Država je vlasnik pet malih aerodroma u Srbiji: u Nišu, Kraljevu, Užicu, Kruševcu i Boru. Da li je opravdano ulaganje u infrastrukturu malih aerodroma i od kakvog su značaja za regionalni razvoj?
Nadomak Kruševca aerodrom Rosulje dobija svoje obrise. Kada bude završen služiće za komercijalne i kargo-letove. Država je do sada uložila 32 miliona dinara.
“I za rad tog aerodroma ćemo uložiti šest miliona evra do 2023. godine, dakle, da bismo mogli zaista da ga mnogo više koristimo. I možda to neko ovog trenutka veruje ili ne veruje, ali verujte tako je bilo kada sam pre četiri godine govorila i za Kraljevo i za Niš. Pa mi imamo 440.000 putnka zaključno sa prošlom godinom”, ističe ministarka Zorana Mihalović.
Sa aerodroma Morava prošle godine letelo se za Beč. Korona je sprečila uspostavljanje linije do Soluna, ali se ne odustaje od tih planova.
“Biće izgrađena potpuno nova pista koja će biti korišćena za kargo sobraćaj tako da će aerodrome Morava u Lađevcima biti predviđen ne samo za putnički saobraćaj, već će biti i centar kargo saobraćaja u ovom delu Srbije”, navodi Predrag Terzić, gradonačelnik Kraljeva.
Još dva grada – Bor i Užice imaće komercijalne aerodrome.
“Nisu svi i ne trebaju svi aerodromi da budu međunarodni i da imaju redovan saobraćaj. Kada pričamo o isplativosti malih aerodroma, moramo znati da pre svega ti aerodromi sami po sebi ne mogu biti komercijalno održivi ako o tome govorimo, ali doprinos koji mogu da daju zajednici je neizmeran”, napominje direktor JP “Aerodromi Srbije Mihajlo Zdravković.
“To je baza za pilote, to je nešto što u ovom trenutku može da radi takozvani neki tercijarni saobraćaj. Ne verujem da postoji mali aerodrome u Evropi koji je finansijski isplativ, ali ih ima svugde”, ukazuje pilot Goran Bošković.
Za privrednike širom Srbije koji sarađuju sa kompanijama iz sveta avio-saobraćaj je od neprocenjivog značaja.
“Mi u namenskoj na postojanje takvog aerodroma gledamo u pogledu privrednog razvoja i posete potencijalnih stranih investitora koji bi investirali u razvoj novih firmi i u razvijanje postojećih”, napominje Života Vučić iz kompanije PPT Namenska Trstenik.
Od mreže malih aerodrome direktno ili indirektno najviše koristi imaće privreda, turizam, ali i naši ljudi koji žive u dijaspori.