Proizvođači delova i komponenti za auto-industriju zapošljavaju 50.000 radnika i slove za najveću industrijsku granu Srbije. U Čačku proizvode opruge za kamione “volvoa” i “skanija”, u Kragujevcu plastične delove za “golf” ili “pasat”. Važno pitanje je kako će se naši proizvođači delova prilagoditi prelasku auto-industrije sa benzin i dizel motora na električna vozila.
Prvo veliko pitanje za proizvođače auto-delova u Srbiji je za kog stranog poručioca delova vezati svoju sudbinu.
Najbolji put je kada kao proizvođač možete da imate uvid u istraživanja i budućnost svog proizvoda, ali takvih slučajeva je sve manje. Pojavilo se i pitanje koliko strani partneri stvarno žele da prenesu tehnologiju i uključe domaće proizvođače u stvaranje novih proizvoda.
“To su standardi koji se odnose na menadžment kvalitetom, ali smo videli i tokom ove konferencije da bezbednost informacija postaje sve bitnija, tako da ćemo držati obuke koje se odnose i na bezbednost informacija i nastavićemo sa obukama na menadžment kvalitetom i na ket-ken tehnologije i slično”, kaže Igor Vijatov iz Autoklastera Srbije.
Najavljeno je i postavljanje za 15 dana prvog srpskog punjača za električna vozila koji je proizvod Instituta IEEG u Staroj Pazovi i koji ima i domaći hardver i softver.
“To je punjač dva puta 22 kilovata i on se istalira na našoj lokaciji u Staroj Pazovi. Vrlo brzo ćete biti pozvani da vidite kako on funkcioniše i kakva je njegova automatizacija, odnosno prenos podataka na interfejs mrežu sa svim mogućim automatskim obradama podataka, kao što je i merenje energije i prenos i obračunavanje energije”, objašnjava Slavko Vujović sa Instituta u Staroj Pazovi.
Autoklaster Srbije smatra da, bez obzira na mnoge probleme, ima još dosta mesta za sve koji žele da na prostoru jugoistočne Evrope proizvode delove.
Jednostavno – jeftina radna snaga, dobar kvalitet i inženjerski kadar, kao i novi auto-putevi, mogu dovesti do toga da se veliki igrači pojave i u, do sada neinteresantnim, ruralnim krajevima Srbije.