Čačak daleko od besplatnog javnog prevoza

Čačak daleko od besplatnog javnog prevoza

29/04/2019

Autor: 

Info Press

Izvor: Ozonpress/Ekapija

Foto: Pixabay/TV Lav plus

Saobraćajne gužve i velika zagađenja vazduha naterali su pojedine evropske gradove da započnu sa projektom besplatnog javnog autobuskog prevoza. Pionir je bio Talin, glavni grad Estonije, a potom francuski grad Denkerk koji ima oko 200.000 stanovnika. Danas besplatni prevoz funkcioniše u nešto više od 100 gradova, a uskoro će im se priključiti još nekoliko, pre svega gradovi iz Austrije i Nemačke koji razmatraju uvođenje jeftinijeg i besplatnog prevoza zbog zabrane vožnje automobilima na dizel.

Jeftiniji prevoz u Beču u iznosu od 365 evra godišnje, tj. 1 evro na dan, povećao je broj putnika ali problem je što se prema procenama, zasad, nije smanjilo zagađenje vazduha. Nemačka planira pod planom smanjenja emisije štetnih gasova uvođenje probnog perioda besplatnog prevoza u pet gradova u industrijskoj zapadnoj Nemačkoj uključujući Bon, Esen i Manhajm.

Čačak se već duže vreme suočava sa velikim saobraćajnim gužvama, a sve je teže naći i slobodno parking mesto. Čini se da bi bio idealan za primenu jednog takvog modela organizacije javnog prevoza.

Direktorka Autoprevoza Dušica Stevanović Lužanin kaže da su dosadašnja iskustva gradova pozitivna i da su spremni da testiraju takav projekat i u Čačku, naravno uz podršku institucija.

“Mislim da bi svi bili zadovoljni, građani bi uštedeli novac, čekali bi autobus desetak minuta, povećan bi bio broj putnika među kojima bi bili i oni koji do juče nisu izlazili iz automobila. Samim tim bi se smanjile saobraćajne gužve ali i zagađenje grada. Iskustva gradova su na zadovoljavajućem nivou, zaradili su više nego što su utrošili. S obzirom na pozitivna iskustva potrebno je izraziti spremnost da se testira takav projekat i u našem gradu ili eventualno pronaći neko kompromisno rešenje. Takva organizacija soabraćaja dovela bi do veće mobilnosti mladih i starih osoba, kao i lica sa nižim primanjima, a time bi došlo do povećanja osećaja slobode. Ono što pojedinci smatraju problemom to je što nismo navikli na takav način prevoza, jer se misli da sve ono što je besplatno da nema neku vrednost”, smatra direktorka Lužanin.


Međutim, Grad Čačak za sada nije u mogućnosti da finansira besplatan javni prevoz. Kako kaže gradonačelnik Milun Todorović, iz budžeta grada se izdvaja 30 miliona dinara godišnje za besplatan prevoz penzionera, učenika i drugih povlašćenih grupa, i da je to trenutno maksimum.

“Razmišljali smo o tome pre dve godine, pričali smo i sa Autoprevozom, i tih 30 miliona ne bi bilo dovoljno da pokrije sve te njihove troškove. Oni su mnogo veći. Okolni gradovi Kraljevo ili Kragujevac izdvajaju višestruko više novca za svoj saobraćaj. Čačak u ovom trenutku ne može da finansira beslatan prevoz za sve putnike, najviše zato što su to komercijalna preduzeća, posluju na ekonomskim principima, ali možemo da vidimo da još neke grupe naših sugrađana ubacimo u subvencionisani prevoz, pored penzionera, učenika, lica sa invaliditetom, trudnica… Ne želimo da u ovom trenutku budemo populisti i da kažemo da svi mogu da se voze besplatno”, rekao je gradonačelnik Todorović.

Samo po sebi uvođenje besplatnog javnog prevoza neće smanjiti gužve. Gradovi su na niz načina destimulisali vozače da koriste vozila, ograničili su ili zabranili ulazak u uži centar gradova, ulice su pretvorene u pešačke zone, dok su cene parkiranja drastično uvećane.


ISKUSTVA

Pokret besplatnog javnog prevoza se širi. U Srbiji su besplatan javni prevoz do sada uveli Požega, Knjaževac i Jagodina.

Vojćeh Keblowski, stručnjak za javni prevoz sa Univerziteta u Briselu, kaže da je 2017. u svetu bilo 99 besplatnih mreža javnog prevoza: 57 u Evropi, 27 u Severnoj Americi, 11 u Južnoj Americi, 3 u Kini i jedan u Australiji. Mnogi od tih gradova manji su od Dunkirka i pružaju besplatan prevoz u određeno doba, na određenim trasama i za određene ljude. Poslednja inicijativa stiže iz Brisela koji je najavio uvođenje besplatnog prevoza u popodnevnim satima i vikendom, kako bi se javni prevoz učinio atraktivnijim u periodu kada više od 200.000 automobila ulazi i izlazi iz grada.

, ,

Napišite komentar za ovaj članak

spisak dosadašnjih komentara za ovaj članak

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena * zvezdicom.
Info Press zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Komentare koji sadrže govor mržnje, uvrede i psovke, kao i komentare koji se ne odnose na vest, ne objavljujemo.
Spisak dosadašnjih komentara za članak "Čačak daleko od besplatnog javnog prevoza". 
Podelite vaše mišljenje sa nama. Pošaljite komentar klikom na dugme - napišite komentar.

Najnoviji oglasi

Izdaje se radionica za mehaničarske i limarsko-farbarske usluge u Čačku

Izdajem radionicu za mehaničarske usluge sa 4 dizalice u užem centru grada. Izdajem radionicu za limarsko- farbarske usluge sa komorom u užem centru grada. Informacije možete dobiti na: 062/162 1111

“VINOMANIJA” ZLATIBOR 27.07.2024.GODINE PREZENTACIJA HYUNDAI “TUCSTON” – TERASA I PLATO ISPRED HOTELA PALISAD

Pridružite nam se na Festivalu  “Vinomanija” na Zlatiboru 27. julai otkrite najnovi model Hyundai Tuscona iz 2024. godine

Izdaje se stan kod hotela “Morava” u Čačku

Izdajem stan stan u kvalitetnoj novogradnji kog hotela Morava u Čačku. Stan je kompletno namešten, površine 35 m2. Informacije možete dobiti na: 064/ 148 03 77 064 /510 78 33

BAVARIA TEAM ČAČAK I BAVARIA CENTAR PRELJINA – AMSS

Za sve naše klijente odobravamo posebne mesečne popuste i akcije kao i stalne popuste za penzionere, lica sa troje i više dece kao i za nezaposlena lica, popust 28%.

BAVARIA TEAM ČAČAK I BAVARIA CENTAR PRELJINA – AMSS

U našim poslovnicama u Bavaria centar Preljina i Bavaria Team Čačak, Vašu registraciju mozete platiti na više mesečnih rata putem čekova gradjana, putem administrativne zabrane.

Kliknite ovde za sve oglase

pročitaj još sličnih vesti

Gradjani predlažu investicije za narednu godinu 

Praksa je pokazala da gradjani vole da se pitaju , odnosno da daju svoje sugestije I predloge o izgradnji nekih infrastrukturnih objekata koji nedostaju u njihovoj lokalnoj zajednici.

Prvi sneg nije doneo veće probleme u Užicu

Sneg koji je noćas i jutros padao na području Grada Užica, kao i na teritoriji užičkih seoskih mesnih zajednica, nije izazvao veće probleme. U višim delovima grada formiran je snežni pokrivač od deset… […]

Veče frule „Duša frularskih priča“

U organizaciji Muzičkog društva „Srpski Zlatoust“ i pod pokroviteljstvom Gradskog kulturnog centra i grada Užica, po treći put će biti organizovano tradicionalno veče frule pod nazivom „Duša frularskih priča“. U okviru bogatog muzičkog… […]

Brend  ,,Plodovi  Srbije” uskoro  bogatiji  za  api  centar

Brend  ,,Plodovi Srbije” čije  je  sedište  u  selu  Ježevica kod  Čačka  uskoro  će  postati  bogatiji  za  api  centar .  Izgradnja  prve  sertifikovane  api  komore  je  pri   kraju ,  a ponosna  vlasnica brenda  Danijela … […]

Samouki metereolog iz Buara

Sedamdesetogodišnji Rade Jocić, nekadašnji radnik fabrike Prvi Partizan Fasau, penzionerske dane u užičkom selu Buar provodi neumorno prikupljajući podatke o vremenu. Za prognoze samoukog meteorologa, meštani tvrde da su nepogrešive. Meštani Buara ne… […]

Kliknite ovde za sve vesti iz društva

pretraži sajt

Broj pregleda

Brojač
97

Pregleda do sada

Hvala što pratite naš portal.

najnovije vesti

Podelite objavu

Kliknite na znak plus

Podelite vest na društvenim mrežama.

Zapratite nas na fejsbuku

VRATITE SE NA POČETAK STRANE

Impresum  •  Marketing  •  Kontakt informacije  •  Uslovi korišćenja  •  Politika privatnosti  •  Deklaracija o kolačićima  •  Pristup podacima 

2024 © Info Press - Sva prava zadržana. Web design by Real Media Factory

Čačak daleko od besplatnog javnog prevoza

29/04/2019
Autor:
Info Press
Izvor: Ozonpress/Ekapija
Foto: Pixabay/TV Lav plus

Saobraćajne gužve i velika zagađenja vazduha naterali su pojedine evropske gradove da započnu sa projektom besplatnog javnog autobuskog prevoza. Pionir je bio Talin, glavni grad Estonije, a potom francuski grad Denkerk koji ima oko 200.000 stanovnika. Danas besplatni prevoz funkcioniše u nešto više od 100 gradova, a uskoro će im se priključiti još nekoliko, pre svega gradovi iz Austrije i Nemačke koji razmatraju uvođenje jeftinijeg i besplatnog prevoza zbog zabrane vožnje automobilima na dizel.

Jeftiniji prevoz u Beču u iznosu od 365 evra godišnje, tj. 1 evro na dan, povećao je broj putnika ali problem je što se prema procenama, zasad, nije smanjilo zagađenje vazduha. Nemačka planira pod planom smanjenja emisije štetnih gasova uvođenje probnog perioda besplatnog prevoza u pet gradova u industrijskoj zapadnoj Nemačkoj uključujući Bon, Esen i Manhajm.

Čačak se već duže vreme suočava sa velikim saobraćajnim gužvama, a sve je teže naći i slobodno parking mesto. Čini se da bi bio idealan za primenu jednog takvog modela organizacije javnog prevoza.

Direktorka Autoprevoza Dušica Stevanović Lužanin kaže da su dosadašnja iskustva gradova pozitivna i da su spremni da testiraju takav projekat i u Čačku, naravno uz podršku institucija.

“Mislim da bi svi bili zadovoljni, građani bi uštedeli novac, čekali bi autobus desetak minuta, povećan bi bio broj putnika među kojima bi bili i oni koji do juče nisu izlazili iz automobila. Samim tim bi se smanjile saobraćajne gužve ali i zagađenje grada. Iskustva gradova su na zadovoljavajućem nivou, zaradili su više nego što su utrošili. S obzirom na pozitivna iskustva potrebno je izraziti spremnost da se testira takav projekat i u našem gradu ili eventualno pronaći neko kompromisno rešenje. Takva organizacija soabraćaja dovela bi do veće mobilnosti mladih i starih osoba, kao i lica sa nižim primanjima, a time bi došlo do povećanja osećaja slobode. Ono što pojedinci smatraju problemom to je što nismo navikli na takav način prevoza, jer se misli da sve ono što je besplatno da nema neku vrednost”, smatra direktorka Lužanin.


Međutim, Grad Čačak za sada nije u mogućnosti da finansira besplatan javni prevoz. Kako kaže gradonačelnik Milun Todorović, iz budžeta grada se izdvaja 30 miliona dinara godišnje za besplatan prevoz penzionera, učenika i drugih povlašćenih grupa, i da je to trenutno maksimum.

“Razmišljali smo o tome pre dve godine, pričali smo i sa Autoprevozom, i tih 30 miliona ne bi bilo dovoljno da pokrije sve te njihove troškove. Oni su mnogo veći. Okolni gradovi Kraljevo ili Kragujevac izdvajaju višestruko više novca za svoj saobraćaj. Čačak u ovom trenutku ne može da finansira beslatan prevoz za sve putnike, najviše zato što su to komercijalna preduzeća, posluju na ekonomskim principima, ali možemo da vidimo da još neke grupe naših sugrađana ubacimo u subvencionisani prevoz, pored penzionera, učenika, lica sa invaliditetom, trudnica… Ne želimo da u ovom trenutku budemo populisti i da kažemo da svi mogu da se voze besplatno”, rekao je gradonačelnik Todorović.

Samo po sebi uvođenje besplatnog javnog prevoza neće smanjiti gužve. Gradovi su na niz načina destimulisali vozače da koriste vozila, ograničili su ili zabranili ulazak u uži centar gradova, ulice su pretvorene u pešačke zone, dok su cene parkiranja drastično uvećane.


ISKUSTVA

Pokret besplatnog javnog prevoza se širi. U Srbiji su besplatan javni prevoz do sada uveli Požega, Knjaževac i Jagodina.

Vojćeh Keblowski, stručnjak za javni prevoz sa Univerziteta u Briselu, kaže da je 2017. u svetu bilo 99 besplatnih mreža javnog prevoza: 57 u Evropi, 27 u Severnoj Americi, 11 u Južnoj Americi, 3 u Kini i jedan u Australiji. Mnogi od tih gradova manji su od Dunkirka i pružaju besplatan prevoz u određeno doba, na određenim trasama i za određene ljude. Poslednja inicijativa stiže iz Brisela koji je najavio uvođenje besplatnog prevoza u popodnevnim satima i vikendom, kako bi se javni prevoz učinio atraktivnijim u periodu kada više od 200.000 automobila ulazi i izlazi iz grada.

Napiši komentar

komentari

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena * zvezdicom. Info Press zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara. Komentare koji sadrže govor mržnje, uvrede i psovke, kao i komentare koji se ne odnose na vest, ne objavljujemo.
Spisak dosadašnjih komentara za članak "Čačak daleko od besplatnog javnog prevoza". Podelite vaše mišljenje sa nama. Pošaljite komentar klikom na dugme - napišite komentar.

Najnoviji oglasi

Izdaje se radionica za mehaničarske i limarsko-farbarske usluge u Čačku

Izdajem radionicu za mehaničarske usluge sa 4 dizalice u užem centru grada. Izdajem radionicu za limarsko- farbarske usluge sa komorom u užem centru grada. Informacije možete dobiti na: 062/162 1111

“VINOMANIJA” ZLATIBOR 27.07.2024.GODINE PREZENTACIJA HYUNDAI “TUCSTON” – TERASA I PLATO ISPRED HOTELA PALISAD

Pridružite nam se na Festivalu  “Vinomanija” na Zlatiboru 27. julai otkrite najnovi model Hyundai Tuscona iz 2024. godine

Izdaje se stan kod hotela “Morava” u Čačku

Izdajem stan stan u kvalitetnoj novogradnji kog hotela Morava u Čačku. Stan je kompletno namešten, površine 35 m2. Informacije možete dobiti na: 064/ 148 03 77 064 /510 78 33

Pogledaj sve oglase

Pročitaj slične vesti

Gradjani predlažu investicije za narednu godinu 

Praksa je pokazala da gradjani vole da se pitaju , odnosno da daju svoje sugestije I predloge o izgradnji nekih infrastrukturnih objekata koji nedostaju u njihovoj lokalnoj zajednici.

Prvi sneg nije doneo veće probleme u Užicu

Sneg koji je noćas i jutros padao na području Grada Užica, kao i na teritoriji užičkih seoskih mesnih zajednica, nije izazvao veće probleme. U višim delovima grada formiran je snežni pokrivač od deset… […]

Veče frule „Duša frularskih priča“

U organizaciji Muzičkog društva „Srpski Zlatoust“ i pod pokroviteljstvom Gradskog kulturnog centra i grada Užica, po treći put će biti organizovano tradicionalno veče frule pod nazivom „Duša frularskih priča“. U okviru bogatog muzičkog… […]

Pogledaj sve vesti

pretraži sajt

Zapratite nas na fejsbuku

redakcija@infopress.rs

Marketing@infopress.rs

VRATITE SE NA POČETAK STRANE
angle-double-up