Borbeni helikopteri Mi-35M, koje je Srbija kupila od Rusije, u ponedeljak su isporučeni na aerodrom “Pukovnik pilot Milenko Pavlović” u Batajnici. Četiri nove desantno-jurišne letelice stigle su transportnim avionom An-124 “ruslan”, koji je iz fabrike u Rostovu na Donu preneo novo pojačanje za Ratno vazduhoplovstvo. Letelice su isporučene pre dogovorenog roka, koji ističe za nekoliko meseci.
Četiri letelice, o čijoj isporuci je postignut dogovor prošle godine, sastavljene su i isporučene u rekordnom roku. To je bio zahtev najviših ruskih vojnih vlasti, koje su “srpski paket” proglasile prioritetom kompanije za proizvodnju letelica “Rostvertol” u Rostovu na Donu.
Završetak ovog posla dolazi u predvečerje susreta predsednika Rusije i Srbije, Vladimira Putina i Aleksandra Vučića, koji je zakazan za sredu u Sočiju. Daljim jačanjem vojne saradnje, kako ističu stručnjaci za spoljnu politiku, naše dve zemlje šalju i poruku da srpsko-ruski odnosi nisu ugroženi pritiscima Zapada, čiji je cilj slabljenje osovine Beograd-Moskva.
Ratno vazduhoplovstvo VS dobilo je prvi put posle više decenija istinske borbene helikoptere, čija je osnovna namena jurišno–desantna i protivoklopna borba. Reč je o pouzdanim i proverenim letelicama, koje koriste mnoge svetske vojske. U fabrici “Rostvertol”, prethodnih meseci boravilo je 35 srpskih pilota i tehničara, koji su prošli detaljnu obuku za korišćenje i održavanje ovih letelica.
“Ubice tenkova” ili “leteće oklopnjače”, kako se nazivaju helikopteri Mi-
-35, biće raspoređeni u 714. protivoklopnu helikoptersku eskadrilu “Senke”, koja je smeštena na Aerodromu Lađevci kod Kraljeva.
Novi borbeni helikopter naše vojske ima veliko ratno iskustvo iza sebe i, ne bez razloga, smatra se zaštitnim znakom ruske helikopterske avijacije. Nastao je modernizacijom čuvenog sovjetskog helikoptera Mi–24, čiji je osnovne konture zadržao do danas. Ovaj tip letelice, kako navode vojni istoričari, učestvovao je u više od 30 ratova u svetu. Ovaj podatak objašnjava činjenica da je na listi korisnika ove letelice upisano više do 80 država širom planete.
Osnovna namena Mi-35M jeste bliska borba, zbog čega su mu gotovo svi vitalni delovi oklopljeni. Može da transportuje do osam vojnika. Letelica je opremljena sistemima za pasivnu i aktivnu samozaštitu od navođenih raketa. Posebno su zaštićeni rezervoari za gorivo, koji su obloženi specijalnim materijalom koji sprečava eksploziju pri pogotku. Helikopter Mi-35M poseduje poslednju generaciju avionike i napadno-navigacijskog sistema.
Letelica o čijoj reputaciji svedoči još jedan njen nadimak – “đavolje kočije”, teško je naoružana izuzetno ubojitim naoružanjem. Dejstvuje iz topa kalibra 23 milimetra, kojim upravlja poseban sistem za upravljanje vatrom. Nosi široku lepezu avio-naoružanja – topove, nevođene rakete kalibra 80 milimetara i najsavremenije vođene rakete velikog dometa.
Piloti Ratnog vazduhoplovstva koji će zadužiti nove Mi-35, zbog njihove tehnološke superiornosti u poređenju sa sličnim domaćim letelicama “gama”, živeće narednih meseci svoje letačke snove. Major Dobrosav Drndarević, komandant 714. protivoklopne helikopterske eskadrile iz Kraljeva, koji je prošao obuku za ovaj tip vazduhoplova u Rostovu, kaže da je u pitanju ogroman tehnološki skok.
– Unutrašnjost Mi-35M potpuno je digitalna. Prvi put smo dobili mogućnost da izvršavamo svoje zadatke u složenim meteo-uslovima. Letelica raspolaže kompletnom termovizijom, televizijom, kao i naočarima za noćno letenje. Bezbednost posade neuporedivo je veća, jer su svi glavni sistemi, motor, rotor, kao i sama kabina, zaštićeni oklopom – kaže Drndarević.
STIGLI PREKO BUGARSKE
Sklapanje helikoptera Mi-35M za Srbiju završeno je sredinom avgusta, u fabrici u Rostovu, kada je upriličen i demonstrativni let. U međuvremenu su obavljeni svi probni letovi i različita testiranja. Za transport za Srbiju sa rostovskog aerodroma “Platov” bili su spremni još 25. novembra, ali su zbog određivanja rute letenja i potrebnih procedura nedelju dana čekali na polazak. “Antonov ruslan”, koji ih je transportovao u Srbiju, doleteo je preko Crnog mora, uz tursku obalu, a zatim i kroz vazdušni prostor Bugarske.
ZASLUGE SERGEJA ŠOJGUA
Rusija je pre vremena izvršila svoj deo posla, iako je fabrika u Rostovu na Donu suočena sa mnogobrojnim problemima – ukazuje stručnjak za rusku avijaciju Svetozar Jokanović.
– Kompanija “Rostvertol” radi sa smanjenim brojem radnika, a istovremeno beleži znatno uvećanje ugovornih obaveza. Doprinos ministra Sergeja Šojgua je veliki, jer se i u ovom slučaju založio za to da se obaveze prema Srbiji ispunjavaju na način koji bi se mogao opisati samo kao bratski – rekao je, za Sputnjik, Jokanović.