Deonica auto-puta “Miloš Veliki” od Preljine kod Čačka do Pakovraća, u dužini oko 11,5 kilometara, otvorena je za saobraćaj, u prisustvu premijerke Ane Brnabić. Očekuju se manje gužve kroz Čačak, naročito tokom letnjih odmora i vikendom jer je sav tranzitni saobraćaj preusmeren na novu obilaznicu. Nova deonica će veliki značaj imati i za razvoj turizma.
Premijerka, koja je prisustvovala otvaranju umesto predsednika Srbije Aleksandra Vučića, provozala se autobusom novim auto-putem i istakla da je ovo veliki dan za Srbiju.
Navela je da je danas otvoreno novih 11,5 kilometara auto-puta a da je ostalo da se završi još nešto manje od 20 kilometara do Požege.
“Približavamo se Požegi na manje od 20 kilometara i nadam se da ćemo to uspeti da uradimo do kraja ove ili u prvom kvartalu 2023. godine”, rekla je premijerka i dodala da to zavisi od vremenskih uslova, pandemije i drugih stvari, ali da je to svakako pre ugovorenog roka.
Brnabićeva je rekla da ovo nisu prazne priče i zahvalila kineskim partnerima koji su, kako je rekla, danonoćno radili i imali mnogo problema.
Dodala je da je deonica Preljina–Požega građevinski vrlo zahtevna za izvođače, s obzirom na to da je trećina trase u tunelima i mostovima.
Premijerka je istakla da su putevi ono što spaja ljude i podsetila da se u Srbiji trenutno gradi ukupno 12 auto-puteva i brzih saobraćajnica, čija je ukupna vrednost 3,8 milijardi evra.
“To pokazuje koliko se Srbija promenila na bolje”, istakla je premijerka koja se novom deonicom vozila zajedno sa ministrom građevinarstva Tomislavom Momirovićem i drugim zvanicama.
Brzo se privikavamo na dobre stvari, dodala je premijerka i naglasila da ima dovoljno novca u budžetu za sve započete projekte i da, uz sve to, Srbiji ne raste javni dug.
“Srbija je pre samo 10 godina bila potpuno drugačija zemlja”, rekla je Brnabićeva i navela da u zemlji više ne može da se pronađe slobodna građevinska operativa i radna snaga koliko je projekata pokrenuto i šta se sve gradi.
Napomenula je da su to sve stvari koje se nisu radile decenijama, a sada se realizuju.
Premijerka je naglasila da Srbija ima sve jaču ekonomiju zahvaljujući fiskalnoj konsolidaciji koju je sproveo Aleksandar Vučić i da se sada, posle 30 godina, grade i novi energetski objekti i ulaže u ekologiju.
Kako je rekla, postoje dve vrste ljudi, koji grade i ruše, blokiraju i povezuju.
Ona je pre ulaska u autobus prenela kineskim izvođačima pozdrave predsednika Vučića i dodala da će on ovih dana i lično doći da im zahvali i dâ podršku za preostale radove do Požege.
Brnabićeva je dodala da je Vučić čak 12 puta obišao trasu deonice Preljina–Požega i izrazila očekivanje da će deo auto-puta do Požege biti gotov do kraja godine.
“Važno nam je da završimo što pre”, poručila je premijerka i dodala da joj je žao što predsednik ne prisustvuje današnjem događaju zbog porodične tragedije.
Na pitanje novinara kako se to dogodilo da se stalno pomeruju rokovi i za auto-put do Požege, kao i za danas otvorenu deonicu, rekla da je to zato što vlast ima mnogo ambicioznije rokove od onih predviđenih ugovorima, kao i da je na pomeranje uticala pandemija, ali i druge objektivne stvari.
Naglasila je da je za auto-put Preljina–Požega rok u ugovoru do jula 2023. i da će svakako ta deonica biti otvorena pre toga.
“Da li će biti do kraja godine, nadam se. I daćemo sve od sebe da bude. Svakako će biti u prvom kvartalu 2023. godine. Važno je da smo počeli da gradimo i da ljudi u tom delu Srbije danas znaju da će to biti gotovo”, poručila je premijerka.
Navela je da je deonica do Pakovaće bila gotova do Svetog Nikole, ali da se odustalo od otvaranja jer nisu bile završene sve sitnice, kao i zbog naplatnih rampi i drugih stvari.
“Ovo su stvari koje mi nismo radili dugi niz decenija, koje naši inženjeri rade prvi put. Mi svi zajedno učimo, kada gradimo ovako izazovne deonice auto-puteva i zato znam da će ovo služiti da mnogo brže u budćnosti radimo dodatne naše auto-puteve, a planiramo ih još mnogo”, istakla je Brnabić.
Na pitanje novinara kada će krenuti sudski sporovi oko zemljišta na trasi tog auto-puta, pošto gradske vlasti Čačka to opstruišu, rekla je da je uverena da Grad Čačak ništa ne opstruiše i da će svakako tim ljudima pomoći.
Dodala je da će te ljude pozvati na sastanak i razgovarati s njima i da će uporediti cene zemljišta sa nekih drugih lokacija.
Predsednik je rekao da nije fer da dobiju manje nego na nekim drugim mestima, kaže Brnabićeva i dodaje da će se lično angažovati da se to reši vansudski.
Direktor “Puteva Srbije” Zoran Drobnjak izjavio je da je nastavak deonice od Pakovraće do Požege zahtevniji za izvođače, zbog dva tunela “Laz” i “Munjino brdo”, zbog njihove dužine i teških geoloških uslova.
“Kopaju se po dve cevi, ukupno 12 kilometara. Veliki je to posao, loša geologija. Kineska firma CRBC to radi, mogu i po ovakvom vremenu da kopaju, mi se time bavimo svakog dana”, rekao je Drobnjak.
Otvaranjem deonice auto-puta od Preljine do Pakovraće, saobraćajne gužve koje su se stvarale kroz Čačak, naročito tokom sezone letnjih odmora i vikendom, postaće prošlost, jer je sav tranzitni saobraćaj preusmeren na novu obilaznicu.
Ona je u sastavu deonice auto-puta Preljina–Požega od 30,9 kilometara, na kojoj je glavni izvođač kineska kompanija “Čajna roud end bridž korporejšn” (CRBC).
Rok za završtetak radova koji su počeli u maju 2019. godine na celoj deonici do Požege je 36 meseci, a njihova vrednost je 450 miliona evra.
Deonica Preljina–Požega je nastavak projekta izgradnje auto-puta Beograd – Južni Jadran ukupne dužine 258 kilometara.
Auto-put Preljina–Požega je podeljen na tri manje deonice.
Od Preljine do Prijevora – duž reke Čemernice i malim delom pored Zapadne Morave, u dužini do 8,27 kilometara.
Zatim od Prijevora do Lučana – trasa duga 15,51 kilometar na kojoj će biti 20 mostova u ukupnoj dužini većoj od tri kilometra, kao i tunel “Laz” od 1.750 metara.
Treća poddeonica, od Lučana do Požege – duga sedam kilometara i na njoj bi trebalo da budu izgrađena tri mosta, tunel dug 2.040 metara, petlja u Lučanima i most preko reke Bjelice.
Auto-put od Preljine do Požege je regionalna saobraćajnica, jer predstavlja nastavak Koridora 11 ka granici sa Crnom Gorom, ali je i deo budućeg auto-puta Beograd–Sarajevo, jer od Požege preostaje da se izgradi još oko 60 kilometara do granice sa BiH.
Kompanija “Konstrakšn korporejšn of Čajna” počela je krajem prošle godine radove na obilaznici oko Gornjeg Milanovca, koja će ovaj grad da spoji sa auto-putem “Miloš Veliki” i da izmesti teretni saobraćaj iz centra grada.
Prema ugovoru, ista kompanija će u maju ove godine početi izgradnju obilaznice oko Užica i tunela Kadinjača, a kasnije i obilaznica oko Požege.
Planirano je da se na budućem auto-putu ka Crnoj Gori izgradi krak ka Višegradu u Republici Srpskoj i Dugoj Poljani, na pravcu ka Novom Pazaru.