivi likovi iz srpske prošlosti.
Izgled i položaj hrama i danas u posmatraču , gledao on iz ma kog pravca, izaziva osećaj bojažljivog divljenja, ushićujući i neponovljiv . Zaštićena je Rešenjem Zavoda za zaštitu i naučno proučavanje spomenika kulture NRS o proglašenju broj 425/47 od 23.10. 1947, kao i Odlukom o utvrđivanju NKD od izuzetnog značaja “ Službeni glasnik SRS “ broj 14/79.
U Ariljskom hramu je sahranjen Dragutinov mladji sin, princ Urošic. Ova činjenica ukazuje na značaj hrama za samog kralja i mogućnost da se neki od dvorova nalazio u blizini Arilja. Ono što ariljski hram nedvosmisleno izdvaja od ostalih zadužbina Nemanjića izgradjenih u ovoj epohi je pored njegove svojevrsne visine i nedostatak kule zvonika nad spoljnom pripratom što je karakteristika svih episkopskih sedišta, ulaz na južnoj strani umesto uobičajenog na zapadnoj.
Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena * zvezdicom. Info Press zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara. Komentare koji sadrže govor mržnje, uvrede i psovke, kao i komentare koji se ne odnose na vest, ne objavljujemo.
Spisak dosadašnjih komentara za članak "“Ko tebe nije video, taj ne zna za sebe! “hram Svetog Ahilija Arilje". Podelite vaše mišljenje sa nama. Pošaljite komentar klikom na dugme - napišite komentar.
Izdajem radionicu za mehaničarske usluge sa 4 dizalice u užem centru grada. Izdajem radionicu za limarsko- farbarske usluge sa komorom u užem centru grada. Informacije možete dobiti na: 062/162 1111
Izdajem stan stan u kvalitetnoj novogradnji kog hotela Morava u Čačku. Stan je kompletno namešten, površine 35 m2. Informacije možete dobiti na: 064/ 148 03 77 064 /510 78 33
Za sve naše klijente odobravamo posebne mesečne popuste i akcije kao i stalne popuste za penzionere, lica sa troje i više dece kao i za nezaposlena lica, popust 28%.
U našim poslovnicama u Bavaria centar Preljina i Bavaria Team Čačak, Vašu registraciju mozete platiti na više mesečnih rata putem čekova gradjana, putem administrativne zabrane.
Pribojčanka Tijana Čekerevac je studentkinja druge godine Pedagoškog fakulteta u Užicu. Ova šarmantna mlada dama kroz život korača smelo i dostojanstveno, uz pogled koji osvaja i osmeh koji se ne zaboravlja. A život… […]
U poseti Opštini Priboj boravio je generalni konzul Republike Turske sa sedištem u Novom Pazaru Osman Pešmen. U razgovoru sa čelnicima lokalne samouprave dogovoreni su novi vidovi saradnje u kontekstu dobrih odnosa dve… […]
Čacanska opozicija poručila je da ukoliko i njihove naredne žalbe Višem sudu na rezultate izbora i odluke Gradske izborne komisije budu odbijene, neće dozvoliti konstituisanje gradske Skupštine.
Javni poziv je objavljen je Čačanskim novinama, na sajtu grada i sajtu Nacionalne sužbe zapošljavanja, kao i na oglasnoj tabli filijale u Čačku. Konkurs je otvoren 45 dana i traje do 6. septembra.
“Ko tebe nije video, taj ne zna za sebe! “hram Svetog Ahilija Arilje
15/10/2020
Autor:
Info Press
Izvor: Info Press
Foto: Info Press
“Ko tebe nije video, taj ne zna za sebe! “ izjavio je pesnik Branko Miljković ushićen likom Svetog arhanđela Gavrila iz predstave Blagovesti Bogoridičinih u ariljskoj crkvi Svetog Ahilija, ariljskim Plavim anđelom. Isto bi se moglo reći za kompletnu građevinu hrama koja domira i u prostornom, duhovnom pa čak i svakodnevnom životu Ariljaca. Ova crkva za Ariljce nije samo spomeničko obeležje grada i simbol lokalnog identiteta već i njihova suština kojom je kao životnim žigom obeleženo trajanje ovdašnjih generacija .
Crkva je locirana u samom centru Arilja i dominira celim opštinskim centrom. Postojeća crkva je podignuta u 13. veku kao zadužbina Dragutina Nemanjića. Crkva Svetog Ahilija, građena je u raškoj stilskoj školi. Svojom nestvarnom belinom i vitkošću i danas dominira jezgrom zapadnosrpske varošice Arilja kao svetionik vere Hristove. Najpre je bila katedrala moravičke episkopije, a zatim i mitropolija. Tokom 14. veka, za vreme vladavine cara Dušana, katedrala Svetog Ahilija uzdignuta je u rang mitropolije. Nakon toga za ovu svetinju nastupilo je nekoliko teških vekova, tokom kojih je bilapaljena i uništavana.Polovnom 19. veka, 1829. godine počinje njeno obnavljanje, a četiri godine kasnije ponovo su se, nakon dugo vremena, začula crkvena zvona.
Ovde su u XI veku pronašli utočište izbegli stanovnici iz Tesalije, a mošti svog sveca Svetog Ahilija, koje su poneli sa sobom, položili u postojeći hrišćanski hram, tako da je i crkva posvećena episkopu Ahiliju iz Larise (Grčka). Po predanju na njenom mestu nekada se nalazio vizantijski hram još u vreme kada se Sveti Sava izborio za samostalnost naše crkve, pa je jedna od 12 episkopija bila baš ovde. .
Godine 1219. Sava Nemanjić je ariljski manastir proglasio za sedište moravičke episkopije, koja se prostirala na teritoriji ariljskog, užičkog, valjevskog i čačanskog kraja. Prva katedrala moravičkih episkopa je uništena u XIII veku posle čega je kralj Stefan Dragutin preduzeo građenje nove crkve na istom mestu. Vreme podizanja postojeće crkve je oko 1284. godine, a unutrašnjost crkve je živopisana 1296. godine i iz tog razdoblja potiču svi sačuvani ostaci fresaka.
Ariljska crkva prema svojim arhitektonskim svojstvima pripada Raškoj graditeljskoj školi koja je obeležila XIII vek, koherentnim spojem romaničke obrade spoljašnosti i vizantijskog prostornog koncepta. Ariljska crkva je jednobradna, jednokupolna građevina sa spoljnjom i unutrašnjom pripratom, naosom, bočnim pevnicima postavljenjim u ravni središnjeg traveja i tročlanim oltarskim prostorom čija se apsida završava polukružno. Prostor oko crkve i prilaz su lepo uređeni. Crkveni kompleks je osvetljen, a okolne zgrade se arhitektonski lepo uklapaju u ambijentalnu celinu. Slikanje fasada u stilu vizantijskog ćelijastog sloga, tehnike zidanja naizmeničnim redovima opeke i kamena, na romanički obrađenim zidovima čini crkvu Svetog Ahilija u Arilju jedinstvenom građevinom 13. veka na ukupnom području viѕantijskog sveta, obzirom da nema sačuvanog primera neke pravoslavne bogomolje iz te epohe čija je fasada u potpunosti ukrašena na ovaj način.
Najpoznatija od freskopisa je freska Plavog anđela, koja prikazuje arhanđela Gavrila, smatra se da je u umetničkom rangu Mileševskog Belog anđela. Izuzetne lepote i istorijske vrednosti su i: freska Isusa Hrista koja je zbog svog vizuelnog indentiteta proglašena za najlepšu na izložbi u Parizu 1970. godine, ktitorska kompozicija na kojoj se po prvi put javlja neuobičajeno rešenje da je Sin Gospodnji Isus Hrist prikazan smanjen u medaljonu između glava vladarske braće Nemanjića i freska cele dinastije
Nemanjića u kojoj je po prvi put oslikana cela dinastija svih srpskih vladara Nemanjića do kralja Dragutina. Pored arhitektonskih vrednosti i istorijskog značaja, crkva se ističe kao galerija dragocenih fresaka. Najzanimljiviji deo fresko-ansambla čine portreti vladara iz loze Nemanjića, njihovih srodnika i svih arhiepiskopa od osnivanja nezavisne Srpske crkve.
Najveću pažnju privlače portreti na južnom delu unutrašnje priprate, stojeće figure ktitora kralja Dragutina s modelom crkve u rukama i freska iznad mirotočivog groba Dragutinovog mlađeg sina Urošica. Kao nedvosmisleni dokument kraljeve ktitorske aktivnosti ilustracija međusobnog uvažavanja, jedan je od najlepših idealizovanih portreta je portret vladarske braće Milutina i Dragutina Nemanjića u pratnji ugarske princeze Kataline. Po prvi put u istoriji srpskog freskoslikarstva pojavljuje se jedno novo ikonografsko rešenje. Do tada je bilo uobičajeno da na ktitirskim predstavama Bogorodica ili svetitelj zaštitnik privode ktitora Hristu na prestolu, pognute glave sa modelom hrama u rukama. Ovde je Sin Gospodnji naslikan smanjen u medaljonu između glava uspravljenih, frontalno okrenutih kraljeva, koje blagosilja podignutim rukama. Predstave ova tri lika zauzimaju posebno mesto u razvoju srpskog srednjovekovnog portreta.
Freska Svetog Arhangela Gavrila, nazvana Plavi Anđeo (Ariljski anđeo), otmenog lika u blistavoj jednostavnoj tunici, inkarnacija je ideje Gospodnjeg poverenika nestvarne lepote i veličanstvene plemenitosti. Sigurno postavljena figura Arhangela, jasno izraženog karaktera sa snažnom muskulaturom i bogatom odorom ratnika, izuzetne je likovne vrednosti. Ova freska svrstava se u najuži krug remek dela starog srpskog slikarstva.
Istorijski značaj imaju i portreti Dragutinovih sinova – Vladislava i Urošica, a predstave srpskih arhiepiskopa i pripadnika Nemanjićke loze kao i portreti moravičkih episkopa i mitropolita, čine jednu od najznačajnijih skupina zidnih slika, preko kojih se prepoznaju zanimljivi likovi iz srpske prošlosti.
Izgled i položaj hrama i danas u posmatraču , gledao on iz ma kog pravca, izaziva osećaj bojažljivog divljenja, ushićujući i neponovljiv . Zaštićena je Rešenjem Zavoda za zaštitu i naučno proučavanje spomenika kulture NRS o proglašenju broj 425/47 od 23.10. 1947, kao i Odlukom o utvrđivanju NKD od izuzetnog značaja “ Službeni glasnik SRS “ broj 14/79.
U Ariljskom hramu je sahranjen Dragutinov mladji sin, princ Urošic. Ova činjenica ukazuje na značaj hrama za samog kralja i mogućnost da se neki od dvorova nalazio u blizini Arilja. Ono što ariljski hram nedvosmisleno izdvaja od ostalih zadužbina Nemanjića izgradjenih u ovoj epohi je pored njegove svojevrsne visine i nedostatak kule zvonika nad spoljnom pripratom što je karakteristika svih episkopskih sedišta, ulaz na južnoj strani umesto uobičajenog na zapadnoj.
Napiši komentar
komentari
Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena * zvezdicom. Info Press zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara. Komentare koji sadrže govor mržnje, uvrede i psovke, kao i komentare koji se ne odnose na vest, ne objavljujemo.
Spisak dosadašnjih komentara za članak "“Ko tebe nije video, taj ne zna za sebe! “hram Svetog Ahilija Arilje". Podelite vaše mišljenje sa nama. Pošaljite komentar klikom na dugme - napišite komentar.
Izdajem radionicu za mehaničarske usluge sa 4 dizalice u užem centru grada. Izdajem radionicu za limarsko- farbarske usluge sa komorom u užem centru grada. Informacije možete dobiti na: 062/162 1111
Izdajem stan stan u kvalitetnoj novogradnji kog hotela Morava u Čačku. Stan je kompletno namešten, površine 35 m2. Informacije možete dobiti na: 064/ 148 03 77 064 /510 78 33
Pribojčanka Tijana Čekerevac je studentkinja druge godine Pedagoškog fakulteta u Užicu. Ova šarmantna mlada dama kroz život korača smelo i dostojanstveno, uz pogled koji osvaja i osmeh koji se ne zaboravlja. A život… […]
U poseti Opštini Priboj boravio je generalni konzul Republike Turske sa sedištem u Novom Pazaru Osman Pešmen. U razgovoru sa čelnicima lokalne samouprave dogovoreni su novi vidovi saradnje u kontekstu dobrih odnosa dve… […]
Čacanska opozicija poručila je da ukoliko i njihove naredne žalbe Višem sudu na rezultate izbora i odluke Gradske izborne komisije budu odbijene, neće dozvoliti konstituisanje gradske Skupštine.
Ovaj web sajt koristi kolačiće kako bi izvršavao određene funkcionalnosti, te radi analize poseta i prilagođavanja sadržaja. Načini prikupljanja, obrade i upravljanja ličnim podacima, definisani su dokumentom Politika privatnosti.
Obavezni kolačići
Obavezni kolačići su oni koji omogućavaju neometan rad sajta. Drugačije se nazivaju i funkcionalnim kolačićima. Njihovim isključivanjem ispravan rad ovog sajta ne bi bio moguć, te se oni nalaze u ovoj kategoriji obaveznih.
Ukoliko isključite ove kolačiće, nećemo biti u mogućnosti da zapamtimo vaša podešavanja privatnosti i obaveštenje o kolačićima biće iznova učitano na svakoj stranici koju posetite.
Analitički i marketinški kolačići
Ovi kolačići nam omogućavaju da prikupimo podatke o načinima korišćenja sajta i dalje unapređujemo sajt, kako bismo mogli da pružimo korisne i kvalitetne informacije, te pozitivna i personalizovana korisnička iskustva.
Molimo vas odobrite obavezne kolačiće kako bismo mogli da upamtimo vaša podešavanja.