Direktorka Turističke organizacije Srbije Marija Labović rekla je za RTS da je u svetskim razmerama gubitak za prvih šest meseci – 450 milijardi dolara, kada je priliv od turizma u pitanju. Za prvih šest meseci u Srbiji ostvareno 416 miliona evra deviznog priliva, 18 procenata manje nego u tom periodu prošle godine.
Svetski dan turizma, 27. septembar, turistički radnici obeležavaju sa nikad lošijim rezultatima. Pad broja turista i prihoda u celom svetu je oko 70 odsto, što je stvorilo masovna otpuštanja radnika u turizmu i ugostiteljstvu.
Svetska turistička organizacija procenjuje da će i 2021. biti godina domaćeg turizma.
Marija Labović, direktorka Turističke organizacije Srbije, rekla je, gostujući u Dnenviku RTS-a, da je pandemija imala veliku negativnu posledicu na ekonomiju u svetu i kod nas.
Prema njenim rečima, gubitak u svetskim razmerama za prvih šest meseci – 450 milijardi dolara, kada je priliv od turizma u pitanju.
“U Srbiji s obzirom da nam je prošla godina bila rekordna godina i da je to bila godina kada smo tri godine zaredom prelazili milijaru evra deviznog priliva i završili sa milijardu i 436 miliona evra – ove godine za prvih šest meseci je svega 416 miliona evra deviznog priliva, 18 procenata manje nego u tom periodu prošle godine”, rekla je ona.
“Brine nas što su prvih šest meseci ušli rezultati januara i februara koji su bili jako dobri i bili su najava da će ova godina biti nova rekordna godina s obzirom na to da je rast bio dvocifren u januaru i februaru – otud toliki devizni priliv, a zaključno sa julom pad u broju dolazaka i noćenja inostranih turista je čak 70 odsto”, ukazala je Labovićeva.
Kaže da ne može reći da su to brojke vredne pažnje, pojavljuje se pomalo, ali brojke su zanemarljive da ne možemo da na njih računamo – više su poslovni dolaski nego turisti.
Prema njenim rečima, ono što je uslovno rečeno donekle smanjilo veliki gubitak je domaći turizma koji je bio u ekspanziji.
“Ove godine domaći turisti su se odlučuli da još u većem broju da putuju po Srbiji, u avgustu je 25 odsto više domaćih turista odmaralo u Srbiji, nego avgusta prošle godine”, rekla je Labovićeva.
Govoreći o tipu destinacije koji su turisti birali, kaže da je to uglavnom u ruralnim okruženjima, tražio se aktivan odmor – tako da je u avgustu na planinama bilo za 64 odsto više domaćih turista, a u banjama oko 30 odsto više turista ovog avgusta nego u 2019. godini.
Labovićeva kaže da je procena da će 2021. biti godina domaćeg turizma i eventualno godina putovanja po regionu, dok je za potpuni oporavak treba 2,5 do 4 godine – da se vratimo na rezultate iz 2019. godine.
U vreme svetske ekonmske kriza 2009. godine, rezultati i gubici su bili čak pet puta manji, istakla je Labovićeva.
Govoreći o cenama aranžmana, Labovićeva kaže da su cene stvar ponude i tražnje i u tom smislu čim je potražnja bila veća neki od smeštajnih kapaciteta su se odlučili da povećaju cene.
“Ne mogu reći sa terena da je to bio masovni slučaj”, istakla je direktorka TOS-a.
“Srbija je takva turistička detinacija da zaista ima da ponudi smeštaj za svačiji džep, tako da u tom smislu gledano toliko postoji različitih tipova smeštaja od naluksuznijih do manje luksuznih da verujem da je svako mogao da pronađe nešto adekvatno za svoje prilike”, zaključila je Labovićeva.