Predstoje nam decembar i januar, meseci kada tradicionalno najviše novca trošimo i kada je kućni budžet na udaru. Dušan Uzelac, urednik portala “Kamatica, daje savete kako planski uštedeti. Ne možete dati banci da se bavi vašim finansijama, one su vaše, poručuje Uzelac.
Kraj godine je i vreme kada se svode računi, a Dušan Uzelac ističe da će mnogi godinu završiti sa nulom.
“Decembar je mesec troškova, januar je najduži mesec u godini, sumnja se da ima 60 dana, kako ga doživljavaju finansijski”, rekao je Uzelac.
Smatra da je najveći problem što ne zarađujemo dovoljno.
“Svaki oblik finansijskog planiranja u kućama je mitsko biće, retko se viđa. Ne uče nas tome ni u školama. Sprovedena je genetska lutrija kod kojih roditelja smo zapali, kako je to rađeno u kući”, rekao je Uzelac.
Ipak, ističe da su finansije prilično predvidive i da možemo napraviti neki okvirni budžet i da je to i rešenje svih finansijskih problema. Problem se, navodi, u finansijama i dešava kada nismo nešto uradili pre šest meseci.
“I to je ujedno i moj savet koliki god da su prihodi, mali ili veliki, svi bismo voleli da imamo više. Za početak podelite troškove na mesečne i godišnje. Godišnji su oni koji najviše prave problema i niko ih ne vidi. Evo niko ne vidi da je će doći Nova godina, registracija auta…”, savetuje Uzelac.
Ističe da je za početak dovoljno da krupne godišnje događaje popišemo – registracija automobila, polazak u školu, proslava slave, godišnji odmori, obnova garderobe.
“Znači sve ono što je normalno funkcionisanje finansijsko staviti na papir”, dodaje Uzelac.
Ukazuje da se obično u tim momentima shvati da nema novca i da se nije nešto dobro računalo, a nije se računao neki vanredni trošak u trenutku kada je sve ostalo raspoređeno.
“Ne možete dati banci da se bavi vašim finansijama, one su vaše. Nije to obaveza da u decimalu upisujete sve, svaki vaš trošak, već onako grubo da ne dočekate neke momente u toku godine, a da nemate novca”, preporučuje Uzelac.
“Nismo imuni na potrošačku kulturu”
“Crni petak je prošao,a da li je dokaz da imamo više ili manje para, pa čekamo sniženja i ne razmišljamo da li možemo da se zarazimo? Za Uzelca je to dokaz da nismo imuni na potrošačku kulturu koja nam se iz godine iz godine sve više plasira.
“Mi imamo kontinuiranu informaciju o pandemiji, čuvaj se, pazi se, nemoj da izlaziš bez preke potrebe, a onda s druge strane dođe taj potrošački praznik, svima se plasira informacija dođi, proći ćeš povoljnije, kupićeš ono što nisi do sada, i onda dođemo do toga da oni koji zagovaraaju bezbednost tumače to na jedan način, a oni koji žele da kupe nešto negiraju to”, smatra Uzelac.
Dodao je da je sada pitanje kakav će biti epilog – da li su potrošači zadovoljni što su kupili neku stvarčicu ili su se zarazili.
Objašnjava da su ta sniženja simulirana, taj praznik je uvezen iz inostranstva i ima potpuno drugu dimenziju na drugim tržištima koja su mnogo veća. Ne može da kaže da je obmana, jer ima akcija koje se sprovode, ali ne u onoj meri kako to funkcioniše u svetu. “Jeste povoljnije, ali ne kao u svetu”, ocenjuje Uzelac.
Što se tiče “sajber ponedeljka”, navodi da postoje proizvodi koji ne mogu da se kupe, a da se ne pipnu ne probaju i neophodno je otići na lice mesta, ali je svakao onlajn zastupljen i u porastu. Odjednom su, kaže, građani nagrnuli da kupuju onlajn, pa je bilo problema u dostavnim kapacitetima.