Škole u Srbiji proteklih nedelja počele su masovno da se prazne, zbog sve većeg broja zaraženij nastavnika i učenika. Od danas su školske učionice i dvorišta još praznije. Naime, odlukom Kriznog štaba đaci starijih razreda osnovnih škola i srednjoškolci, od dana nastavu u potpunosti pohađaju onlajn i uče od kuće. U učionicama su jedino ostali oni najmlađi đaci – od prvog do četvrtog razreda.
Tako će biti sve do školskog raspusta, koji će u pandemijskim okolnostima biti spojen i nešto duži nego što je to bilo uobičajeno. Đaci će na raspust ići od 21. decembra do 18. januara.
Uputsva i smernice za nastavnike
Školama je iz Ministarsva prosvete stiglo i uputsvo o tome kako bi nastava trebalo da izgleda do kraja polugodišta – od samog nastavnog sadržaja i prilagođavanja programa, pa do ocenjivanja osnovaca i srednjoškolaca.
Tablu, kredu i klasična nastavnička predavanja zameniće najrazličitije internet platforme.
Prema podacima Ministarstva prosvete, 78.7% škola je izabralo Google G Suite for Education, 9.3% Microsoft Teams, 7.4% neki drugi sistem (Skype, Viber, Whatsapp, Zoom, Office 365, školski sajt/blog, Facebook stranicu odeljenja, imejl, Padlet, Messenger i drugo), 2.4% Edmodo i manje od 1% škola je izabralo Moodle platforme i platformu Moja škola.
Ukoliko postoje učenici ili nastavnici koje nemaju tehničke mogućnosti, škola kroz operativni plan definiše način ostvarivanja nastave na daljinu za učenike/nastavnike koji ne raspolažu potrebnim materijalnim resursima i mogućava im da iste neposredno koriste u školi ili preuzimanjem na revers.
Za učenike koji dolaze iz porodica niskog socio-ekonomskog statusa, kao i sve ostale učenike kojima nisu na raspolaganju elektronski vidovi komunikacije i drugi savremeni komunikacioni resursi, a da nisu u mogućnosti da iskoriste materijalne resurse škola, obezbeđeni su nastavni materijali u papirnoj formi i povratna informacija nastavnika.
Prema tim uputstvima, nastavnici treba da insistiraju na bitnim sadržajima, tj. na sadržajima koji su ključni za ostvarivane ishoda obaveznog predmeta, izbornog programa i slobodne nastavne aktivnosti.
Ocenjivanje
“Ocene koje su učenici dobili u toku neposrednog obrazovno-vaspitnog rada od početka ove školske godine i podaci o napredovanju učenika i ocene koje će učenici dobiti u periodu do završetka prvog polugodišta omogućiće izvođenje zaključne ocene”, navode iz ministarstva prosvete.
Nastavnik ima autonomiju da planira ocenjivanje i da odlučuje da li se pismeni zadaci, planirani u narednom periodu, mogu realizovati putem nastave na daljinu. Ukoliko to nije moguće pismene zadatke mogu realizovati i u drugom polugodištu, ali da se vodi računa o ravnomernom rasporedu u odnosu na druge pismene i kontrolne zadatke.
Ukoliko je učenik nezadovoljan predlogom zaključne ocene na kraju polugodišta može se za njega organizovati odgovaranje u školi uz poštovanje svih epidemioloških mera. Učenik koji nema potreban broj ocena za utvrđivanje zaključne ocene iz opravdanih razloga (bolest, izolacija) može ostati neocenjen.
Tim učenicima, ističu iz ministarstva, potrebno je posebno planirati dodatnu podršku u drugom polugodištu.