Agencija “Nilsen” istraživala je navike kupaca u Srbiji u vreme epidemije koronavirusa. Podaci do kojih su došli pokazuju da su najtraženiji brašno, toalet papir i kvasac, ali i dezinfekciona sredstva.
Najveći rast u prodaji u Srbiji beleži brašno. Prodaja brašna beleži rast od čak 482 odsto tokom treće i 282 odsto tokom četvrte nedelje marta, u odnosu na prošlu godinu, pokazuje istraživanje agencije “Nilsen”.
Kvasac čak 224,4 odsto i 152,9 odsto u ovom periodu, dok ulje ide do rasta u prodaji od čak 168,1 odsto u trećoj i 122,3 odsto u četvrtoj nedelji marta.
Prodaja proizvoda od papira beleži rast od 149 odsto u trećoj, odnosno 100 odsto u četvrtoj nedelji 2020. godine, u odnosu na ovaj period u prošloj godini.
Konkretnije, samo toalet papir ima rast od čak 261 odsto i 131 odsto u trećoj, odnosno četvrtoj nedelji.
Sredstva za pranje veša beleže rast od 102 odsto i 91 odsto, deterdženti za sudove 108 i 115 odsto, pribori za domaćinstvo 109 i 112 odsto, a proizvodi za održavanje domaćinstva 92 odsto i 78 odsto u trećoj, odnosno četvrtoj nedelji marta.
Ogroman rast prodaje sredstava za dezinfekciju
Da nas je virus i te kako zabrinuo, pokazuje i činjenica da proizvodi iz kategorije za održavanje lične i higijene domaćinstva imaju ogroman rast.
Tako na primer sredstva za dezinfekciju beleže rast prodaje od neverovatnih 702,9 odsto u trećoj i 482,2 odsto u četvrtoj nedelji marta ove godine u odnosu na isti period u prošloj.
Podaci agencije “Nilsen” pokazuje da na primer proizvodi iz gorepomenute kategorije, kao što su rukavice, beleže rast prodaje od 302,4 odsto u trećoj i čak 399,1 odsto u četvrtoj nedelji.
Da su građani i dalje fokusirani na proizvode za održavanje higijene pokazuju i brojke za sapune – ovde prodaja ide do neverovatnih 281,5 u trećoj i 218 odsto u četvrtoj nedelji marta, ako poredimo sa prošlom godinom.
Jedna od retkih kategorija proizvoda koja je imala relativan pad prodaje u odnosu na isti period prošle godine jesu kozmetička sredstva za automobile, što i nije iznenađujuće s obzirom na novi trend rada od kuće kao i na smanjenje intenziteta saobraćaja u posmatranim nedeljama.
Veliki trgovinski lanci u Srbiji zabeležili su u proseku 61 odsto veću prodaju robe široke potrošnje tokom treće nedelje marta u poređenju sa prodajom iste sedmice prošle godine.
Iako je drugu nedelju nakon izbijanja virusa u Srbiji, odnosno u trećoj nedelji marta, u periodu od 16. do 22. marta, Vlada uvela dodatne mere zaštite sa ograničenom mogućnošću kretanja i odlaska u maloprodajne lance, prodaja u trgovinskim lancima pokazuje značajan porast u odnosu na isti period prošle godine.
Samo u četvrtoj nedelji marta, u trgovinskim lancima u Srbiji zabeleženo je povećanje prodaje od 43 odsto u odnosu na isti period prošle godine, pokazuju podaci agencije “Nilsen”.
Šest faza ponašanja kupaca
Agencija Nielsen identifikovala je šest faza ponašanja kroz koje prolaze potrošači, a na koje utiče promena situacije kada je reč o virusu kovid-19.
Tokom faza 1 i faza 2 koje su trajale od 2. do 8. marta, potrošači su kupovali vrlo smišljeno i svesno, uz povećanu zainteresovanost za proizvode za održavanje opšteg zdravlja i proizvoda važnih za zaštitu od virusa i javnu sigurnost, kao što su maske za lice.
U fazi 3 od 9. do 15. marta, tokom koje su evidentirani brojni slučajevi virusa, ušli smo u fazu u kojoj pravimo zalihe dugotrajnih namirnica i šireg asortimana proizvoda za zaštitu zdravlja.
Prema podacima, faza 4 od 16. do 22. marta bila je faza pravljenja zaliha kod kuće, povećane onlajn kupovine, uz pad frekvencije poseta prodavnicama.
Tokom faze 5 karakteristična je ograničena, čak i onlajn kupovina, dolazi do zabrinutosti od povećanja cena na koje može da utiče percepcija ljudi o ograničenoj raspoloživosti zaliha.
Faza 6 je za sve građane “svetlo na kraju tunela”, faza u kojoj je predviđen povratak ljudi u svakodnevicu, ali i faza u kojoj će ljudi veliki fokus staviti na svoje zdravlje, higijenske navike, i u kojoj će dolaziti do stalnih promena u lancu snabdevanja, uz značajan fokus na e-trgovinu.